Μ. Κάτσης: «Στόχος ο τουρισμός 365 ημερών» - Συνέντευξη για το τουριστικό προϊόν στην paramythia-online.gr


«Στόχος είναι ο τουρισμός 365 μέρες το χρόνο. Η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, που παρατηρήθηκε και στην περιοχή μας, είναι ένας καλός οιωνός για το μέλλον» τόνισε σε συνέντευξη στην paramythia-online.gr, ο βουλευτής Θεσπρωτίας του ΣΥΡΙΖΑ, Μάριος Κάτσης.

Ο Μάριος Κάτσης, αναφέρθηκε στα ρεκόρ του τουρισμού της χώρας, σημειώνοντας πως «2017, το οποίο έκλεισε με νέο ρεκόρ αφίξεων για τη χώρα μας, αποτελεί μία πολύ καλή παρακαταθήκη για τον ελληνικό τουρισμό. Τα μηνύματα για τη νέα χρονιά είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικά, καθώς οι προκρατήσεις κινούνται ήδη σε υψηλότερα ποσοστά από πέρυσι»

Αναφερόμενος στα έργα υποδομής, τόνισε την ολοκλήρωση των αυτοκινητοδρόμων και την τελευταία φάση του λιμανιού καθώς και τον τροπο που θα λειτουργήσουν καταλυτικά στην ανάπτυξη του τουριστικού προϊόντος.

Επίσης απάντησε σχετικά με την AIRBNB, το τέλος διανυκτέρευσης, την στροφή στις εναλλακτικές μορφές τουρισμού, ενώ σε ερώτηση σχετικά διαμαρτυρίες για την μειωμένη προβολή της Θεσπρωτίας από την Περιφερειακή Αρχή, σε σχέση με τους άλλους νομούς της Ηπείρου, ήταν δηκτικός, τονίζοντας πως «πρέπει να σκεφτόμαστε την ανάπτυξη του τουρισμού στην Ήπειρο ολιστικά, απαλλαγμένοι από τοπικιστικές διαφορές που παραπέμπουν σε μια μυωπική και πολλές φορές παλαιοκομματική λογική».

Διαβάστε την συνέντευξη του Μάριου Κάτση για το τουριστικό προϊόν:

Ερ: Τα τελευταία χρονιά, η χώρα αλλά και ο νομός Θεσπρωτίας, παρουσιάζει συνεχή ρεκόρ αφίξεων. Παράλληλα και σύμφωνα με όσα ανέφερε η Υπουργός τουρισμού στην WorldTravelMarket και το 2018, αναμένεται να είναι χρόνια ρεκόρ. Η Θεσπρωτία τι μπορεί να περιμένει την νέα χρονιά;
Απ: Το 2017, το οποίο έκλεισε με νέο ρεκόρ αφίξεων για τη χώρα μας, αποτελεί μία πολύ καλή παρακαταθήκη για τον ελληνικό τουρισμό. Τα μηνύματα για τη νέα χρονιά είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικά, καθώς οι προκρατήσεις κινούνται ήδη σε υψηλότερα ποσοστά από πέρυσι.
Η Ελλάδα είναι μια σταθερή και ασφαλής χώρα σε μια περιοχή αστάθειας όπως αυτή της ανατολικής μεσογείου. Αυτό το περιβάλλον ασφάλειας, δεν πρέπει να το παραβλέπουμε γιατί είναι ένας από τους βασικούς πυλώνες πάνω στους οποίους οικοδομείται η τουριστική ανάπτυξη των τελευταίων ετών.
Η Θεσπρωτία, όντας τουριστικός προορισμός, με την ανάπτυξη του κλάδου που έχει επιτευχθεί τα τελευταία χρόνια, προσδοκά εδραίωση του τουριστικού προϊόντος της, τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό, καθώς και στην ισχυροποίηση του τουριστικού ρεύματος που θα προέλθει από το άνοιγμα σε νέες αγορές αλλά και από την ενδυνάμωση της εσωτερικής αγοράς.
Ο τουρισμός είναι ένα εργαλείο που επηρεάζει ευρύτερα την ανάπτυξη και την ενίσχυση της απασχόλησης ολόκληρης της περιοχής, καθώς πέραν από τις επιχειρήσεις και τους εργαζομένους πουδραστηριοποιούνται άμεσα στον κλάδο, και άλλοι τομείς της οικονομικής δραστηριότητας κινούνται θετικά με την ανάπτυξη του τουρισμού, όπως η οικοδομική δραστηριότητα, η εφοδιαστική αλυσίδα, ο χώρος της εστίασης κτλ.

Ερ: Το 2018, θα είναι η πρώτη τουριστική σεζόν που η Θεσπρωτία θα εκμεταλλευτεί την Ιόνια Οδό. Με ποιους τρόπους μπορούμε να μεγιστοποιήσουμε τα προσδοκώμενα μεγέθη.
Απ: Η μεγάλη προσπάθεια που κατέβαλε η κυβέρνηση για την ολοκλήρωση των αυτοκινητοδρόμων, εντός των ασφυκτικών χρονοδιαγραμμάτων και με θετικό επαναπροσδιορισμό μάλιστα των συμβάσεων με τους παραχωρησιούχους, ευτυχώς στέφθηκε με απόλυτη επιτυχία.
Η ολοκλήρωση της Ιόνιας Οδού, σε συνδυασμό με την υπάρχουσα Εγνατία Οδό ήταν οι καταλύτες ώστε να αρθεί η απομόνωση ολόκληρης της Ηπείρου γενικότερα, και της Θεσπρωτίας ειδικότερα. Ο νομός μας,σε συνδυασμό και με την ολοκλήρωση της Β΄ φάσης του λιμανιού της Ηγουμενίτσας, που αφορά την κρουαζιέρα, είναι πλέον ένας συγκοινωνιακός κόμβος. Ο εν δυνάμει επισκέπτης μπορεί να επισκεφτεί τη Θεσπρωτία γρήγορα και με ασφάλεια, από οποιοδήποτε σημείο της ηπειρωτικής Ελλάδας.
Ήδη από το προηγούμενο καλοκαίρι τόσο η Ιόνια οδός όσο και η ολοκλήρωση της Κορίνθου – Πατρών ενίσχυσαν σημαντικά το τουριστικό ρεύμα από τη νότια Ελλάδα. Ενδεικτικό επίσης για τη σημασία της ολοκλήρωσης των αυτοκινητοδρόμων είναι ότι την εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων η πληρότητα στους χειμερινούς προορισμούς της Ηπείρου ξεπέρασε το 90 %.
Αυτό που πρέπει να κάνει η Θεσπρωτία είναι να κρατήσει στην περιοχή, αυτόν τον κόσμο που έρχεται μέσω των ολοκληρωμένων μεγάλων υποδομών. Οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον τουρισμό, και όλοι οι αρμόδιοι φορείς είναι ανάγκη να εργαστούν σε ένα πλαίσιο το οποίο θα μεγαλώσει επιπλέον την τουριστική περίοδο, αναδεικνύοντας τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της περιοχής μας.

Ερ: Όλο και περισσότεροι διεθνείς touroperators, δείχνουν πως κάνουν στροφή στα τουριστικά πακέτα και προωθούν όλο και περισσότερο τις μορφές τουρισμού που συνδυάζουν την φύση με την τοπική κουλτούρα στον πολιτισμό, την κουζίνα κλπ. Η Θεσπρωτία έχει ρόλο να παίξει στον νέο αυτό πεδίο του τουρισμού;
Απ: Η κεντρική πολιτική που ασκείται από την κυβέρνηση, έχει ως στόχο την αποδέσμευση από το τουριστικό μοντέλο που ακολουθήθηκε στη χώρα μας τις τελευταίες δεκαετίες με την κακώς εννοούμενη «τουριστική ανάπτυξη», που ωφέλησε λίγους και ταυτόχρονα υποβάθμισε ολόκληρες περιοχές.
Ο αγροτουρισμός, ο περιπατητικός τουρισμός, ο θρησκευτικός τουρισμός, ο καταδυτικός και μια σειρά άλλοι τουριστικοί κλάδοι που αφορούν τη φύση,την ιστορία τον πολιτισμό, είναι ενταγμένοι στο σχεδιασμό ενός νέου βιώσιμου μοντέλου τουριστικής ανάπτυξης που υλοποιεί το Υπουργείο Τουρισμού.
Η Θεσπρωτία με την πλούσια πολιτιστική της παράδοσή, και το απαράμιλλο φυσικό της κάλλος, θεωρώ πως έχει μπροστά της ένα προνομιούχο πεδίο το οποίο μπορεί να αξιοποιήσει.
Η προσβασιμότητα αυτών των περιοχών από όλους τους συνανθρώπους μας πέρα από κοινωνικά δίκαιη, πιστεύω ότι είναι και επιβεβλημένη για την ανάπτυξη ενός αξιόλογου τουριστικού προϊόντος. Γι αυτό άλλωστε και τον Απρίλη του 2016 προχώρησα σε ανοιχτή επιστολή προς τον Αντιπεριφερειάρχη Θεσπρωτίας και τον Δήμαρχο Ηγουμενίτσας με θέμα την ανάπτυξη συστήματος πρόσβασης ατόμων με αναπηρία ή άλλες κινητικές δυσκολίες στις θάλασσες του νομού Θεσπρωτίας και είχαμε αποτέλεσμα. Πλέον και σε κεντρικό επίπεδο το Υπουργείο Ανάπτυξης έχει κεντρική πρόσκληση ώστε να κατασκευαστούν συστήματα πρόσβασης σε παραλίες και να προσελκύσουμε τουρισμό ΑμΕΑ που είναι και μια τεράστια παγκόσμια αγορά.

Ερ: Ανά διαστήματα, προκύπτουν προγράμματα χρηματοδότησης για τον τουρισμό. Οι επιχειρήσεις της Θεσπρωτίας είναι έτοιμες για να απορροφήσουν τις χρηματοδοτήσεις;
Απ:Τα χρηματοδοτικά εργαλεία για την περαιτέρω τουριστική ανάπτυξη της περιοχής υπάρχουν. Θα αναφέρω μερικά παράδειγμα για να γίνω πιο κατανοητός. Με τον νέο αναπτυξιακό νόμο που φέραμε το 2016, η Θεσπρωτία εντάχθηκε σε ποσοστό σχεδόν 90% στις ειδικές περιοχές ενίσχυσης. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να υπάρχουν επιπλέον κίνητρα, πέραν από αυτά που ισχύουν για την υπόλοιπη χώρα, για επενδυτικά σχέδια που θέλουν να ενταχθούν και να υλοποιηθούν στο νομό μας.
Υπάρχει επίσης το ΕΣΠΑ όπου υπάρχουν προγράμματα χρηματοδότησης για τον τουρισμό. Αξίζει να σημειωθεί, ότι η χώρα μας είναι μάλιστα πρώτη σε όλη την ΕΕ στην απορρόφηση κονδυλίων.
Και ένας βασικός πυλώνας χρηματοδότησης, που απουσίαζε σχεδόν ολοκληρωτικά τα χρόνια της κρίσης είναι ο τραπεζικός δανεισμός. Με την σταθερή ανάκαμψη της οικονομίας και την εξυγίανση του τραπεζικού τομέα, οι τράπεζες θεωρώ πως θα επιτελέσουν επιτέλους το ρόλο τους ως προς τη χρηματοδότηση της πραγματικής οικονομίας.
Αλλά πρέπει να ξεκαθαρίσω ότι, όταν μιλάμε για τραπεζικό δανεισμό δε μιλάμε για θαλασσοδάνεια, και όταν μιλάμε για αναπτυξιακό νόμο δε μιλάμε για επενδύσεις φαντάσματα με κονδύλια που καταλήγουν στις τσέπες ημετέρων. Η παρασιτική και κρατικοδίαιτη επιχειρηματικότητα,που έκανε κακό και στον τουρισμό, δεν έχει θέση στο παραγωγικό μοντέλο που θέλουμε για τη χώρα.
Θα ήθελα να τονίσω τέλος, ότι ήδη υπάρχει έντονο ενδιαφέρον για την περιοχή μας, από Έλληνες και ξένους επενδυτές, για νέα επιχειρηματικά εγχειρήματα που αφορούν τον κλάδο του τουρισμού. 





Ερ: Από την αρχή του 2018, στην φορολόγηση των ξενοδοχείων και των καταλυμάτων προστέθηκε ένα επιπλέον τέλος διανυκτέρευσης αναλόγως τα αστέρια ή τα κλειδιά. Θα επηρεάσει την τουριστική κίνηση αυτή η εξέλιξη; Τι μηνύματα λαμβάνεται από τους επιχειρηματίες του κλάδου;
Απ: Συμμερίζομαι απόλυτα την αγωνία των επιχειρηματιών του κλάδου. Το τέλος διανυκτέρευσης είναι κάτι που επιβαρύνει τον επισκέπτη και το ύψος του είναι κλιμακωτό, ανάλογα με την κατηγορία του καταλύματος. Με αυτή την έννοια, ναι, υπάρχει μια μικρή επιβάρυνση που αυξάνει το κόστος του τουριστικού προϊόντος.
Όμως η γνώμη μου είναι, ότι το βασικό στοιχείο ανταγωνιστικότητας του ελληνικού τουρισμού δεν είναι, και δεν πρέπει να είναι η χαμηλή τιμή, αλλά η ποιότητα που βασίζεται πάνω στα μοναδικά συγκριτικά πλεονεκτήματα του προϊόντος μας.
Στόχος μας πρέπει να είναι να ενισχύσουμε το brandτου ελληνικού τουρισμού μέσα από την ανάδειξη αυτών των πλεονεκτημάτων. Με αυτό τον τρόπο μπορούμε να οικοδομήσουμε ένα βιώσιμο μοντέλο τουριστικής ανάπτυξης που θα στοχεύει σε υψηλότερα εισοδήματα.

Ερ: Όλο και περισσότερες φωνές ξενοδόχων, διαμαρτυρούνται για το νομοθετικό κενό στις διεθνείς πλατφόρμες βραχυπρόθεσμων μισθώσεων καταλυμάτων, όπως η AIRBNB, το οποίο η κυβέρνηση, προσπαθεί να το καλύψει με τις νέες νομοθετικές ρυθμίσεις. Από την άλλη, έχει δημιουργηθεί ένα νέο σημαντικό κανάλι εισερχόμενων τουριστών. Οι πλατφόρμες αυτές είναι “ευλογιά ή κατάρα” για τον τουρισμό;
Απ: Θα έλεγα ούτε το ένα ούτε το άλλο. Το ζήτημα συνίσταται στο εξής: Αφενός τα ξενοδοχεία και τα τουριστικά καταλύματα διαμαρτύρονταν καθώςη υπενοικίαση κατοικιών μέσω AIRBNBδεν φορολογούταν ούτε αδειοδοτούνταν και προέκυπτε ζήτημα αθέμιτου ανταγωνισμού και παραοικονομίας. Από την άλλη δεν μπορούμε να κλείσουμε τα μάτια στις νέες εξελίξεις, καθώς οι πλατφόρμες αυτές αύξησαν τους τουρίστες αλλά και αναζωογόνησαν κάπως την αγορά ακινήτων. Η κυβέρνηση κατόπιν διαβούλευσης νομοθέτησε ώστε να φτιαχτεί ηλεκτρονικό μητρώο ακινήτων που αφορά τις πλατφόρμες βραχύβιας μίσθωσης, ώστε αυτές οι δραστηριότητες και να φορολογούνται αλλά και να μην υπερβαίνουν τις 90 μέρες κατ’ έτος ούτως ώστε όντως να είναι βραχύβιαη μίσθωση.
Έτσι ρυθμίστηκε το πλαίσιο ώστε με διαφανείς κανόνες να έχουμε μια λελογισμένη αξιοποίηση των νέων ψηφιακών εργαλείων που δεν θα πλήττει άλλους κλάδους της οικονομίας.

Ερ: Τα τελευταία χρόνια, παρουσιάζεται το φαινόμενο την αύξησης των επισκεπτών, άλλα παράλληλα μειώνονται οι τζίροι και η αγοραστική δύναμη των τουριστών. Αυτό έχει να κάνει με τις νέες αγορές που μας επισκέπτονται, με την γενικότερη κρίση στην Ευρώπη, ή με το ότι πουλάμε φτηνά πακέτα και έτσι απευθυνόμαστε σε τουρίστες με χαμηλότερο βαλάντιο; Πως μπορεί να αντιστρέψει το φαινόμενο αυτό του υπουργείο τουρισμού.
Απ: Για το αν αυξάνονται ή μειώνονται τα έσοδα επιτρέψτε μου να διατηρώ τις επιφυλάξεις μου. Τα στοιχεία που δίνει η Τράπεζα της Ελλάδος έχουν μεγάλες αποκλείσεις με όλα τα επίσημα διεθνή στοιχεία, τα οποία δείχνουν θεαματική αύξηση των εσόδων.
Ο τρόπος υπολογισμού των στοιχείων της Τράπεζας της Ελλάδος λοιπόν, και οι μεγάλες αποκλείσεις στα αποτελέσματα, πρέπει να μας προβληματίσουν.
Για αυτόν ακριβώς το λόγο λειτουργεί ήδη πιλοτικά η εφαρμογή των Δορυφόρων Λογαριασμών Τουρισμού. Ένα εργαλείο δηλαδή, απόλυτα συμβατό με τα διεθνή πρότυπα υπολογισμού όλων των τουριστικών μεγεθών, που επιτρέπει την αποτελεσματικότερη επεξεργασία των στατιστικών δεδομένων, και οδηγεί στηνπαραγωγή αξιόπιστων στοιχείων για τον ελληνικό τουρισμό που με τη σειρά τους αξιοποιούνται στην τουριστική στρατηγική της χώρας.
Αυτό γίνεται για πρώτη φορά στη χώρα, αποτελεί σημαντική μεταρρύθμιση στη γενικότερη τουριστική στρατηγική της Ελλάδας, ενώ παράλληλα ικανοποιεί ένα πάγιο αίτημα του κλάδου.
Όμως πέρα από το αν τα διαθέσιμα στοιχεία από την τράπεζα της Ελλάδος για τα έσοδα ταυτίζονται ή όχι με την πραγματικότητα, στόχος μας παραμένει η ποιοτική αναβάθμιση του τουριστικού μας προϊόντος όπως ήδη ανέφερα.

Ερ: Τα τελευταία χρόνια, οι οικονομικοί φορείς της Θεσπρωτίας (επιμελητήριο, εμπορικοί σύλλογοι κλπ) έχουν αντιληφθεί πως το τουριστικό προϊόν μπορεί να είναι αναπτυξιακός μοχλός του νομού και γι' αυτό τον λόγο, παρουσιάζουν αυξημένη δράση στην προβολή της Θεσπρωτίας. Η συνεργασία σας με τους φορείς αυτούς ποια είναι;
Απ: Η συνεννόηση όλων των φορέων είναι απαραίτητη και η πολιτική μου επιλογή είναι πάντα να επιδιώκω την συνεργασία και τον διάλογο. Στους φορείς εντάσσονται όλοι όσοι βρίσκονται στα κέντρα λήψης αποφάσεων και εννοώ τους Δήμους, την Περιφέρεια , τον ΟΛΗΓ και το επιμελητήριο φυσικά. Όλοι έχουν αντιληφθεί ότι ο τουρισμός αποτελεί ένα συγκριτικό πλεονέκτημα στο οποίο πρέπει να επενδύσουμε καισε γενικές γραμμές υπάρχει συνεργασία.
Βέβαια πάντα υπάρχουν πολλά περιθώρια βελτίωσης, κυρίως όσον αφορά τον συντονισμό. Σας υπενθυμίζω ότι από 22 Μαρτίου του 2017 είχα αποστείλει δημόσια επιστολή προς όλους τους φορείς ώστε να γίνει διευρυμένη σύσκεψη για την αξιοποίηση της κρουαζιέρας η οποία δεν έλαβε καμία απάντηση. Η πρόταση παραμένει στο τραπέζι.

Ερ: Η κ Κουντουρά ανέφερε πως επιμηκύνθηκε η τουριστική περίοδος τους μήνες Σεπτέμβριο, Οκτώβριο και Νοέμβριο, ενισχύθηκαν οι παραδοσιακές αγορές του ελληνικού τουρισμού και άνοιξαν νέες, όπως η Μέση Ανατολή, η Κίνα, η Νότια Κορέα και η Ινδία. Η Θεσπρωτία πως μπορεί να εκμεταλλευτεί αυτές τις τάσεις.
Απ: Κεντρικός στόχος του Υπουργείου είναι ο τουρισμός 365 μέρες το χρόνο. Η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, που παρατηρήθηκε και στην περιοχή μας, είναι ένας καλός οιωνός για το μέλλον.
Η επιχειρηματική κοινότητα της Θεσπρωτίας πρέπει να είναι έτοιμη να εκμεταλλευτεί την ευκαιρία που παρουσιάζεται με το άνοιγμα νέων αγορών. Οι υποδομές για την εύκολη πρόσβαση στην περιοχή μας υπάρχουν. Οι ολοκληρωμένοι αυτοκινητόδρομοι, το λιμάνι της Ηγουμενίτσας και η ανάπτυξη του αεροδρομίου του Ακτίου, είναι οι «δρόμοι» για να έρθουν οι τουρίστες. Το τουριστικό προϊόν μας όμως είναι ο «σκοπός» για τον οποίο θα έρθουν.
Οπότε εκεί που πρέπει να εστιάσουμε είναι στην ενίσχυση του προϊόντος μας. Η παρουσία της Ηπείρου και της Θεσπρωτίας σε μεγάλες τουριστικές εκθέσεις, η δημιουργία ελκυστικών πακέτων, που θα περιλαμβάνουν, εκτός του φυσικού κάλους, την πλούσια ιστορική, πολιτιστική και θρησκευτική μας παράδοση, είναι μονόδρομος.

Ερ: Τελειώνοντας, θα θέλαμε ένα σχόλιο για την μονομερή προβολή του τουριστικού προϊόντος από την Περιφέρεια. Συνεχώς ακούγονται φωνές διαμαρτυρίας για τις σχετικές δράσεις, η οποίες αφορούν κυρίως τους Νομούς Ιωαννίνων και Πρεβέζης, με μεγάλο ριγμένο το νομό Θεσπρωτίας. Πως μπορεί να γίνει πιο δίκαιη η προβολή της Ηπείρου μέσω της Περιφέρειας;
Απ: Η γνώμη μου είναι ότι πρέπει να σκεφτόμαστε την ανάπτυξη του τουρισμού στην Ήπειρο ολιστικά, απαλλαγμένοι από τοπικιστικές διαφορές που παραπέμπουν σε μια μυωπική και πολλές φορές παλαιοκομματική λογική. Γιατί π.χ. η Ιόνια Οδός και η αναβάθμιση του αεροδρομίου των Ιωαννίνων ή του λιμανιού Ηγουμενίτσας ευνοεί όλους τους νομούς της Ηπείρου στην αύξηση των τουριστικών ροών.
Παρόλα αυτά χρειάζονται ισόρροπες παρεμβάσεις στη τουριστική προβολή με συμμετοχές στα διεθνή φόρα του τουρισμού και συνεργασία με τους touroperators ώστε να προσελκύσουμε επισκέπτες και όχι να εξαντλούμε τις δράσεις τουριστικής προβολής για δημόσιες σχέσεις. 


Μ. Κάτσης: «Στόχος ο τουρισμός 365 ημερών» - Συνέντευξη για το τουριστικό προϊόν στην paramythia-online.gr Μ. Κάτσης: «Στόχος ο τουρισμός 365 ημερών» - Συνέντευξη για το τουριστικό προϊόν στην paramythia-online.gr Reviewed by thespro.gr on Τρίτη, Ιανουαρίου 30, 2018 Rating: 5

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Σελίδες

Από το Blogger.