Αἰνεῖτε Αὐτὸν ἐν χορδαῖς καὶ ὀργάνῳ· αἰνεῖτε Αὐτὸν ἐν κυμβάλοις εὐήχοις…

Αἰνεῖτε Αὐτὸν ἐν χορδαῖς καὶ ὀργάνῳ· αἰνεῖτε Αὐτὸν ἐν κυμβάλοις εὐήχοις…



Η απαγόρευση (εκ της Μητροπόλεως) και η ακολούθως αναπόφευκτη ματαίωση της συναυλίας της Φιλαρμονικής του Δήμου Φιλιατών, που επρόκειτο να γίνει στον Ι.Ν. του Αγίου Δημητρίου στους Φιλιάτες, τη Μ. Τρίτη, ανέδειξε κάποια ζητήματα θεολογικά αλλά και (τριτο)κοσμικά!

Ο νέος Μητροπολίτης της περιοχής μας, χωρίς επαρκή και ικανοποιητική εξήγηση, εμφανίζεται με την απόφαση αυτή ως αδιάλλακτος και οπισθοδρομικός. Ακόμα χειρότερα εμφανίζεται ως υποκύπτων σε κραυγές και κορώνες, διαφόρων υπερορθόδοξων, παραχριστιανικών κύκλων.

Κύκλων που στην καλύτερη περίπτωση ερμηνεύουν (με τις λιγοστές τους γνώσεις ή την απόλυτη άγνοια) την πίστη ως ένα σύνολο κανόνων που δημιουργούν ad hoc ανάλογα με τις δικές τους… αντιλήψεις!

Γιατί στ’ αλήθεια, πουθενά στη Χριστιανική Θρησκεία δεν αναφέρεται η απαγόρευση της μουσικής και δη της κατανυκτικής!

Αντίθετα στον Ψαλμό του Δαυίδ ρν’ (150) γίνεται σαφές το πού, γιατί, πώς και ποιός, τιμά (αινεί) τον Κύριο:

«ΑΙΝΕΙΤΕ τὸν Θεὸν ἐν τοῖς ἁγίοις αὐτοῦ, αἰνεῖτε αὐτὸν ἐν στερεώματι τῆς δυνάμεως αὐτοῦ· 2 αἰνεῖτε αὐτὸν ἐπὶ ταῖς δυναστείαις αὐτοῦ, αἰνεῖτε αὐτὸν κατὰ τὸ πλῆθος τῆς μεγαλωσύνης αὐτοῦ. 3 αἰνεῖτε αὐτὸν ἐν ἤχῳ σάλπιγγος, αἰνεῖτε αὐτὸν ἐν ψαλτηρίῳ καὶ κιθάρᾳ· 4 αἰνεῖτε αὐτὸν ἐν τυμπάνῳ καὶ χορῷ, αἰνεῖτε αὐτὸν ἐν χορδαῖς καὶ ὀργάνῳ· 5 αἰνεῖτε αὐτὸν ἐν κυμβάλοις εὐήχοις, αἰνεῖτε αὐτὸν ἐν κυμβάλοις ἀλαλαγμοῦ. 6 πᾶσα πνοὴ αἰνεσάτω τὸν Κύριον. ἀλληλούϊα».

Το πρώτο εδάφιο μιλάει για το «πού» της αίνεσης – παντού! «Αινείτε τον Θεό στο αγιαστήριο του· αινείτε τον στο στερέωμα της δύναμής του.»

– Το επόμενο εδάφιο μας διδάσκει το «γιατί» να αινούμε τον Κύριο: «Αινείτε τον για τα μεγαλεία του· αινείτε τον σύμφωνα με το πλήθος της μεγαλοσύνης του.»

– Τα εδάφια 3–5 σημειώνουν το «πώς» να αινούμε τον Κύριο – με ποικιλία οργάνων και χορό, με κάθε εύηχο, διαθέσιμο μέσο… σάλπιγγα, λύρα, κιθάρα, τύμπανα, κύμβαλα… μια φιλαρμονική ολόκληρη περιέγραψε ο Δαυίδ στον Ψαλμό 150, που ακούγεται στις εκκλησίες μας κάθε Κυριακή!

– Το εδάφιο 6 μας λέει το «ποιος» πρέπει να αινεί τον Κύριο: «Κάθε πνοή ας αινεί τον Κύριο. Αλληλούια.» Κάθε ζωντανή ύπαρξη ας αινεί τον Κύριο.

Όσοι λοιπόν κατανοούμε τα όσα αναφέρουν οι ψαλμοί, αδυνατούμε να αντιληφθούμε προς τι, η τόσο αντίθετη με τας Γραφάς, απαγόρευση.

Όπως αδυνατούμε να αντιληφθούμε πως από το «Ἄφετε τὰ παιδία καὶ μὴ κωλύετε αὐτὰ ἐλθεῖν πρός με, τῶν γὰρ τοιούτων ἐστὶν ἡ βασιλεία τῶν οὐρανῶν. [Ματθ. ιθ’ 14.2]», φτάσαμε στο ούτε μέσα, ούτε έξω από το Ναό, τα παιδιά της φιλαρμονικής!

Για μια Φιλαρμονική που – όπως κάθε Φιλαρμονική – δεν είναι «μιαρή» και «βέβηλη» όταν συνοδεύει τη Μ. Παρασκευή τον Επιτάφιο ή κάποια άλλη θρησκευτική τελετή.

Για μια συναυλία στην οποία θα υμνούνταν τα Θεία Πάθη. Κατανυκτικά. Όπως τις ημέρες αυτές αρμόζει…

Και που μπορεί να έφερνε στο Ναό και κανέναν άλλο χριστιανό, πέραν αυτών που διαγωνίζονται σε πίστη και παρουσίες κάθε Κυριακή…

Για μια συναυλία που παρόμοιές της, τις ημέρες αυτές γίνονται σχεδόν σε ολόκληρη τη χώρα…

Όπως ας πούμε στα γειτονικά Ιωάννινα, όπου ο εκεί Μητροπολίτης, μετά το πέρας της πρώτης συναυλίας (έχει κι άλλες προγραμματισμένες) μοίρασε και λαμπάδες στα παιδιά!

Για μια συναυλία που κατά παράδοση γίνεται, χρόνια τώρα, Μ. Τρίτη στους Φιλιάτες και άκουσον, άκουσον, δεν έριξε φωτιά ο Θεός να κάψει τους… αμαρτωλούς μουσικούς!

Β.Δ.Γκ.

Υ.Γ. Κάποιος, να ενημερώσει το νέο μας Μητροπολίτη, ότι τη Δευτέρα του Πάσχα, στο Γηρομέρι εκτυλίσσεται -εδώ και αιώνες- ένα περίεργο… μουσικό δρώμενο… Ο κόσμος πάει με τα κλαρίνα στους τάφους των νεκρών του… Θα το απαγορεύσει και αυτό; Α! μάλλον δεν του πέφτει λόγος… μόνο οι εκκλησίες «του ανήκουν», τα νεκροταφεία είναι δημοτικά…

Αἰνεῖτε Αὐτὸν ἐν χορδαῖς καὶ ὀργάνῳ· αἰνεῖτε Αὐτὸν ἐν κυμβάλοις εὐήχοις… Αἰνεῖτε Αὐτὸν ἐν χορδαῖς καὶ ὀργάνῳ· αἰνεῖτε Αὐτὸν ἐν κυμβάλοις εὐήχοις… Reviewed by thespro.gr on Δευτέρα, Απριλίου 22, 2024 Rating: 5

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Σελίδες

Από το Blogger.