Τελευταίες Ειδήσεις
recent

Εμπορευματικό Ηγουμενίτσας & Τραμ Ιωαννίνων, στα Αουτσάιντερ του Πακέτου Γιούνκερ


Λίγες εβδομάδες θα κρατήσει η αγωνία όλου του τεχνικού αλλά και πολιτικού κόσμου της χώρας για τα αποκαλυπτήρια της Ελληνικής λίστας έργων που θα δηλωθούν για χρηματοδότηση στο περίφημο πλέον Πακέτο Γιουνκέρ (στα αγγλικά Juncker`s Plan).

Όπως έγινε γνωστό η λίστα έχει σταλεί στην Κομισιόν ενώ θα γίνει η παρουσίαση της στους Υπουργούς της Ε.Ε στις 20-21 Απριλίου. Εδώ και μέρες έχουν ήδη διαρρεύσει μεγάλα έργα που θα ενταχθούν σε αυτό ενώ η φημολογία έχει πολλά ακόμα που είναι στην ουρά και περιμένουν την θετική εισήγηση της ειδικής επιτροπής που λειτουργεί για αυτή.
Συνολικά 25 project θα ενταχθούν και μερικά από αυτά αποτελούν διακαή πόθο του κατασκευαστικού κλάδου μιας και αν όλη αυτή η λίστα οδεύσει προς υλοποίηση τότε μιλάμε για μία δεκαετία γεμάτη έργα με ποσά που θα ξεπερνούν κατά πολύ τα ποσά που είδαμε για τους Αυτοκινητόδρομους και τα έργα του ΕΣΠΑ που τελειώνει που έφτασε τα 18δις ευρώ.
 
ΤΑ ΦΑΒΟΡΙ
Αν και η λίστα ακόμα δεν έχει βγει στη δημοσιότητα στην "αγορά" υπάρχουν ήδη τα φαβορί και τα αουτσάιντερ. Ποια είναι όμως τα μεγάλα φαβορί;
1.ΓΡΑΜΜΗ 4 ΜΕΤΡΟ ΑΘΗΝΑΣ
Το βαρύ πυροβολικό της χώρας, σε αυτή τη λίστα είναι αναμφισβήτητα η κατασκευή της γραμμής 4 με 30χλμ και 33 σταθμούς. Πρώτο τμήμα ΑΛΣΟΣ ΒΕΙΚΟΥ-ΓΟΥΔΗ και δεύτερο τμήμα ΓΟΥΔΗ-ΜΑΡΟΥΣΙ έχουν πλήρη προτεραιότητα. Είναι το μεγάλο φαβορί. Το κόστος ξεπερνά τα 3,3 δις ευρώ
2.ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΑΤΤΙΚΗΣ ΟΔΟΥ-ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΥ ΣΤΟ ΛΑΥΡΙΟ
Έργο συνδυασμένων μεταφορών που περιλαμβάνει επέκταση προαστιακού-Αττικής Οδού μέχρι το Λαύριο αλλά και αναβάθμιση του λιμανιού. Μεγάλο φαβορί επίσης. Το κόστος υπολογίζεται σε 500εκ.ευρώ.
3.ΕΠΕΚΤΑΣΕΙΣ ΜΕΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Μιλάμε για 2 επεκτάσεις (προς Εύοσμο και προς Αεροδρόμιο) και ένα νέο κλάδο (προς Ευκαρπία). Τα 3 αυτά έργα υπολογίζονται σε 1,1 δις ευρώ και αποτελούν επίσης ισχυρό χαρτί μέσα στη λίστα.
4.ΗΛΕΚΤΡΙΚΗ ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΗ ΚΡΗΤΗΣ
Επίσης ένα ισχυρό χαρτί για ένα ενεργειακό έργο μεγάλης αξίας για όλη τη χώρα καθώς η ένωση με την Κρήτη θα μειώσει πανελλαδικά το κόστος της παραγόμενης ενεργειας.
5.ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗ ΕΓΝΑΤΙΑ
Εδώ έχουμε ένα ισχυρό παίκτη αλλά με ερωτηματικά. Θα μπει όλη η γραμμή στο Πακέτο ή θα μπει και θα την δούμε τμηματικά; Προηγείται το τμήμα Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο ενώ θα προχωρημένα μελετητικά είναι τα τμήματα Θεσσαλονίκη-Καβάλα-Ξάνθη με νέα χάραξη και η αναβάθμιση Ξάνθη-Αλεξανδρούπολη.
6.ΥΠΟΘΑΛΑΣΣΙΑ ΖΕΥΞΗ ΣΑΛΑΜΙΝΑΣ-ΠΕΡΑΜΑΤΟΣ
Μεγάλο φαβορί με σίγουρη ένταξη στο Πακέτο Γιουνκέρ. Η εμπορική του επιτυχία εγγυάται την ένταξη του στη σχετική λίστα.
7.ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΚΑΣΤΕΛΙΟΥ ΚΡΗΤΗΣ
Το μεγάλο project της Κρήτης που θα προσελκύσει πολλούς μεγάλους παίκτες και κόστος 850εκ.ευρώ. Εδώ έχουμε ένα ερωτηματικό. Η χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου αποτελεί μέρος των προσφορων και αν κάποιος ενδιαφερόμενος το καλύψει τότε παίρνει προβάδισμα. Είναι όμως ένα μεγάλο φαβορί.
8.ΣΤΑΘΜΟΣ ΚΤΕΛ ΣΤΟΝ ΕΛΑΙΩΝΑ
Πρόκειται έργο φαβορί και ένα από τα λεγόμενα "αιώνια έργα" της χώρας καθώς συζητείται εδώ και 15 χρόνια. Στόχος είναι η κατασκευή ενός νέου τερματικού Κεντρικού Σταθμού Υπεραστικών Λεωφορείων (ΚΣΥΛ) πάνω από το σταθμό Μετρο ΕΛΑΙΩΝΑΣ που θα αντικαταστήσει τους σημερινούς ντροπιαστικούς σταθμούς σε Κηφισό και Λιοσίων και άλλους που είναι διάσπαρτοι στην πόλη. Ο νέος σταθμός θα διαθέτει καταστήματα εστίασης, εμπορικά και θα μοιάζει περισσότερο με χώρο αεροδρομίου έχοντας οθόνες για την άφιξη και αναχώρηση των λεωφορείων κ.α
9. ΘΡΙΑΣΙΟ ΠΕΔΙΟ
Ήδη σε διαγωνισμό με τη διαδικασία υποβολής προσφορών να έχει πάρει παράταση μέχρι τα τέλη Μαΐου και ως το τέλος του χρόνου θα έχει γίνει η επιλογή του επενδυτή. Ο διαγωνισμός αφορά σύμβαση παραχώρησης με ποσοστό επί του τζίρου. Τα έσοδα για το Δημόσιο εκτιμάται ότι θα ανέλθουν στα 500.000 ευρώ ετησίως τα πρώτα 12 έτη και από τον 13ο χρόνο και μετά σε 1,5 εκατ. ευρώ. Επίσης μεγάλο φαβορί.

ΤΑ ΑΟΥΤΣΑΙΝΤΕΡ
1.ΒΟΑΚ
Το έταιρο μεγάλο έργο της Κρήτης με κόστος που αγγίζει το αστρονομικό ποσό των 2 δις ευρώ. Εφόσον θεωρηθεί ώριμο θα προταθεί για ένταξη στη λίστα. Έχει μεγάλο μειονέκτημα την πρόταση να μην έχει διόδια καθώς το Πακέτο Γιουνκέρ λειτουργεί βάσει ανταποδοτικότητας και η ιδέα για αποπληρωμή με πληρωμές διαθεσιμότητας είναι μάλλον ένα χοντροκομμένο αστείο.
2.ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΣ+ΛΙΜΑΝΙΑ ΠΑΤΡΑ-ΠΥΡΓΟΣ-ΚΑΛΑΜΑΤΑ
Σημαντικό σιδηροδρομικό καταρχάς έργο που ζωντανεύει τον σιδηρόδρομο σε αυτή την περιοχή της χώρας. Έχει μεγάλα μειονεκτήματα το πολύ μεγάλο κόστος που φτανει τα 600εκ.ευρώ μιας και ανταποδοτικά δύσκολα θα τα δώσει στον επενδυτή καθώς κινείται σε περιοχής μικρής αστικής πυκνότητας εκτός από την Πάτρα. Αν δοθούν μαζί τα Λιμάνια Πάτρας-Κατάκολου-Καλαμάτας ίσως να υπάρξει ενδιαφέρον...
3.ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΔΥΤΙΚΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗΣ ΥΜΗΤΤΟΥ
Η επέκτασης της Δυτικής Περιφερειακής Υμηττού μέχρι τη Λ.Βουλιαγμένης στο ύψος της Ηλιούπολης είναι ένα σημαντικο οδικό αστικό έργο όμως είναι μικρό σε μήκος για να "περπατήσει" στον ανταγωνιστικό κόσμο του Πακέτου Γιουνκέρ. Θα χρειαστεί να προστεθεί αντικείμενο για να υπάρξει ενδιαφέρον καθώς ήδη έχουμε ένα παίκτη (Αττική Οδός) που διαχειρίζεται 65χλμ δρόμου. Ο νέος επενδυτής τι θα διαχειρίζεται. 3χλμ;
4,5. ΤΡΑΜ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ-ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΙΚΟ ΗΓΟΥΜΕΝΙΤΣΑΣ
Διατυπώθηκε η θέληση της Περιφέρειας να εντάξει αυτά τα 2 έργα στο Πακέτο Γιούνκερ. Μαζί και τα 2 έχουν πρόβλημα στον βασικό όρο της ανταποδοτικότητας και δύσκολα θα βρεθεί επενδυτής αν δεν υπαρξει επιπλεόν "δέλεαρ".
6.ΑΝΑΔΙΑΡΘΡΩΣΗ ΑΣΤΙΚΩΝ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΩΝ ΑΘΗΝΑΣ
Προμήθεια νέας γενιάς λεωφορείων, διαμόρφωση νέας εταιρικής ταυτότητας, νέου brand με στόχο τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς πιο τουριστικό. Η πρόταση πάσχει στο βασικό κομμάτι της ανταποδοτικότητας.
7.ΥΔΑΤΟΔΡΟΜΙΑ
Αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα, πάνω από 50 υδατοδρόμια βρίσκονται σε μία διαδικασία αδειοδότησης. Υπάρχουν φήμες για την ένταξη τους στο Πακέτο Γιουνκέρ όμως ως μέσο μη δοκιμασμένο στη χώρα αποτελεί αίνιγμα αν οι επενδυτές το προτιμήσουν αν ενταχθεί στις λίστες.
 
ΤΑ ΒΑΣΙΚΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΤΩΝ PROJECT ΤΟΥ ΠΑΚΕΤΟΥ ΓΙΟΥΝΚΕΡ
Τα βασικά κριτήρια στην αξιολόγηση των έργων είναι τα ακόλουθα:
1. Η συμβολή στην παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας
2. Η συμβολή στην ανάπτυξη της απασχόλησης (τόσο κατά τη φάση κατασκευής όσο και κατά τη φάση λειτουργίας)
3. Η δυνατότητα έγκαιρης εκκίνησης κατά την περίοδο 2015-2017, ώστε τα έργα να ενταχθούν άμεσα για χρηματοδότηση.
4. Η δυνατότητα παραγωγής εσόδων, ώστε να είναι δυνατή η αποπληρωμή των δανείων και επιπρόσθετα για έργα ΣΔΙΤ ή ιδιωτικά, η δημιουργία ενδιαφέροντος για συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα.
Τα έργα προς αξιολόγηση αναλύθηκαν και ταξινομήθηκαν σε επτά κατηγορίες από τις οποίες:
• Οι δύο πρώτες περιλαμβάνουν έργα που έχουν τα χαρακτηριστικά να ενταχθούν στο κατάλογο έργων του Ευρωπαϊκού Ταμείου Στρατηγικών Επενδύσεων (EFSI)
• Οι επόμενες πέντε κατηγορίες περιλαμβάνουν έργα του καταλόγου που εκτιμάται ότι δεν συγκεντρώνουν τα περισσότερα χαρακτηριστικά που είναι απαραίτητα και προτείνεται η ένταξη τους σε άλλα εργαλεία χρηματοδότησης (ΕΣΠΑ, ΠΔΕ)
Μέχρι σήμερα έχουν ενταχθεί, από άλλα κράτη - μέλη, επενδύσεις άνω των 72 δισ. ευρώ σε τομείς που ξεκινούν από την υγεία και φτάνουν μέχρι τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ). Νίκος Καραγιάννης-ypodomes.com
892fm

892fm

Από το Blogger.