https://picasion.com/
https://picasion.com/
https://picasion.com/
https://picasion.com/

Μήνυμα Μ. Κάτση στην εκδήλωση μνήμης των 49 προκρίτων της Παραμυθιάς

Τετάρτη, Σεπτεμβρίου 29, 2021
Μήνυμα Μ. Κάτση στην εκδήλωση μνήμης των 49 προκρίτων της Παραμυθιάς



Σήμερα είχα την τιμή να παραστώ στην εκδήλωση μνήμης της θυσίας των 49 προκρίτων της μαρτυρικής πόλης της Παραμυθιάς, εκπροσωπώντας τη Βουλή των Ελλήνων. Η πολύτιμη ιστορική παρακαταθήκη που μας άφησαν οι πρόγονοί μας, αγωνιζόμενοι για τη δική τους αλλά και τη δική μας ελευθερία, παραμένει ζωντανή.

Οι φρικαλεότητες που έζησε ο τόπος μας κατά την περίοδο της κατοχής και τα απροκάλυπτα εγκλήματα που συντελέστηκαν, αποτελούν ένα διαχρονικό δίδαγμα για όλους μας. Η Ελευθερία, η Ειρήνη και η Δημοκρατία, δεν είναι αυτονόητες έννοιες. Απαιτούν εγρήγορση και προσπάθεια.

Είναι χρέος μας να διατηρούμε και να αξιοποιούμε την ιστορική μας μνήμη, ώστε να σταθούμε αντάξιοι των σημερινών προκλήσεων αλλά και των απαιτήσεων των επόμενων γενεών.
Μήνυμα Μ. Κάτση στην εκδήλωση μνήμης των 49 προκρίτων της Παραμυθιάς Μήνυμα Μ. Κάτση στην εκδήλωση μνήμης των 49 προκρίτων της Παραμυθιάς Reviewed by thespro.gr on Τετάρτη, Σεπτεμβρίου 29, 2021 Rating: 5

Με δυνατές συγκινήσεις η εκδήλωση για την εκτέλεση των 49 Προκρίτων

Τετάρτη, Σεπτεμβρίου 29, 2021
Με δυνατές συγκινήσεις η εκδήλωση για την εκτέλεση των 49 Προκρίτων



Σε κλίμα έντονης συγκίνησης και με την παρουσία πλήθους επισήμων και παρευρισκομένων κορυφώθηκαν το πρωί της Τετάρτης στο σημείο εκτέλεσης, οι εκδηλώσεις μνήμης και τιμής για τους 49 Προκρίτους της Παραμυθιάς που εκτελέστηκαν από τα Γερμανικά στρατεύματα και τους μουσουλμάνους Τσάμηδες, σαν σήμερα το 1943.

Στην εκδήλωση και στην αρχιερατική θεία λειτουργία που προηγήθηκε χοροστατούντος του Σεβασμιότατου Μητροπολίτου Παραμυθιάς κ.κ. Τίτου, το παρών μεταξύ άλλων έδωσαν:

Η γενική γραμματέας φορολογικής πολιτικής και δημόσιας περιουσίας Αθηνά Καλύβα, Ο βουλευτής Θεσπρωτίας Μάριος Κάτσης ο αντιπεριφερειάρχης Θεσπρωτίας Θωμάς Πιτούλης, οι δήμαρχοι Σουλίου, Ηγουμενιτσας και Φιλιατών Γιάννης Καραγιάννης, Γιάννης Λώλος και Σπύρος Παππάς, ο θεματικός αντιπεριφεριάρχης Αλκης Λάμπρου, η επιτιμη πρόξενος της Γερμανιας στην Ήπειρο Κέρστιν Lohr, ο διοικητής της Μηχανοποιημένης Ταξιαρχίας Πεζικού ταξίαρχος Δημήτριος Μπολομύτης, ο διοικητής της 3ης περιφερειακής διοίκησης λιμενικού σώματος Αρχιπλίαρχος Λαμπρόπουλος Κωνσταντίνος, ο διοικητής του 628 τάγματος πεζικού Ταγματάρχης Πεζικού Γεώργιος Εξαρχόπουλος, ο διευθυντής της αστυνομικής διεύθυνσης Θεσπρωτίας Αστυνομικός Διευθυντής Παππας Ιωάννης, ο λιμενάρχης Ηγουμενίτσας, ο διοικητής της πυροσβεστικής Θεσπρωτίας, ο διοικητής του αστυνομικού τμήματος Παραμυθιάς Αστυνομικός Υποδευθυντής Χρήστος Γρίβας, ο προϊστάμενος της πυροσβεστικής Παραμυθιάς Επιπυραγός Ευάγγελος Μπέλλος, περιφερειακοί και δημοτικοί σύμβουλοι, εκπρόσωποι φορέων και συλλόγων καθώς και πλήθος κόσμου.

Την κεντρική ομιλία εκφώνησε η γενική γραμματέας φορολογικής πολιτικής και δημόσιας περιουσίας Αθηνά Καλύβα (αναλυτικά η ομιλία σε επόμενο άρθρο)

Δείτε στο βίντεο που ακολουθεί, χαρακτηριστικές εικόνες από το τι συνέβη το πρωί της Κυριακής, στην Παραμυθιά


Με δυνατές συγκινήσεις η εκδήλωση για την εκτέλεση των 49 Προκρίτων Με δυνατές συγκινήσεις η εκδήλωση για την εκτέλεση των 49 Προκρίτων Reviewed by thespro.gr on Τετάρτη, Σεπτεμβρίου 29, 2021 Rating: 5

Παράταση της θητείας των νυν Αντιδημάρχων αποφάσισε ο Δήμαρχος Ηγουμενίτσας

Τετάρτη, Σεπτεμβρίου 29, 2021
Παράταση της θητείας των νυν Αντιδημάρχων αποφάσισε ο Δήμαρχος Ηγουμενίτσας



Έχοντας υπόψη:

1. Τις διατάξεις του άρθρου 59 του Ν. 3852/ 2010 «Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης- Πρόγραμμα Καλλικράτης» (Α' 87), όπως αντικαταστάθηκε από την παρ. 1 του άρθρου 68 του Ν.4555/2018 (Α ́133) Πρόγραμμα Κλεισθένης I, αναφορικά με τον ορισμό των Αντιδημάρχων και την αναπλήρωση του Δημάρχου και από το άρθρο 5 του Ν. 4623/2019 ( Α ́134).
2. Τις διατάξεις του άρθρου 2 του Ν. 3852/2010 όπως τροποποιήθηκε και ισχύει.
3. Την υπ' αριθμ. 28549/16.4.2019 (ΦΕΚ 1327/17.04.2019 τεύχος Β ́) απόφαση του Υπ. ΕΣ. «Πρωτοβάθμιοι και Δευτεροβάθμιοι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης της Χώρας, σύμφωνα με το Ν. 3852/ 2010», όπως ισχύει.
4. Τις διατάξεις του άρθρου 92 του Ν. 3852/2010 «Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης- Πρόγραμμα Καλλικράτης» (Α' 87), όπως τροποποιήθηκε από το άρθρο 33 του Ν. 4483/2017 ( Α ́107) και της παρ. 3 ε ́ άρθρου 3 του Ν. 40451/2012 (Α ́40) αναφορικά με την αντιμισθία.
5. Τα επίσημα πληθυσμιακά δεδομένα της τελευταίας απογραφής έτους 2011 (αποφ. ΓΠ-191/20.3.2014 (β ́698) για τον Δήμο Ηγουμενίτσας, σύμφωνα με τα οποία ο πληθυσμός του ανέρχεται στους 25.814 Κατοίκους.
6. Την εγκύκλιο ΥΠ. ΕΣ. 82/59633/20-8-2019 : Ορισμός Αντιδημάρχων.
7. Την εγκύκλιο ΥΠ.ΕΣ. 48/22119/07-04-2020: Ορισμός Αντιδημάρχων.
8. Τον Οργανισμό Εσωτερικών Υπηρεσιών του Δήμου όπως τροποποιήθηκε και ισχύει.
9. Το γεγονός ότι ο Δήμος Ηγουμενίτσας έχει πέντε (5) Δημοτικές Ενότητες.
10.Το γεγονός ότι στον Δήμο μπορούν να ορισθούν έξι (6) έμμισθοι Αντιδήμαρχοι και δύο (2) άμισθοι.
11.Την ανάγκη εύρυθμης λειτουργίας των υπηρεσιών του Δήμου, ως και την επίτευξη συντονισμού κατά την άσκηση της Δημοτικής Διοίκησης και του Δημοτικού έργου γενικότερα.
12. Την με αριθμό 869/2020 ( αριθμ. Πρωτ. 12906/01-10-2020 και ΑΔΑ: ΩΞΥΞΩΡΙ-ΠΓΧ ) απόφαση Δημάρχου Ηγουμενίτσας, περί ορισμού Αντιδημάρχων και μεταβίβαση αρμοδιοτήτων.
13.Το γεγονός ότι οι ως άνω αποφάσεις έχουν ισχύ μέχρι την 30η Σεπτεμβρίου 2021.

ΑΠΟΦΑΣΙΖΟΥΜΕ

Α. Την παράταση της θητείας μέχρι και την 31η Οκτωβρίου 2021, των ήδη ορισθέντων Αντιδημάρχων με τις αρμοδιότητες που τους έχουν μεταβιβασθεί με την με αρίθ. 869/2020 ( αριθ. Πρωτ. 2906/01-10-2020 ) προγενέστερη απόφαση μας.
Β. Κατά τα λοιπά ισχύουν τα διαλαμβανόμενα στις ανωτέρω αποφάσεις.
Γ. Η παρούσα απόφαση ισχύει από την 1η Οκτωβρίου 2021
Δ. Η απόφαση θα δημοσιευθεί σε μία τουλάχιστον ημερήσια εφημερίδα του νομού και αναρτάται στην ιστοσελίδα και στον πίνακα ανακοινώσεων του Δήμου, καθώς επίσης και στην «ΔΙΑΥΓΕΙΑ».

Ο Δήμαρχος Ηγουμενίτσας
Ιωάννης Λώλος
Παράταση της θητείας των νυν Αντιδημάρχων αποφάσισε ο Δήμαρχος Ηγουμενίτσας Παράταση της θητείας των νυν Αντιδημάρχων αποφάσισε ο Δήμαρχος Ηγουμενίτσας Reviewed by thespro.gr on Τετάρτη, Σεπτεμβρίου 29, 2021 Rating: 5

42 τα σημερινά κρούσματα στην Ήπειρο - Διψήφιος αριθμός στη Θεσπρωτία

Τετάρτη, Σεπτεμβρίου 29, 2021
42 τα σημερινά κρούσματα στην Ήπειρο - Διψήφιος αριθμός στη Θεσπρωτία



Αναλυτικά η σημερινή κατανομή των κρουσμάτων
ΠΕ Άρτας 1
ΠΕ Θεσπρωτίας 12
ΠΕ Ιωαννίνων 27
ΠΕ Πρέβεζας 2






42 τα σημερινά κρούσματα στην Ήπειρο - Διψήφιος αριθμός στη Θεσπρωτία 42 τα σημερινά κρούσματα στην Ήπειρο - Διψήφιος αριθμός στη Θεσπρωτία Reviewed by thespro.gr on Τετάρτη, Σεπτεμβρίου 29, 2021 Rating: 5

Πρόσκληση συμμετοχής Τουριστικών επιχειρήσεων, σε διαδικτυακό́ B2B Travel Roadshow από́ την Υπηρεσία ΕΟΤ Κίνας

Τετάρτη, Σεπτεμβρίου 29, 2021
Πρόσκληση συμμετοχής Τουριστικών επιχειρήσεων, σε διαδικτυακό́ B2B Travel Roadshow από́ την Υπηρεσία ΕΟΤ Κίνας



Το Επιμελητήριο Θεσπρωτίας, στα πλαίσια αναζήτησης νέων αγορών για το τουριστικό προϊόν της Θεσπρωτίας, και σε στενή συνεργασία με Υπηρεσία ΕΟΤ Κίνας, ενημερώθηκε για την διοργάνωση διαδικτυακού Virtual B2B Roadshow το διάστημα 22-25 Νοεμβρίου 2021, στο πλαίσιο του Έτους Πολιτισμού και Τουρισμού μεταξύ Ελλάδας και Κίνας, της προώθησης και προβολής της χώρας μας στην κινέζικη τουριστική αγορά, της ανάγκης σύνδεσης των επαγγελματιών του τουρισμού των δύο χωρών και της προετοιμασίας για την αποκατάσταση των τουριστικών ροών μεταξύ Ελλάδας και Κίνας.
Το Επιμελητήριο Θεσπρωτίας δήλωσε την πρόθεση συμμετοχής των Θεσπρωτικών επιχειρήσεων στη δράση κρίνοντας πως πρόκειται για μια μεγάλη ευκαιρία επαφής των τουριστικών επιχειρήσεων μας με την δυναμική αγορά της Κίνας.
ΚΑΛΟΥΜΕ τις Θεσπρωτικές Τουριστικές Επιχειρήσεις να δηλώσουν την συμμετοχή τους άμεσα, καθώς ο αριθμός συμμετοχών είναι ιδιαίτερα περιορισμένος (μόλις 44 συμμετοχές συνολικά). Η δήλωση συμμετοχής υποβάλλεται στα στοιχεία της τελευταίας παραγράφου του παρόντος ενημερωτικού.
Επισημαίνουμε ότι η Υπηρεσία ΕΟΤ Κίνας μας ενημέρωσε παράλληλα πως κατά την αξιολόγηση των αιτήσεων συμμετοχής, θα δοθεί ιδιαίτερη βαρύτητα σε αυτές που είναι China Ready ή έχουν ήδη κάνει κάποιες βασικές ελάχιστες ενέργειες προσέγγισης της κινεζικής αγοράς (πχ έχουν δημιουργήσει προωθητικό υλικό στην κινεζική γλώσσα). Επίσης η συμμετοχή στην εκδήλωση θα είναι ΔΩΡΕΑΝ καθώ στο κόστος της θα το επωμιστεί ο ΕΟΤ.
Παρακάτω παρατίθενται χρήσιμες πληροφορίες για το διαδικτυακό Virtual B2B Roadshow, καθώς και η διαδικασία δήλωσης συμμετοχής.
Πλατφόρμα
Για τις ανάγκες της διοργάνωσης, θα δημιουργηθεί δίγλωσση (Αγγλικά & Κινεζικά) online πλατφόρμα προσβάσιμη από PC, Mobile και Wechat Mini Program. Οι συμμετέχοντες θα μπορούν να δημιουργήσουν το ψηφιακό τους προφίλ ενώ παράλληλα θα δημιουργηθεί virtual χάρτης/λίστα με εμφάνιση των συμμετεχόντων και διάφορες επιλογές αναζήτησης (customizedsearch & filtertools).
Σημειώνεται πως το Roadshow θα διαρκέσει 4 ημέρες και η πλατφόρμα με το αναρτημένο υλικό δημοσιότητας θα παραμείνει online για 12 μήνες.
1-1 virtual B2B meetings
- Εξασφαλισμένη παρουσία εκπροσώπων κινέζικων τουριστικών γραφείων (buyers) από όλες τις μεγάλες πόλεις της Κίνας με εξασφαλισμένο ελάχιστο αριθμό προσκεκλημένων buyers.
- Προγραμματισμός και πραγματοποίηση b2b διαδικτυακών συναντήσεων & 1-on-1 συναντήσεις (τουλάχιστον 15 pre-scheduled appointments ανά συνεκθέτη) με άμεση αλληλεπίδραση (κείμενο/ήχος/βίντεο) και αυτόματη μετάφραση κειμένου (chat).
- Δυνατότητα για υπηρεσία διερμηνείας (Αγγλικά Κινέζικα) για κάθε 1-on-1 διαδικτυακή συνάντηση (15 συναντήσεις ανά συνεκθέτη). Σημειώνεται πως η υπηρεσία διερμηνείας είναι προαιρετική και θα πρέπει να δηλώσετε αν επιθυμείτε να κάνετε χρήση της στην φόρμα δήλωσης συμμέτοχης η οποία είναι αναρτημένη στην ιστοσελίδα του Επιμελητηρίου Θεσπρωτίας www.e-thesprotias.gr. Το κόστος της υπηρεσίας διερμηνείας θα καλυφθεί από τον ΕΟΤ και αποσκοπεί στη διευκόλυνση της επικοινωνίας κατά τις διαδικτυακές συναντήσεις στην περίπτωση ο κινέζος buyer δεν ομιλεί την αγγλική ή/και στην περίπτωση που η επιχείρησή σας δεν έχει διαθέσιμο συνεργάτη που ομιλεί την κινέζικη γλώσσα.
Content hub
Δημιουργία ψηφιακού θαλάμου (Content Hub) για την παρουσίαση customized περιεχομένου (βίντεο, φωτογραφιών, υλικού προβολής, παρουσιάσεων, φυλλαδίων) των προορισμών και των συμμετεχόντων.
Συνίσταται το προωθητικό υλικό να είναι μεταφρασμένο στην κινέζικη γλώσσα. Η εταιρεία Dragon Trail που έχει αναλάβει τη διοργάνωση, προσφέρει υπηρεσίες μετάφρασης για όσους το επιθυμούν, το κόστος των οποίων θα επιφορτιστούν οι ενδιαφερόμενοι έπειτα από απευθείας συνεννόηση με την εταιρεία.
Webinars
Η Υπηρεσία ΕΟΤ Κίνας θα πραγματοποιήσει webinars/παρουσιάσεις για τους κινέζους buyers και Έλληνες συνεκθέτες κατά τη διάρκεια της διοργάνωσης. Η εταιρεία Dragon Trail, που έχει αναλάβει τη διοργάνωση, θα πραγματοποιήσει ένα webinar μέσω Zoom για κάθε ενδιαφερόμενο από την Ελλάδα, μία εβδομάδα πριν την λήξη προθεσμίας των δηλώσεων συμμετοχής.
Συμμετοχή
Στο Roadshow μπορεί να συμμετάσχει οποιαδήποτε ελληνική τουριστική επιχείρηση που δραστηριοποιείται στην κινέζικη τουριστική αγορά ή επιθυμεί να την προσεγγίσει. Ο μέγιστος αριθμός συνεκθετών είναι 44 και η κάλυψη των θέσεων θα γίνει με τήρηση σειράς προτεραιότητας των δηλώσεων συμμετοχής. Το κόστος της διοργάνωσης θα το επωμιστεί ο ΕΟΤ και επομένως η συμμετοχή των συνεκθετών είναι δωρεάν.
Περισσότερες λεπτομέρειες για τη διοργάνωση βρίσκονται στο αρχείο με την ονομασία "GNTO China Virtual Trade Show Info Kit", το οποίο είναι αναρτημένο στην ιστοσελίδα του Επιμελητηρίου Θεσπρωτίας www.e-thesprotias.gr.
Το τεχνικό σκέλος της διοργάνωσης έχει ανατεθεί στην εταιρεία Dragon Trail, η οποία θα αναλάβει τη δημιουργία της πλατφόρμας και τη διαχείριση εγγραφής των συμμετεχόντων.
Για δήλωση συμμετοχής, παρακαλούμε όπως συμπληρώσετε την φόρμα "Exhibitor Registration Form" η οποία είναι αναρτημένη στην ιστοσελίδα του Επιμελητηρίου Θεσπρωτίας www.e-thesprotias.gr, με αποστολή της στα παρακάτω emails το αργότερο έως 19 Οκτωβρίου 2021:
a) Chloe Zhu: chloe.zhu@dragontrail.com
b) José Sánchez Rodríguez: jose.sanchez@dragontrail.com
Εκ της Διοικήσεως
του Επιμελητηρίου Θεσπρωτίας
Πρόσκληση συμμετοχής Τουριστικών επιχειρήσεων, σε διαδικτυακό́ B2B Travel Roadshow από́ την Υπηρεσία ΕΟΤ Κίνας Πρόσκληση συμμετοχής Τουριστικών επιχειρήσεων, σε διαδικτυακό́ B2B Travel Roadshow από́ την Υπηρεσία ΕΟΤ Κίνας Reviewed by thespro.gr on Τετάρτη, Σεπτεμβρίου 29, 2021 Rating: 5

Το παγούρι του Πατέρα | Γράφει ο Αντώνιος Δρίμτζιας με αφορμή την εκτέλεση των 49 Προκρίτων

Τετάρτη, Σεπτεμβρίου 29, 2021
Το παγούρι του Πατέρα | Γράφει ο Αντώνιος Δρίμτζιας με αφορμή την εκτέλεση των 49 Προκρίτων



Χρόνια τώρα… πολλά χρόνια… ζουσα με έναν μεγάλο καημό και ένα διακαή πόθο, να βρω το παγούρι του πατέρα…

Ξημεροβραδιαζόμουν με αυτή την έγνοια και μέσα μου έλεγα : « και τι δεν θα έδινα για να το βρω…»

Επηρεάστηκα πολύ από τις συχνές αναφορές της αδελφής μου της Βαρβάρας, 95 χρονών σήμερα, η οποία συχνά μου ανέφερε την ιστορία του παγουριού αυτού . Μια ιστορία που συνοδεύονταν με ένα ωχ… βουβό και ένα δάκρυ. Την άκουγα περίλυπος , την συμπονούσα και ο δικός της πόθος έγινε και δικός μου.

Ο πατέρας μου ήταν ένας από τους εκτελεσθέντες 49 Προκρίτους της Παραμυθιάς στις 29 Σεπτεμβρίου του 1943 από τα στρατεύματα κατοχής και τους μουσουλμάνους Τσάμηδες.

Η σύλληψη έγινε το μεσημέρι της 28ης Σεπτεμβρίου 1943, την παραμονή της εκτέλεσης. Η ομάδα που τον συνέλαβε, αποτελούμενη από δύο μουσουλμάνους Τσάμηδες και έναν Γερμανό, τον πέρασε από το δρόμο κάτω από το σπίτι μας και τότε η μάνα μου και η αδερφή μου η Βαρβάρα βγήκαν για να τον χαιρετίσουν.

Όταν τις είδε, έδωκε το παγούρι του στη Βαρβάρα να το γεμίσει νερό. Το είχε πάντα μαζί του, κρεμασμένο στη μέση του.

Με την επιστράτευση του 1940 , επιστρατεύτηκε και αυτός ως έφεδρος αξιωματικός και το παγούρι τον συνόδευε σε όλη του την πορεία προς το μέτωπο. Ήταν ο πιστός του φίλος και ο πιο χρήσιμος.

Ο συνοδός Μουσουλμάνος με βίαιο τρόπο τον έσπρωξε λέγοντάς του «στο Σχολείο (ο τόπος της κράτησης) θα πιείς νερό».

Έτσι το παγούρι έμεινε στα χέρια της 17χρονης τότε Βαρβάρας.

Η σκηνή αυτή έμεινε βαθιά αποτυπωμένη στο μυαλό της και κάθε τρεις και λίγο την ανέφερε λέγοντας: «ακούς εκεί να μην τον αφήσουν να πιει νερό….»

Ήταν η άκρα ταπείνωση του Ευαγγελίου. Ο Κύριος στο Σταυρό δίψασε και οι σταυρωτές του τού έδωσαν νερό, ενώ στον πατέρα μου δεν έδωσαν οι συνοδοί του.

Από τις πολλές φορές που ανέφερε η Βαρβάρα το γεγονός έγινε και σε εμένα βίωμα και καημός μεγάλος το να βρω το παγούρι του πατέρα.

Η Βαρβάρα το παγούρι το πήγε στο σπίτι μας, το ακούμπησε σε κάποιο μέρος, στα αζήτητα θα έλεγα και όχι σε ασφαλές σημείο , ώστε να αποτελέσει μελλοντικό οικογενειακό κειμήλιο. Παντρεύτηκε , πήγε στο δικό της σπίτι και άφησε το παγούρι πίσω, στο πατρικό. Πήρε όμως μαζί της την εικόνα του αποχωρισμού του από τα χέρια του πατέρα.

Κάθε ελπίδα να βρεθεί το παγούρι είχε χαθεί καθώς πέρασαν πολλά χρόνια.

Στο σπίτι έγιναν οικοδομικές εργασίες, πετάχτηκαν μπάζα και άχρηστα αντικείμενα. Ποιος θα σκεπτόταν να συμμαζέψει ένα παγούρι. Το θεωρούσαμε χαμένο.

Η προσφορά του στον πατέρα μου ήταν μεγάλη και ο τρόπος του αποχωρισμού βαρύς, γεγονός που δεν ξεχνιόταν.

Ένα πρωί εδώ και λίγους μήνες με παίρνει η Βαρβάρα τηλέφωνο και με φωνή τρεμάμενη μου λέει «Έχω το παγούρι του πατέρα….»

Έμεινα άφωνος, παγωμένος. Έχασα τη φωνή μου και όταν την ξαναβρήκα της είπα «Έρχομαι!» Ο καημός μου μεγάλος και ο πόθος μου να το δω δυνατός.

Από το σπίτι μου στα Γιάννενα ούτε κατάλαβα πώς έφτασα στην Παραμυθιά.

Τη βρήκα στο σπίτι της, στο καθιστικό.

Έσμιξαν τα βλέμματά μας. Με κοίταξε αποσβολωμένη, την κοίταξα αμήχανα. Δάκρυσε αυτή, δάκρυσα κι εγώ, έσμιξαν οι μνήμες μας.

Μου έδωσε το παγούρι και με λαχτάρα το έσφιξα στα χέρια μου.


Εκείνη τη στιγμή νόμισα πως αγκαλιάζω τον πατέρα μου, τον οποίο δυστυχώς , αν και ήμουν 6 χρονών όταν τον σκότωσαν, δεν τον θυμάμαι.

Πρωί έφευγε για τη δουλειά και αργά το βράδυ γύριζε. Έπρεπε να ταΐσει 9 στόματα.

Από τη Βαρβάρα ακούω να μου λέει συχνά για τις αρετές του, για τις ορμήνιες που τις έδινε και με τις οποίες μεγάλωσε την οικογένειά της.

Νόμισα ότι βρήκα την Ιθάκη των ονείρων μου, τη χαρά και τον αέρα της ζωής μου. Ένιωσα , όταν το πήρα στα χέρια μου, ως ο Γέρων Συμεών όταν πήρε στα χέρια του το Θείο Βρέφος, προσφορά της Παρθένου και το οδήγησε στα Άγια των Αγίων του Ναού, αναφωνώντας το «νυν απολύεις τον δούλον σου…»

Το γεγονός της εύρεσης το θεώρησα ως ένα ακατανόητο «θαύμα», ύστερα από 78 χρόνια.

Αφού καταλάγιασε ο πόθος μου από τα καυτά δάκρυα και τα πικρά λόγια των δυο μας, τη ρώτησα πού το βρήκε και μου είπε ότι η κόρη της το είχε στο πατάρι του σπιτιού της και της το έδωσε. Ήξερε βέβαια την αγωνία της μάνας της να το βρει.

Την πορεία του μέσα στο χρόνο μόνο αυτό την ξέρει.

΄Όταν το είδα αναρωτήθηκα αν είναι όνειρο. Μέσα μου χόχλασε ο πόνος και μια αχλή έπνιξε την καρδιά μου.

Τώρα το έχω στο σπίτι μου , τοποθετημένο σε περίοπτη θέση και είναι το προσκυνητάρι του σπιτιού, το βιός μου όλο…

Προσπαθώ να του εμφυσήσω πνοή, να του δώσω φωνή από τη φωνή μου, να μου μιλήσει για εκείνον, να μου πει λίγες κουβέντες … πώς πέρασε μαζί του στις δύσκολες ημέρες του πολέμου, πώς έγιναν τα τόσα τραύματα στο σώμα του, οι χαραγές , τα βαθουλώματα, τα χτυπήματα.

Φανταστικά αναπτύσσεται ένας διάλογος μαζί του και με γλυκόλογα προσπαθώ να το καλοπιάσω λέγοντας:

«Πώς είναι τάχα δυνατό , παγούρι μου, να σε βλέπω και να μη μπορείς να μου πεις τα βάσανα που πέρασες μαζί του και αντάμα οι δυο να κλάψουμε τις μαύρες στιγμές της ζωής σας; Τη δροσερή γουλιά που έπινε από το κρυστάλλινο νερό σου, που του την έδινες με περισσή αγάπη. Του έδινες δύναμη να πολεμήσει τους εχθρούς της πατρίδας και εσύ καμάρωνες μαζί του. Πώς ροβολούσατε στις πλαγιές;»

Δεν μου μιλάει… Το καλοπιάνω λέγοντας και πάλι:

«Έλα παγουράκι μου, πες μου παλικαράκι μου κάτι για τον πατέρα μου. Εσύ ήσουν ο αχώριστος σύντροφός του για πολλά χρόνια. Πες μου πού ήσουν τόσα χρόνια; Τον τόπο που έμενες πώς τον λένε; Μήπως ξενιτεύτηκες κι εγώ με τη Βαρβάρα σε καρτερούσαμε άδικα και σε κλαίγαμε; Και τώρα πώς είναι τάχα δυνατό να σε βλέπω μπροστά μου και ο δυστυχής να μη μπορώ να μάθω για τον πατέρα μου , παρά μόνο από τους άλλους να ακούω να λένε για τις αρετές του…..»

Δυστυχώς δεν μου μίλησε και από το φαρμάκι του χαμού του και τον πόνο του χωρισμού δεν βρίσκονται λόγια να με παρηγορήσει.

Ο αχός και ο βόγγος του πολέμου δεν ακούγεται…..

Εδώ τελειώνει μια πονεμένη ιστορία για ένα απατηλό όνειρο…

Μπαίνει ο Σεπτέμβρης , ο μαύρος μήνας , όπως τον λέμε εμείς οι συγγενείς των εκτελεσθέντων και ο νους μου πηγαίνει στη μέρα του μνημόσυνου που θα συνοδεύσω τον γέρο Σπύρο , παιδί εκτελεσθέντος για να καταθέσει στεφάνι στο μνημείο των πεσόντων, όπως γίνεται κάθε χρόνο για πολλά χρόνια…

Με βήματα βαριά και αργά αργά να πούμε το ΑΙΩΝΙΑ Η ΜΝΗΜΗ

* O Αντώνιος Δρίμτζιας είναι γιος εκτελεσμένου με τους 49 Μάρτυρες της Παραμυθιάς
Το παγούρι του Πατέρα | Γράφει ο Αντώνιος Δρίμτζιας με αφορμή την εκτέλεση των 49 Προκρίτων Το παγούρι του Πατέρα | Γράφει ο Αντώνιος Δρίμτζιας με αφορμή την εκτέλεση των 49 Προκρίτων Reviewed by thespro.gr on Τετάρτη, Σεπτεμβρίου 29, 2021 Rating: 5

Σαν σήμερα 29.09.1943 | Η εκτέλεση των 49 Προκρίτων της Παραμυθιάς - Γράφει ο Ιωάννης Παρόλας*

Τετάρτη, Σεπτεμβρίου 29, 2021
Σαν σήμερα 29.09.1943 | Η εκτέλεση των 49 Προκρίτων της Παραμυθιάς - Γράφει ο Ιωάννης Παρόλας*



Καμιά φορά, από ένα τυχαίο γεγονός μαθαίνει κανείς τι του μέλλεται. Έτσι, οι 52 τούτοι αγέρωχοι άνδρες έμαθαν συμπτωματικά ότι την επόμενη το πρωί θα οδηγούνταν στο εκτελεστικό απόσπασμα. Συνέβη κατά την ώρα που ένας-ένας πήγαιναν υπό φρούρηση για τις σωματικές τους ανάγκες. Τότε, με τη σειρά του πήγε και ο Μανώλης Κοτζαλέρης (διευθυντής της Αγροτικής Τράπεζας). Ο Κοτζαλέρης ήξερε γερμανικά. Κατά τη διαδρομή, ως που να πάει και να γυρίσει, άκουσε τους φρουρούς Γερμανούς που έλεγαν ότι το πρωί θα γίνει η εκτέλεση όλων τούτων που είχαν συλληφθεί. Ήταν σαν κεραυνός. Δεν το περίμενε. Όταν γύρισε στο κρατητήριο, ήταν κατακίτρινος. Οι άλλου που τον είδαν ανησύχησαν. «Τι σου συμβαίνει; Γιατί έχεις χάσει το χρώμα σου;» «Άκουσα ότι θα μας εκτελέσουν το πρωί!» «Τι;» Όλοι κοιτάχτηκαν. Ένα ρίγος πέρασε το κορμί τους. Στιγμή σκληρής τραγικής αποκάλυψης.

Όμως, η πληροφορία τούτη, όσο κι αν ήταν ξαφνική, για πολλούς ήταν αναμενόμενη. Φυσικά, όλοι τους καταλάβαιναν καλά ότι οι Γερμανοί δεν τους συνέλαβαν έτσι απλά και μόνο για να δείξουν την αγριάδα τους. Είχαν καλά μελετημένο σχέδιο και σκοπό. Η πληροφορία που τους μετέδωσε ο Κοτζαλέρης τους έκανε να συνειδητοποιήσουν την τραγικότητα της κατάστασης. Κατάλαβαν πια ότι μέσα σε τούτο το δωμάτιο-φυλακή, ο Χάρος, ντυμένος με γερμανική στρατιωτική στολή, τριγυρνούσε βλοσυρός κι άγριος. Ότι ήταν μελλοθάνατοι με αναστολή λίγων ωρών. Έσφιξαν τα δόντια τους για να πειθαρχήσουν την ταραχή τους. Απέναντι στην ανατριχιαστική λογική τούτου του κατακτητή, ο νους του ανθρώπου αγριεύει. Η ψυχή του βράζει και σκληραίνει. Μαύρο λιθάρι γίνεται. Φουντώνουν μέσα του το μίσος και η οργή. Στο μυαλό στριφογυρίζουν χίλιων ειδών σκέψεις. Μπροστά σε τούτο το αδιέξοδο, ο Σωτήρης Αλιγιάννης βγάζει το πακέτο των τσιγάρων, τραβάει το χαρτί που ήταν μέσα και γράφει αμέσως στη γυναίκα του. «Εκεί έχω βάλει ετούτο, εκεί θα βρεις εκείνο, εκεί θα βρεις το άλλο». Το ίδιο κάνουν ο Γκέλη Νάστος και άλλοι. Τα γράμματά τους αυτά δεν σώθηκαν.


Οι ανώτεροι αξιωματικών των γερμανικών στρατευμάτων που εγκαταστάθηκαν στην Παραμυθιά και στη Μενίνα (Μηνίνα), ο Fantler, ο Stettner, ο Remold, ο Stockert, ο Hindelang και ο Hirschfelder, από το καλοκαίρι του 1943, είχαν αρχίσει να βλέπουν ότι έχαναν τον πόλεμο. Από τον πανικό τους, άρχισαν να σκοτώνουν κόσμο, να καίνε χωριά και να καταστρέφουν περιοχές που συντηρούσαν αντάρτικό, έχοντας την εντύπωση πως με τον τρόπο αυτό θα γλίτωναν από τους αντάρτες και θα είχαν εξασφαλισμένες τις πλάτες τους όταν θα αναγκάζονταν να υποχωρήσουν. Μέσα στα σχέδιά του ήταν και η μεθόδευση της φονικής επιχείρησης της Παραμυθιάς.

Ο Παπαβαγγέλης ζύγωσε στον Κοτζαλέρη. Όλοι έκαναν κύκλο γύρω τους. «Θάρρος, πατριώτες» είπε. «Σ’ εμάς έλαχε τούτη η βαριά θυσία. Από εμάς θα ξεπηδήσει η λευτεριά».

Έτσι, το πήραν απόφαση ότι θα πεθάνουν. Αλλά να πεθάνουν αλύγιστοι. Είχαν δυνατό μέσα τους το συναίσθημα του πατριωτισμού και της αξιοπρέπειας. Και το βράδυ, όταν ο Γερμανός αξιωματικό τους ανακοίνωσε ότι το πρωί θα εκτελεστούν, σε αντίποινα για τους 6 Γερμανούς που σκοτώθηκαν στη Σκάλα, στάθηκαν αντίκρυ του αμίλητοι, σοβαροί. Ήταν μια στιγμή υπέρτατης ψυχικής ανάτασης. Και, όταν οι φρουροί τους πήγαν το φαγητό που είχαν φέρει οι δικοί τους, κανείς τους δεν θέλησε να το δεχθεί από τα χέρια των Γερμανών. Οι Γερμανοί το πήγαν στους Σιαμετιώτες, από τους οποίους, καθώς ήταν αραδιασμένοι πάνω σε ένα σωρό από πέτρες, κρατούμενοι κι αυτοί έξω από το σχολείο, κανείς τους δεν δέχτηκε να φάει από το φαγητό εκείνων, αν και όλοι τους ήταν νηστικοί και πεινασμένοι από μέρες. Άλλωστε, ποιος θα μπορούσε εκείνες τις ώρες να σκεφτεί το φαγητό;

Ψάχνουν οι φονιάδες τούτοι Γερμανοί, οι Lanz, ο Stettner, ο Remold, ο Stockert κ.ά., να βρουν την αιτία για την οποία έχασαν τον πόλεμο. Και λένε για τα περισσότερα τα κανόνια, τα αεροπλάνα, τις βόμβες, τα πολυβόλα. Όχι. Δεν έχασαν τον πόλεμο από αυτά. Το αίμα των χιλιάδων σκοτωμένων τους έπνιξε. Αυτό το αίμα, που έγινε ορμητικό και γιγάντιο ποτάμι. Αυτό ξέπλυνε και ξεκαθάρισε τον κόσμο από το μίασμα τούτο των άθλιων φονιάδων του φασισμού. Τους αναζήτησαν ως εγκληματίες. Αλλά ποιος να τους προδώσει; Ήταν όλοι τους φονιάδες. Οι Γερμανοί δεν ήρθαν σαν κατακτητές. Σαν φονιάδες ήρθαν.



Ο Παπαβαγγέλης φόρεσε το πετραχήλι. Πήρε τη λαμπάδα στο χέρι κι έκανε το σταυρό του. Όλοι κοντοζύγωσαν γύρω του. Τα δάκρυα, που ετούτοι οι αγέρωχοι άνδρες δεν ήθελαν να τα δουν οι Γερμανοί, πλημμύρισαν τώρα τα μάτια τους. Οι άνδρες που φθάνουν στο ύψος του ήρωα κλαίνε. Ο Παπαβαγγέλης έβγαλε το καλημαύκι. Σήκωσε τα χέρια του στον ουρανό. «Κύριε!» είπε. «Επίβλεψον επ’ εμέ και ελέησόν μας». Έβαλε ύστερα το καλημαύκι. Έκανε το σταυρό του κι άρχισε να ψέλνει: «Σώσον Κύριε τον λαόν του». Κι εκεί, στο σκοτεινό εκείνο δωμάτιο του σχολείου, που πήρες την όψη εκκλησίας, ο Παπαβαγγέλης, σε μια πρωτόγνωρη ιερουργία, έκανε ολόκληρη τη λειτουργία που είχε μάθει να κάνει σε νεκρούς. Δεν έχει ματαγίνει οι ζωντανοί να ψέλνουν τη νεκρώσιμη ακολουθία του εαυτού τους. Νύχτα αγωνίας. Και σε κάθε λεπτό που περνάει η αγωνία να σου σφίγγει το λαιμό. Τούτης της νύχτας το πρωί μην έσωνε ποτέ να ξημερώσει. Οι 52 κρατούμενοι επίλεκτοι πολίτες της Παραμυθιάς, που είχαν συλληφθεί βάσει μίας εκ των προτέρων συναχθείσης κατάστασης, θα οδηγούνταν το πρωί στον τόπο της εκτέλεσης. Και την αυτή της ημέρας αυτής, της 29ης Σεπτεμβρίου του 1943, την ώρα που η ροδοδάχτυλη τούτη κόρη της νύχτας έδιωχνε τα τελευταία της σκοτάδια, μια μεγάλη ομάδα πάνοπλων Γερμανών στρατιωτών έρχεται στην αυλή του σχολείου, κατεβαίνει τη σκάλα και κάνει έναν κλοιό, εκεί έξω από την πόρτα του σχολικού δωματίου όπου ήταν φυλακισμένοι οι 52 τούτοι οι πολίτες της Παραμυθιάς. Είναι μία από τις ομάδες του εκτελεστικού αποσπάσματος, που, με διοικητή της τον Alfred Hindelang, ήρθε να παραλάβει τους 52 κρατούμενους και να τους οδηγήσει στον τόπο της εκτέλεσης.

Ο Alfred Hindelang, προσαχθείς ως κατηγορούμενος ενώπιον των δικαστικών αρχών της Γερμανίας, παραδέχτηκε ότι έπειτα από διαταγή προχώρησε στη συγκρότηση του εκτελεστικού αποσπάσματος και ότι ανακοίνωσε το μέτρο των αντιποίνων με την ημερήσια διαταγή της μονάδας. Οι Γερμανοί στρατιώτες έβγαλαν πρώτα από το κρατητήριο τους 23 κρατούμενους Ζερβοχωρίτες και τους έβαλαν πίσω από ένα σωρό λιθαριών μαζί με τους Σιαμετιώτες και τους άλλους. Ύστερα, εκεί στην αυλή, έξω από την πόρτα του σχολικού δωματίου-κρατητηρίου, έκλεισαν τον κλοιό και έβγαλαν έναν-έναν τους 52 υπό εκτέλεση πολίτες. Ο επικεφαλής του αποσπάσματος, κρατώντας ένα χαρτί, διαβάζει τα ονόματα. Και με το κάθε όνομα, σπρώχνει τον καθένα με αγριάδα, «Ράους», προς την άλλη μεριά. Ο Γερμανός τούτος αξιωματικός είδε τότε ότι μεταξύ των 52 αυτών ατόμων, που είχαν συλληφθεί και θα οδηγούνταν προς εκτέλεση, υπήρχαν και τρεις οι οποίοι ήταν γνωστοί του. Αυτούς τους τρεις τους βγάζει αμέσως από τη σειρά και τους εξαιρεί από την εκτέλεση. Ήταν ο Γρηγόρη Μαραγκός, ο Σταύρο Σακαρέλης και ο 18χρονος φοιτητής της Γεωπονικής Δημήτριος Αθ. Ράφτης. Οι δύο πρώτοι ήταν ξυλουργοί, που τις προηγούμενες μέρες επισκεύαζαν τα έπιπλα του γραφείου του. Ο άλλος, ο Δημ. Ράφτης, ήταν γνωστός του. Οι πληροφορίες λένε ότι στο σπίτι αυτουνού έμενε. Μιλούσε γαλλικά ο Δημ. Ράφτης και πολλές φορές είχε συνομιλήσει με τούτον το Γερμανό αξιωματικό. Και, πριν φύγουν από το σχολείο για τον τόπο της εκτέλεσης, βγάζει αυτούς τους τρεις από τη γραμμή και τους εξαιρεί από την εκτέλεση. «Ράους» τους είπε. Και τους έσπρωξε να φύγουν για τα σπίτια τους. Τους άλλους 49 τους έβαλαν στη γραμμή, ανάμεσα σε δύο σειρές οπλισμένων Γερμανών στρατιωτών και μουσουλμάνων, και τους οδήγησαν με τα πόδια μέχρι έξω από την Παραμυθιά.

Πέρασαν από τη βρύση του Καρκαμισιού, διάβηκαν το λάκκο του Μάνη Σιάνη και πήραν τον κατήφορο προς το ξωκλήσι του Αγιώρη. Εκεί σε μια λακκιά, ανάμεσα στη θέση Πουρνάρι και στο ξωκλήσι αυτό του Αγιώρη, σε ένα μικρό χωραφάκι του Τσαμάτου, 23 χωρικοί από το Ζερβοχώρι είχαν σκάψει τις προηγούμενες μέρες τη γούρα που θα γινόταν ο τάφος των 49 τούτων παιδιών της Παραμυθιάς. Μπροστά τους, για φοβέρα, πήγαινε ένα θωρακισμένο-τανκς, για να στηρίζει τους Γερμανούς και για να καλύπτει με το θόρυβό του τις φωνές τούτης της τραγικής πορείας. Γι’ αυτό κυρίως, αλλά και για να δημιουργήσουν την εντύπωση ότι πρόκειται για μετακίνηση στρατιωτικής μονάδας! Πίσω από τούτη τη φάλαγγα, ανάμεσα σε Γερμανούς στρατιώτες, είχαν διαταχθεί και ακολουθούσαν οι 23 φυλακισμένοι Ζερβοχωρίτες και πολλοί άλλοι κρατούμενοι από τα Σιαμέτια και από αλλού. Οι Γερμανοί θα τους χρειάζονταν για μετά την εκτέλεση. Μόλις πέρασαν την κατηφόρα κι έφθασαν έως τη λακκιά του Αγιώρη, εκεί, λίγο πριν από τη μεγάλη συκιά, που υπήρχε κατήδρομα, τους ανέβασαν από ένα μικρό μονοπάτι και τους πέρασαν πάνω από το δημόσιο δρόμο, σε μια μικρή χωραφιά δίπλα στο σκαμμένο εκεί τάφο. Γύρω τους, σε διπλή και τριπλή σειρά, οπλισμένοι Γερμανοί στρατιώτες και μουσουλμάνοι παρατηρούσαν την κάθε τους κίνηση. Τούτοι οι φονιάδες είχαν πείρα. Ποιος ξέρει πόσες παρόμοιες εκτελέσεις είχαν κάνει! Και το θωρακισμένο-τανκς ακολουθούσε με μεγάλο θόρυβο. Τώρα πια έφυγε κάθε αμφιβολία. Το κατάλαβαν καλά όλοι τους πως εδώ θα τους σκοτώσουν.


Ο Κώστα Τσίλης, ένας γεροδεμένος και ηλιοκαμένος άνδρας, κοίταζε ξερβά-δεξιά. Με λοξές ματιές έψαχνε ανάμεσα στους Γερμανούς και στους μουσουλμάνους να βρει πέρασμα να φύγει. Αν έφθανε ως τη στροφή στο εικόνισμα του Αγιώρη και γύριζε τον κατήφορο προς τα σπίτια των Κατσαίων, θα σκαπέταει από εκεί στα χωράφια, κι άντε να τον βρουν μετά. Άραγε θα τα καταφέρει; Μια φωτιά αγωνίας τον έκαιγε. Και το στήθος του φούσκωνε με δυνατό χτυποκάρδι. Έτριζε τα δόντια του. Έσφιγγε τις γροθιές του Κόχλαζε η ψυχή του. Λιοντάρι γίνεσαι όταν βρίσκεσαι μπροστά στην απόγνωση. Έβραζε μέσα του η ζωή. «Μωρέ, τι λες που θα κάτσω να με σκοτώσουν!» Άμπωξε δίπλα του το δάσκαλο, τον Γιάννη Μπαζάκο. «Τι καθόμαστε, ωρέ. Ρίξου να φύγουμε!» Κι εκείνη την ώρα, που το εκτελεστικό απόσπασμα είχε πάρει τη θέση του, κι ήταν όλα έτοιμα για την εκτέλεση, με ένα άγριο και αποφασιστικό ξετίναγμα ρίχνονται μεμιάς και οι δύο. Ο Γιάννης ο Μπαζάκος, με μια ακράτητη ορμή, περνάει ανάμεσα από τις γραμμές των Γερμανών, στρίβει τον ανήφορο και φθάνει έως τη βρύση, πάνω από τον Αγιώρη. Εκεί τον βρήκαν από πίσω οι σφαίρες. Την ίδια στιγμή ο Κώστα Τσίλης δίνει μια αμπωξιά στο Γερμανό, πηδάει τον όχτο, ρίχνεται στον κατήφορο, κατεβαίνει στο δρόμο και τρέχει να ξεφύγει. Α, και λίγο ακόμα, και θα ‘παιρνε τη στροφή. Ξαφνικά βρέθηκε μπροστά σε έναν ένοπλο μουσουλμάνο. Κάνει να στρίψει προς το εικόνισμα του Αγιώρη. Δεν πρόλαβε. Χτυπήθηκε. Και εκεί, στην άκρη από το εικόνισμα του Αγιώρη, έπεσε.

Ο επικεφαλής του εκτελεστικού αποσπάσματος Γερμανός αξιωματικός δεν το περίμενε τούτο το άγριο γιουρούσι των δύο μελλοθάνατων. Δεν την φανταζόταν μια τέτοια απόφαση! Φυσικά, είχε κάνει κι άλλες τέτοιες εκτελέσεις. Κι ίσως ποτέ να μην του ‘χε συμβεί παρόμοια περίπτωση. Έδωσε αμέσως αυστηρές διαταγές. Πύκνωσε τη φρούρηση κι επιτάχυνε τις διαδικασίες της εκτέλεσης. Τούτοι οι φονιάδες είχαν πείρα, ποιος ξέρει από πόσες άλλες εκτελέσεις! Στρίμωξαν τώρα τους άλλους 47 σε ένα σημείο εκεί κοντά στο σκάμμα όπου θα τους εκτελούσαν. Εδώ τους έφεραν αντίκρυ στο θάνατο. Από την μια η ζωή κι από την άλλη ο θάνατος. Γύρω τους οι ζωντανοί άνθρωποι, ο λαμπερός ουρανός, ο ορίζοντας, που άρχισε να λούζεται από τις πρώτες ηλιαχτίδες, η καινούργια μέρα, η ζωντανή φύση, η ζωή! Και λίγα βήματα πιο πέρα το εκτελεστικό απόσπασμα. Ο θάνατος, το μαύρο χώμα, το σκοτάδι. Εκεί μπροστά από το σκάμμα, που θα γινόταν ο τάφος τους, τους χώρισαν σε ομάδες. Οι άνθρωποι τούτοι, που είχαν συλληφθεί χωρίς να έχουν άμεση σχέση με το επεισόδιο των 6 Γερμανών στρατιωτών που σκοτώθηκαν στη Σκάλα, εκτελούνται τώρα εδώ με το αιτιολογικό των αντιποίνων.

Οι φονιάδες του Χίτλες στο φριχτό τους έργο. Ύστερα από λίγο ξεχώρισαν μερικούς, καμιά δεκαριά ανθρώπους, και τους έσπρωξαν προς το σκάμμα, στον ανοιγμένο τάφο, σε ένα σημείο απέναντι από το εκτελεστικό απόσπασμα, που ήταν έτοιμο. Η διαταγή έπεσε σαν αστραπή και σαν βροντή αντάμα «Άχτουγκ, Φόυερ». Τους τουφέκισαν μπροστά στα μάτια των άλλων. Ήταν κι αυτό μια φοβερή επινόηση των σαδιστικών, εγκληματικών τους ενστίκτων. Τους ικανοποιούσε να μεγαλώνουν την αγωνία των μελλοθανάτων. Είναι φοβερή τούτη η ώρα. Οι σκηνές των άγριων αυτών στιγμών είναι απερίγραπτες,. Πώς να περιγράψεις τη σκηνή, όταν ο Γερμανός αξιωματικός με μια περίεργη σκληρή γκριμάτσα αρνιόταν στον πατέρα να αφήσουν το παιδί του να ζήσει και όταν η ίδια ώρα αρνιόταν και στο παιδί να αφήσουν τον πατέρα του, για να φροντίσει την άλλη οικογένεια; Και, όπως τους είχαν χωρίσει, έπαιρναν από το σημείο όπου τους είχαν συγκεντρώσει μία-μία τις ομάδες, ανά περίπου 10 άνδρες, και με βάρβαρο τρόπο, «Ράους», τους έσπρωχναν και τους τουφέκιζαν μπροστά στα μάτια των άλλων. Δεν τους έφθανε μόνο το αίμα. Ήθελαν να απολαύσουν και την αγωνία των άλλων που περίμεναν τη σειρά τους. Και, όταν όλοι τους είδαν ότι οδηγούνταν στο εκτελεστικό απόσπασμα και ότι δεν υπάρχει πια καμιά ελπίδα, τότε έγινε κάτι το αφάνταστο. Κάτι πρωτοφανέρωτο. Ηρωικό. Γιγαντώθηκε μέσα τους μια πυρκαγιά ηρωικής αφοβίας. Φούντωσε η ψυχή τους. «Μη φοβάστε … Θάρρος. Το αίμα μας θα ποτίσει το δένδρο της λευτεριάς. Ζήτω η Ελλάδα. Σε γνωρίζω από την κόψη του σπαθιού του τρομερ …».


Όσο κι αν η περιγραφή τούτη φαίνεται υποθετική, δεν είναι καθόλου μακριά από την πραγματικότητα. Αποτελεί, όσο γίνεται, πιο παραστατική καταγραφή των πληροφοριών και των αφηγήσεων αυτοπτών μαρτύρων. Αμέσως μετά την εκτέλεση, ένας μεγάλος θρήνος αγκάλιασε την Παραμυθιά. Τούτο το πρωί της 29ης Σεπτεμβρίου του 1943 οι σφαίρες των Γερμανών έσβησαν το χαμόγελο 49 αγέρωχων ανδρών. Η επιλογή είχε γίνει χωρίς έρευνα ή ανάκριση. Είχαν συλληφθεί αδιάκριτα ιερωμένοι, αγρότες, καθηγητές, έμποροι, βιοτέχνες, εργάτες. Εκτελέστηκαν κατά ομάδες κι έπεσαν εδώ από τις σφαίρες των Γερμανών, χυτπημένοι, άλλοι θανάσιμα και άλλοι ελαφρότερα, ο ένας πάνω στον άλλο. Η γη πλημμύρισε από αίμα.

Ο Θύμιος του Κίτσιο Βαγγέλη (Αναστασίου) μου είχε πει: «Όταν σταμάτησαν οι πυροβολισμοί, ένας Γερμανός αξιωματικός μαζί με δύο στρατιώτες, ήρθε εκεί στην άκρη που ήμασταν εμείς από το Ζερβοχώρι, μας έδωσε φτυάρια και μας είπε να σκεπάσουμε όλους τους σκοτωμένους. Φθάνοντας στο σημείο όπου είχε γίνει η εκτέλεση, αυτό που αντικρίσαμαν ήταν τρομαχτικό. Και, μόλις κάναμαν να αρχινίσουμε να ρίχνουμε χώμα, είδαμαν πολλούς από αυτούς, που ήταν χτυπημένοι και ξαπλωμένοι μέσα στο αίμα, να μας κάνουν νοήματα με τα μάτια ότι ήταν ζωντανοί. Εμείς, για να μην καταλάβουν οι Γερμανοί και οι μουσουλμάνοι, που μας παρακολουθούσαν, ρίχναμαν τις φτυαριές με το χώμα προσεχτικά και σκόρπια». Οι μουσουλμάνοι, που συνεργάζονταν με τους Γερμανούς, δεν μας άφηναν από τα μάτια τους. Για μια στιγμή βλέπουμε να πετάγεται μέσα στη γούρα ένας μουσουλμάνος από το Καρβουνάρι μαζί με ένα Γερμανό και, πατώντας απάνω τα πτώματα των εκτελεσθέντων, αποτελειώνουν με τα περίστροφά τους όσους έδειχναν ακόμα σημεία ζωής. Και το απαίσιο έγκλημα ολοκληρώθηκε.

Σε γραπτό σημείωμα (που θα καταθέσω στο Ιστορικό Αρχείο Παραμυθιάς), σχετικά με τα γεγονότα εκείνων των ημερών, ο Νάσιο Κίτσιος (Ιωάννου) από το Ζερβοχώρι (για το οποίο έχω αναφερθεί και πιο πάνω) μας περιγράφει την προσωπική του μαρτυρία: «Ο μουσουλμάνος Βεϊσέλ Πρέκας, που πετάλωνε άλογα, μας απειλούσε. Τέλος, σταμάτησαν τα πολυβόλα. Τότες προχώρησαν προς τον τάφο. Στο δρόμο βρήκαμαν τον Νάσιο Ρίγγα σκοτωμένο. Τον αρπάζω με τα χέρια μου και, με άλλον χωριανό, τον πήγαμαν στον τάφο. Τι να έβλεπες! Αίματα και βογκητά. Συνάμα ένας Τούρκος από το Καρβουνάρι, που τον έλεγαν Κιλέλη, πάταε επάνω στα πτώματα. Όσοι βογκούσαν του αποτελείωνε. Εμείς καθόμασταν με τα φτυάρια στο χέρι όσο που τελείωσαν. “Εμπρός” μας είπαν “σκεπάστε τους”».

Εκεί, στον τόπο που εκτελέστηκαν, στο μνημείο που έχει στηθεί, είναι γραμμένα τα ονόματά τους:

1) Τσαμάτος Π. Ευάγγελος, ιερέας, 1879.
2) Αλιγιάννης Φ. Δημήτριος, χαλκουργός, 1876.
3) Αλιγιάννης Δ. Ιωάννης, παντοπώλης, 1918.
4) Αλιγιάννης Φ. Κωνσταντίνος, χαλκουργός, 1878.
5) Αλιγιάννης Κ. Σωτήριος, παντοπώλης, 1907.
6) Αποστολίδης Π. Απόστολος, υποδηματοποιός, 1898.
7) Βαλασκάκης Σ. Ελευθέριος, ιατρός. 1913.
8) Γιαννάκης Ι. Νικόλαος, καθηγητής Γυμναστικής, 1918.
9) Δρίμιζας Δ. Χαράλαμπος, ράφτης, 1894.
10) Ευαγγέλου Ε. Ευθύμιος, καφεπώλης, 1888.
11) Ζιάγκος Γ. Κωνσταντίνος, ιδιωτικός υπάλληλος, 1899.
12) Κακούρης Α. Περικλής, διδάσκαλος, 1906.
13) Κατσούλης Α. Κων/νος, διδάσκαλος.
14) Κλήμης Θ. Δημήτριος, σαγματοποιός, 1909.
15) Κοτζαλέρης Ε. Εμμανουήλ, διευθυντής Αγροτικής Τραπέζης.
16) Κουρσούμης Θ. Κων/νος, καφεπώλης.
17) Κωνσταντίνου Ι. Κων/νος, σιδηρουργός, 1909.
18) Κωνσταντίνου Ι. Παναγιώτης, σιδηρουργός, 1918.
19) Μάνος Π. Νικόλαος, εστιάτορας, 1890.
20) Μαρέτας Ν. Γεώργιος, εστιάτορας, 1900.
21) Μαρέτης Γ. Ανδρέας, ωρολογοποιός, 1895.
22) Μητσιώνης Α. Ιωάννης, συντηρητής ραπτομηχανών, 1890.
23) Μουσελίμης Σ. Γεώργιος, ράφτης, 1897.
24) Μουσελίμης Π. Σταύρος, ιδιωτικός υπάλληλος, 1894.
25) Μπαζάκος Θ. Ιωάννης, διδάσκαλος, 1909.
26) Μπάρμπας Γ. Νικόλαος, υφασματέμπορος, 1900.
27) Μπάρμπας Ν. Σπυρίδων, μαθητής, γιος του Μπάρμπα Γ. Νικολάου, 1927.
28) Νάστος Χ. Ευάγγλεος, παντοπώλης, 1884.
29) Πάκος Γ. Πάκος, αγροκτηματίας, 1906.
30) Παπαθανασίου Χ. Βασίλειος, καφεπώλης, 1895.
31) Πάσχος Π. Γεώργιος, παντοπώλης, 1897.
32) Πάσχος Δ. Λεωνίδας, δερματέμπορας, 1897.
33) Ράπτης Δ. Αθανάσιος, παντοπώλης, 1880.
34) Ρίγγας Γ. Αθανάσιος, παντοπώλης, 1878.
35) Σιαμάς Π. Γεώργιος, ταχυδρομικός υπάλληλος, 1894.
36) Σιωμόπουλος Β. Κωνσταντίνος, γυμνασιάρχης, 1888.
37) Σπυρομήτσιος Π. Σπυρίδων, υποδηματοποιός, 1892.
38) Στρουγγάρης Α. Ανδρέας, παντοπώλης, 1911.
39) Σωτηρίου Χ. Κων/νος, αγωγιάτης, 1887 (γιος και πατέρας από το Γαρδίκι που διέμεναν στην Παραμυθιά στα σπίτια των αδερφών Τσούλα).
41) Τζώης Δ. Κων/νος, βιβλιοπώλης, 1898.
42) Τσαμάτος Ε. Νικόλαος, ράφτης, 1903.
43) Τσίλης Δ. Κωνσταντίνος, αγωγιάτης, 1911.
44) Τσούλας Β. Γεώργιος, ζαχαροπλάστης, 1898.
45) Τσούλας Β. Θεόδωρος, υποδηματοποιός, 1907.
46) Τσούλας Β. Κων/νος, υποδηματοποιός, 1902.
47) Φάτσιος Γ. Θωμάς, μυλωνάς, 1885.
48) Φείδης Θ. Αριστοφάνης, ιδιωτικός υπάλληλος.
49) Χρυσοχόου Κ. Απόστολος, συνταξιούχος σχολάρχης, 1882,


Στο επιτύμβιο του μνημείου, μετά τα ονόματα των εκτελεσθέντων, είναι χαραγμένα και τα ονόματα του Κων/νου Μαραζόπουλου από το Ζερβοχώρι, που τον σκότωσε ο Ντούλη Μεζάνης εκεί που μαζί με άλλους Ζερβοχωρίτες έσκαβε τη γούρα όπου την επόμενη θα εκτελούσαν τους 49 προκρίτους, και του Ιωσήφ (Τατούλ) Κολσουζιάν (του Αρμένου) που είχε σκοτωθεί από μουσουλμάνους αλλού.

Εκείνη τη μέρα των εκτελέσεων και την επόμενη παρατηρήθηκε κάποια μεγάλη συρροή μουσουλμάνων προς την Παραμυθιά, που έρχονταν με πολλά άλογα, με σκοπό να μπουν στα σπίτια να αρπάξουν και να πλιατσικολογήσουν. Ήταν φανερό ότι όλοι τούτοι οι μουσουλμάνοι γνώριζαν για την εκτέλεση και ότι είχαν ετοιμαστεί για τα χειρότερα. Όμως, δεν τόλμησαν να προχωρήσουν. Πιθανόν η στάση των Γερμανών να μην του άφηνε περιθώρια άλλων εγκληματικών ενεργειών.

Ο μητροπολίτης Παραμυθιάς Δωρόθεος (Νάσκαρης) τη μέρα των εκτελέσεων ήταν στα Γιάννενα. Είχε εκλεγεί μητροπολίτης Παραμυθιάς Φιλιατών και Γηρομερίου στις 15 Απριλίου του 1943. Έφυγε από την Αθήνα για την έδρα του στην Παραμυθιά στις 22 Σεπτεμβρίου του 1943. Αφού πέρασε από το χωριό του, το Θεσπρωτικό, ήρθε στα Γιάννενα στις 25 Σεπτεμβρίου. Τη μέρα που γίνονταν οι εκτελέσεις στην Παραμυθιά (29-9-42) ήταν ακόμα εκεί, στα Γιάννενα. Στην Παραμυθιά ήρθε την επομένη (30-9-43), μετά την εκτέλεση των 49 προκρίτων. Το ερώτημα που αιωρείται είναι γιατί ο Δωρόθεος δεν βιάστηκε να έρθει στην έδρα του στην Παραμυθιά, αφού γνώριζε καλά ότι ο χριστιανικός κόσμος εδώ περνούσε φοβερές μέρες και ώρες. Και, παρά τα όσα έχουν γραφτεί, το ερώτημα παραμένει.

Με τη θυσία και το αίμα των 49 αγέρωχων ανδρών, των 49 προκρίτων Παραμυθιάς, όπως καθιερώθηκε να ονομάζονται, γράφτηκε στην ιστορία του τόπου μια ηθική επιταγή υπέρτατης κληρονομιάς. Η λαϊκή μούσα θρηνεί τους 49 πατριώτες με το μοιρολόι:

«Παραμυθιά, Παραμυθιά, γιατί φορείς τα μαύρα. Οι Γερμανοί μού σκότωσαν 49 καμάρια. Εσκότωσαν 49 μαζί με τους παπάδες. Κλαίνε μανάδες και παιδιά γυναίκες κι αδερφάδες.»

Στις φωτογραφίες: 1, Ανακομιδή οστών των 49 Προκρίτων. 2 το σημειωμα του Νικόλα Μάνου προς την γυναικα του απο την φιλακή του σχολειου Βούλγαρη, λιγη ώρα πριν την εκτέλεση. 3, Ο Μικης Θεοδωράκης στο μνημειο των 49. Απο το αρχείο του Δημήτριου Μπρέστα.

*Από το βιβλίο του Ιωάννη Παρόλα «Θεσπρωτών Γή». Για να το αποκτήσετε, μπορείτε να επικοινωνείτε με τον συγγραφέα στο τηλέφωνο 2666022434.
Σαν σήμερα 29.09.1943 | Η εκτέλεση των 49 Προκρίτων της Παραμυθιάς - Γράφει ο Ιωάννης Παρόλας* Σαν σήμερα 29.09.1943 | Η εκτέλεση των 49 Προκρίτων της Παραμυθιάς - Γράφει ο Ιωάννης Παρόλας* Reviewed by thespro.gr on Τετάρτη, Σεπτεμβρίου 29, 2021 Rating: 5

Εργαστήρια Δεξιοτήτων για Εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Νομού Θεσπρωτίας

Τετάρτη, Σεπτεμβρίου 29, 2021
Εργαστήρια Δεξιοτήτων για Εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Νομού Θεσπρωτίας



Τα Κέντρα Πρόληψης ανταποκρινόμενα στο ρόλο τους ως φορείς υλοποίησης προγραμμάτων πρόληψης της ψυχοκοινωνικής υγείας και των εξαρτήσεων στη σχολική κοινότητα, έχουν ενεργό συμμετοχή στην ανάπτυξη εγκεκριμένων υλικών πρόληψης μέσα στην πλατφόρμα 21+(με πάνω από 20 προτάσεις στους άξονες «Ζω καλύτερα – Ευ ζην» και «Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη» να έχουν πάρει την έγκριση του Ι.Ε.Π.).

Αναγνωρίζοντας την ανάγκη για ενίσχυση στην υλοποίηση των εργαστηρίων δεξιοτήτων από μέρους σας και γνωριμία με αυτά, θέλουμε να σας προσκαλέσουμε σε ένα διήμερο διαδικτυακό εργαστήριο διάρκειας 6 ωρών, με στόχο να εστιάσουμε στη σημασία της βιωματικής μάθησης, στη δυναμική ομάδας, να προτείνουμε τρόπους αξιοποίησης τους, καθώς και στη φιλοσοφία των συγκεκριμένων προτεινόμενων εκπαιδευτικών υλικών.

Οι συμμετέχοντες έχουν τη δυνατότητα μέσα από την ανταλλαγή απόψεων και εμπειριών και τη συμμετοχή τους σε ομαδικές δραστηριότητες να γνωρίσουν τις βασικές αρχές της βιωματικής μεθοδολογίας, να συζητήσουν για τις εφαρμογές της, να διερευνήσουν γνωστικές και συναισθηματικές ανάγκες σχετικά με τα παραπάνω, να πάρουν πληροφορίες για τα προγράμματα και να δημιουργήσουμε από κοινού ένα περιβάλλον προσομοίωσης αυτών. Για όσους εκπαιδευτικούς το επιθυμούν, θα υπάρχει η δυνατότητα υποστήριξης τους στην περίπτωση που επιλέξουν να υλοποιήσουν κάποιο από τα υλικά των Κέντρων Πρόληψης.

Το εργαστήριο θα πραγματοποιηθεί στις 12 και 13 Οκτωβρίου και ώρες 17.00 – 20.00, μέσω zoom. Σε περίπτωση θετικής ανταπόκρισης από μέρους σας, παρακαλούμε καλέστε μας στο τηλ. 2665025140 ή απαντήστε μας στο e-mail : mithos2@otenet.gr , ως την Παρασκευή 8 Οκτωβρίου για να σας αποστείλουμε τον σχετικό σύνδεσμο.

Από το Κ.Π. ΑΡΙΑΔΝΗ
Ο Πρόεδρος του Δ.Σ.
Δημάκος Δημήτριος



Εργαστήρια Δεξιοτήτων για Εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Νομού Θεσπρωτίας Εργαστήρια Δεξιοτήτων για Εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Νομού Θεσπρωτίας Reviewed by thespro.gr on Τετάρτη, Σεπτεμβρίου 29, 2021 Rating: 5

25 παραβάσεις για τα μέτρα αποφυγής της διάδοσης του κορωνοϊού στην Ήπειρο

Τετάρτη, Σεπτεμβρίου 29, 2021
25 παραβάσεις για τα μέτρα αποφυγής της διάδοσης του κορωνοϊού στην Ήπειρο 



Στο πλαίσιο ελέγχων για την εφαρμογή των μέτρων αποφυγής και περιορισμού της διάδοσης του κορωνοϊού στην Ήπειρο, βεβαιώθηκαν χθες (28-09-2021) από τις υπηρεσίες της Γενικής Περιφερειακής Αστυνομικής Διεύθυνσης Ηπείρου συνολικά (25) παραβάσεις.

Ειδικότερα βεβαιώθηκαν:

(18) παραβάσεις για μη χρήση μάσκας και μη τήρηση των υγειονομικών μέτρων με την επιβολή ισάριθμων προστίμων, ύψους -300- ευρώ, ως εξής:
-3- στην Περιφερειακή Ενότητα Άρτας,
-1- στην Περιφερειακή Ενότητα Θεσπρωτίας,
-11- στην Περιφερειακή Ενότητα Ιωαννίνων και
-3- στην Περιφερειακή Ενότητα Πρέβεζας.

(7) παραβάσεις σχετικά με τη λειτουργία ιδιωτικών επιχειρήσεων με την επιβολή των παρακάτω προστίμων, ύψους -300- ευρώ, για μη χρήση μάσκας από πελάτες και εργαζόμενο καταστημάτων:
-2- στην Περιφερειακή Ενότητα Άρτας,
-2- στην Περιφερειακή Ενότητα Θεσπρωτίας,
-1- στην Περιφερειακή Ενότητα Ιωαννίνων και
-2- στην Περιφερειακή Ενότητα Πρέβεζας. Οι έλεγχοι συνεχίζονται καθημερινά με σκοπό την προστασία της δημόσιας υγείας.
25 παραβάσεις για τα μέτρα αποφυγής της διάδοσης του κορωνοϊού στην Ήπειρο 25 παραβάσεις για τα μέτρα αποφυγής της διάδοσης του κορωνοϊού στην Ήπειρο Reviewed by thespro.gr on Τετάρτη, Σεπτεμβρίου 29, 2021 Rating: 5
Από το Blogger.