Ύποπτα παιχνίδια με τα «Βλάχικα»!

Τρίτη, Ιανουαρίου 19, 2021
Ύποπτα παιχνίδια με τα «Βλάχικα»!




-Αποκαλυπτικό άρθρο της Εκπαιδευτικού Λίτσας Αναστασίου και του Υποστρατήγου ε.α. Μιλτιάδη Πιτούλη

• Αν και από πολλών ετών, κάθε απόπειρα δημιουργίας «Βλάχικης Μειονότητος» στην Ελλάδα κατέρρεε σχεδόν εν τη γενέσει της, μερικοί ακόμη ονειρεύονται μια Βλάχικη Εθνότητα (!) ξεχωριστή από τον κορμό του Ελληνικού Έθνους.

Έτσι επιχειρούν με κάθε αφορμή και με διάφορους τρόπους, άμεσα ή έμμεσα, να… επαναφέρουν από το πουθενά (!) ένα ανύπαρκτο θέμα, δημιουργώντας μικρές αλλά επικίνδυνες εθνικιστικές εστίες που κάποιοι -και κυρίως οι Ρουμάνοι- προσπαθούν να εκμεταλλευτούν.
Τελευταία θέλουν να επαναφέρουν το θέμα με την έκδοση βιβλίων για τη «Βλάχικη Γλώσσα», του έως σήμερα προφορικού αυτού ξεχωριστού γλωσσικού

ιδιώματος, που αναπαράγεται και διατηρείται με την μεταφορά του από γενιά σε γενιά, αλλά και διαφοροποιείται ανάλογα με την περιοχή.
Το γλωσσικό αυτό ιδίωμα θα έλεγε κανείς ότι πάντα αποτελούσε έναν τρόπο προφορικής «ενδοσυνεννόησης», αφού ούτε είχε ούτε έχει στηριχθεί σε ξεχωριστό, δικό του αλφάβητο, αλλά και για την αποτύπωσή του θα πρέπει να χρησιμοποιεί την Ελληνική Γραφή.
Τώρα έρχονται κάποιοι και χρησιμοποιώντας την Λατινική Γραφή και με την ομογενοποίηση των Βλάχων θέλουν ετσιθελικά να επιβάλουν γραπτή «Βλάχικη Γλώσσα», προκειμένου έτσι να επαναφέρουν από την «πίσω πόρτα» θέμα «Βλάχικης Μειονότητας» στην Ελλάδα!

Bιβλίο για τα Βλάχικα
Γι' αυτό και αντιδράσεις έχει προκαλέσει η κυκλοφορία του βιβλίου του Θωμά Τάχη με τίτλο «Μαθαίνουμε τη Βλάχικη Γλώσσα» που κυκλοφόρησε πρόσφατα και απευθύνεται -σύμφωνα με το συγγραφέα- σε όσες και όσους επιθυμούν να μάθουν τα βλάχικα καθώς και σε Συλλόγους ή Πανεπιστημιακά Ιδρύματα που υποτίθεται ότι θα αναλάβουν τη διδασκαλία τους!
Στο συγκεκριμένο βιβλίο και στο πλαίσιο του εγγραμματισμού της βλαχικής, γίνεται μάλιστα χρήση του λατινικού αλφαβήτου με παράλληλη προφορά των λέξεων στα Ελληνικά, γεγονός που δημιουργεί αμφιβολίες και πολλά ερωτηματικά, με δεδομένο ότι οι Βλάχοι, από τα προεπαναστατικά χρόνια μέχρι σήμερα, έχουν στηρίξει και αναδείξει τα ελληνικά γράμματα!
Η χρήση της λατινικής για τον εγγραμματισμό της λεγόμενης βλάχικης γλώσσας αποτελεί σημείο τριβής τα τελευταία χρόνια και έχει προκαλέσει την έντονη ανησυχία και τις διαμαρτυρίες των θεσμικών φορέων του βλαχόφωνου ελληνισμού, όπως η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πολιτιστικών Συλλόγων Βλάχων (Π.Ο.Π.Σ.Β.), ο Σύλλογος Βλάχων Επιστημόνων και η Παγκόσμια Βλάχικη Αμφικτιονία.

Ο Αντώνης Μπέζας
Είναι χαρακτηριστικό ότι σε άρθρο του με τίτλο «Να πούμε την αλήθεια για τη βλάχικη γλώσσα», που έχει δημοσιεύσει ο «Πρωινός Λόγος», ο πρώην υπουργός Αντώνης Μπέζας και σημερινός Πρόεδρος της Εταιρείας Ακινήτων Δημοσίου, βλάχικης καταγωγής ο ίδιος, είχε αναφέρει ότι «η εκμάθηση των βλάχικων μπορεί να γίνεται με χρήση ΜΟΝΟ του ελληνικού αλφαβήτου και να αφορά τις τοπικές διαλέκτους και όχι μια ενιαία γλώσσα. «...Οι απόπειρες εγγραμματισμού των βλάχικων με χρήση της λατινικής και η ομογενοποίησή τους, δεν έχουν σχέση με την αλήθεια», αφού «οι Βλάχοι αποτελούν γνησιότατη έκφραση του ελληνισμού, με τεράστια συνεισφορά στην οικοδόμηση της ελληνικής πατρίδας και χρησιμοποιούσαν αποκλειστικά την ελληνική ως γραπτή γλώσσα για τις διοικητικές, εμπορικές, εκκλησιαστικές και εκπαιδευτικές τους ανάγκες», τονίζει ο κ. Μπέζας.

Μία άλλη άποψη...
Ο «Π.Λ.» που δίνει ιδιαίτερη βαρύτητα σε αυτά τα θέματα, δημοσιεύει στη συνέχεια αποκαλυπτικό άρθρο για τη γραπτή απόδοση της βλάχικης γλώσσας, όπως αυτή αναδεικνύεται με τεκμηριωμένο τρόπο από την εκπαιδευτικό Λίτσα Αναστασίου και τον υποστράτηγο ε.α. Μιλτιάδη Πιτούλη, που έχει δημοσιευθεί σε σχετικές θεματικές ιστοσελίδες.
Στο κοινό τους άρθρο, τα δύο στελέχη της Π.Ο.Π.Σ.Β. επισημαίνουν ότι οφείλουν να γνωρίζουν οι πρωτεργάτες αυτού του εγχειρήματος πως «το γεγονός του εγγραμματισμού με τον τρόπο που τον επιχειρούν είναι παρακινδυνευμένο με απρόβλεπτες συνέπειες για τους Βλάχους διότι οι ίδιοι δεν συμμετέχουν» και ότι οι συγκεκριμένοι «αφού απέτυχαν να επιβάλλουν μειονότητα Βλάχων με τη συμβολή κύκλων της Ε.Ε., προσπαθούν μάλλον τώρα να δημιουργήσουν τις προϋποθέσεις από χαμηλά, ώστε κάποια στιγμή ν' αναγνωριστεί εκ των πραγμάτων βλάχικη μειονότητα στην Ελλάδα παρουσιάζοντας γραπτή γλώσσα και λογοτεχνία».
* * *

Να τι αναφέρουν στο πολύ ενδιαφέρον άρθρο τους η Λίτσα Αναστασίου και ο Μιλτιάδης Πιτούλης:
Ξεκινάμε κάνοντας από την αρχή γνωστό ότι οι δικές μας παρατηρήσεις είναι απόρροια των επαφών μας με πολλούς φίλους, μέλη Συλλόγων Βλάχων από τα βλαχοχώρια του Ελληνικού χώρου και όχι φυσικά των Σκοπίων ή της Αλβανίας.
Ν' αναφέρουμε επίσης ότι και οι δύο είμαστε ομιλητές του ιδιώματος της ιδιαίτερης περιοχής μας, το οποίο μάθαμε από τους γονείς μας με όλες τις διαφορές που δυσκολεύουν πολλές φορές την συνεννόηση, διότι η βλαχική είναι ένα σύνολο από μη ομογενοποιημένα ιδιώματα. Κι αυτός είναι ο πλούτος της και η ομορφιά της, η διαφορετικότητα που μας ενώνει στη μία και μοναδική πατρίδα, η οποία ποτέ δεν μας καταπίεσε να μη μιλούμε τα βλάχικα, όπως διατείνονται ψευδώς κάποιοι!
Μέχρι πρόσφατα η γλωσσολογία αδυνατούσε να αποφανθεί με ποια κριτήρια ο γλωσσικός κώδικας ενός πληθυσμού χαρακτηρίζεται ξεχωριστή γλώσσα και πότε διάλεκτος ή ιδίωμα. Οπότε άλλοι παράγοντες έπαιζαν σημαντικό ρόλο, όπως π.χ. η πολιτική βούληση και σύμφωνα με τη γνωστή ρήση του γλωσσολόγου Μαξ Βαϊνράϊχ (Max Weinreich) «Μία γλώσσα είναι μια διάλεκτος εξοπλισμένη με στρατό και ναυτικό», που τονίζει πόσο βαρύνει ο πολιτικός και κρατικός παράγοντας σε τέτοια θέματα. Και η βλαχική δεν είχε ποτέ ούτε στρατό ούτε ναυτικό, διότι ουδέποτε υπήρξε έθνος Βλάχων! Οπότε, το αν είναι αυτόνομη γλώσσα η βλαχική είναι η άποψη μιας μικρής μερίδας επιστημόνων, των οποίων αδυνατούμε να κατανοήσουμε τα κίνητρα της διαφωνίας τους με τους υπόλοιπους.
Βεβαίως, η σύγχρονη γλωσσολογία επιχειρεί να επιλύσει το πρόβλημα με την υιοθέτηση μιας άλλης οπτικής, με την οποία προσεγγίζεται η διάκριση «γλώσσα-διάλεκτος», με την εισαγωγή της έννοιας του «γλωσσικού συνεχούς», αλλά αυτό είναι θέμα ειδικών επιστημόνων κι όχι δικό μας.
Αν η βλαχική είναι αυτόνομη γλώσσα ή διάλεκτος ή ιδίωμα κλπ. μας είναι αδιάφορο. Για εμάς τους Βλαχόφωνους Έλληνες, είναι η δεύτερη μητρική γλώσσα, το πολιτιστικό στοιχείο, που μας έμαθαν οι γονείς μας παράλληλα με τα ελληνικά, συνεχίζοντας την προφορική παράδοση που είχαν κληρονομήσει, χωρίς να έχουν σχεδόν καμιά γνώση για τις ιστορικές συνθήκες της Ρωμαιοκρατίας, που οδήγησαν τον πληθυσμό της Πίνδου να μιλάει και αυτό τον επίκτητο γλωσσικό κώδικα, γιατί ελληνικά και μιλούσαν και έγραφαν όλοι.

Η προπαγάνδα...
Την τελευταία περίοδο οι Βλαχόφωνοι Έλληνες γινόμαστε για άλλη μία φορά θεατές στο ίδιο έργο: να οργανώνονται Συνέδρια για ζητήματα τα οποία τους αφορούν ΧΩΡΙΣ τους ίδιους, από μικρές αλλά δυναμικές ομάδες οι οποίες σε καμιά περίπτωση δεν δικαιούνται να επιβάλλουν την άποψή τους στην μεγάλη μάζα των Βλαχοφώνων Ελλήνων η οποία δεν συμμετέχει! Επί ενάμιση αιώνα περίπου η Ρουμάνικη προπαγάνδα προσπάθησε να τους πείσει ότι δεν είναι Έλληνες, αλλά απέτυχε διότι «σκόνταψε» στην ισχυρή προσήλωσή τους στο Ελληνικό Έθνος: και είναι γνωστός ο αυτοπροσδιορισμός τους ως Βλαχοφώνων / Λατινοφώνων Ελλήνων.
Σε καμμιά περίπτωση όμως, οποιαδήποτε ενέργεια που αφορά την βλαχική δεν μπορεί κατά την γνώμη μας να επιχειρηθεί επιπόλαια, χωρίς να συνυπολογισθεί και το ζήτημα της προπαγάνδας για την καταγωγή των Βλάχων. Κι αυτό διότι μπορεί να οδηγήσει σε άλλα μονοπάτια…
Η ξένη προπαγάνδα δεν παραιτήθηκε ποτέ του σκοπού της και ανάλογα με την εποχή και τις ιστορικές συνθήκες, χρησιμοποίησε κάθε μέσο για να πετύχει ν' αποσπάσει αυτό το κομμάτι του πληθυσμού από τον Ελληνισμό, διότι κατάφερε να δημιουργήσει θύλακες με υποστηρικτές της στη Βέροια και τα Γρεβενά κυρίως.
Είναι γνωστά τα θλιβερά γεγονότα του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, με την ίδρυση της φιλοναζιστικής Λεγεώνας ΤΡΑΪΑΝ στη Βέροια και Πριγκιπάτου στην Πίνδο, τα οποία αντιμετώπισαν αποτελεσματικά οι ίδιοι οι Βλάχοι!
Σήμερα, μετά την αποτυχία όλων των προσπαθειών της Ρουμανίας να μας πείσει ότι είμαστε Ρουμάνοι στην καταγωγή επικρατεί καινούργια θεωρία, υποβοηθούμενη κι από γερμανικούς ναζιστικής προέλευσης οργανισμούς όπως η FUEN, αυτή της ξεχωριστής εθνότητας που εντάχτηκε στο Ελληνικό Έθνος και απολαμβάνει πλήρη δικαιώματα. Ούτε Ρουμάνοι δηλαδή αλλά ούτε κι Έλληνες! Βέβαια το «ούτε Ρουμάνοι» είναι παραπλανητικό για να παρασύρουν αδαείς στο άρμα του αυτονομισμού που εξυπηρετεί άλλα σχέδια…
Θα θέλαμε να ενημερώσουμε ότι το αίτημα του εγγραμματισμού της βλαχικής είναι παλαιό και δεν είναι των Βλαχόφωνων Ελλήνων! Είναι επιδίωξη των απογόνων όλων εκείνων που παρασύρθηκαν από τη ρουμάνικη προπαγάνδα στη δεκαετία του 1920, εγκατέλειψαν οικειοθελώς την Ελλάδα αποποιούμενοι εγγράφως την ελληνική ιθαγένεια, πήγαν στην Ρουμανία, εργαλειοποιήθηκαν από την προπαγάνδα και το έθεσαν ήδη στη λεγόμενη «παρασυναγωγή», δηλαδή στο Συνέδριο που είχε διοργανώσει το Κ.Ε.Μ.Ο. (Κέντρο Έρευνας Μειονοτικών Ομάδων) στη Λάρισα χωρίς τους Βλάχους το 1998!
Οι απόγονοι αυτών λοιπόν, ενσυνείδητα ανθέλληνες, υπηρετούν με κάθε μέσο τη νέα θεωρία: ούτε Ρουμάνοι, ούτε Έλληνες αλλά διαφορετική εθνοτική ομάδα! Και μετά θα έλθει το επόμενο βήμα, το αίτημα της αυτονόμησης, γιατί στις συζητήσεις τους καλλιεργούν τον αλυτρωτισμό!

Εγγραμματισμός και ομογενοποίηση...
Αυτοί λοιπόν σε συνεργασία με τους εντός Ελλάδος ελάχιστους, αλλά δυναμικούς συνοδοιπόρους τους, προωθούν τον εγγραμματισμό της βλαχικής ο οποίος είχε ήδη εφευρεθεί από τους ίδιους, με την καθιέρωση του ρουμάνικου αλφάβητου στο ομογενοποιημένο ιδίωμα της Κωνστάντζας της Ρουμανίας. Διαφώνησαν με τους Σκοπιανούς και τους υπόλοιπους του εξωτερικού, τους επονομαζόμενους Μακεδονοαρμάνους, για το αμιγώς ρουμάνικο αλφάβητο που είχαν καθιερώσει, ένα άλλο πιο κοντά στο λατινικό χωρίς «κατσιούλες», όπως λέμε οι Βλαχόφωνοι Έλληνες περιπαιχτικά! Αλλά όλοι μαζί συμφωνούν στην ομογενοποίηση της βλαχικής που τους βολεύει!
Έτσι, στα πλαίσια της Ε.Ε. και των προγραμμάτων για τις ολιγότερο ομιλούμενες γλώσσες κάποιοι κύκλοι του εξωτερικού σε συνεργασία ως φαίνεται με τρείς Συλλόγους μέλη της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πολιτιστικών Συλλόγων Βλάχων, το Σύλλογο Βλάχων Βέροιας, το Σύλλογο Αετομηλιτσιωτών Γράμμου, τον Πολιτιστικό Σύλλογο Βλάχων Διστράτου και με τρείς άλλους μη μέλη, τη Συντροφιά Βλάχων Αθήνας, το Σύλλογο Βλάχων Άνω Πορογίων και το Σύλλογο Σαμαριναίων Κοζάνης και φυσικά το Κ.Ε.Μ.Ο. ξεκίνησαν την τελευταία 10ετία να καλλιεργούν την θεωρία του κινδύνου της εξαφάνισης της βλαχικής!
Είναι αλήθεια ότι η βλαχική, όπως και άλλοι ιδίου τύπου προφορικοί γλωσσικοί κώδικες στην Ευρώπη, κινδυνεύουν να εξαφανιστούν, διότι έχουν εκλείψει οι λόγοι και οι αντικειμενικές συνθήκες που τους συντηρούσαν, κυρίως η γεωγραφική απομόνωση μετά την αστικοποίηση των πληθυσμών. Όπως είναι γνωστό ότι για τους ίδιους λόγους κινδυνεύουν και γραπτοί γλωσσικοί κώδικες παγκοσμίως!
Στην κίνηση αυτή εντός Ελλάδος πρωτοστατεί από πολλά χρόνια ο Σύλλογος Βλάχων Βέροιας που είναι και ο μόνος που συμμετέχει και στο λεγόμενο Μακεδοναρμάνικο Συμβούλιο και είναι γνωστές από χρόνια οι θέσεις του, όπως είχαν εκφραστεί από τον κ. Δημήτρη Γκαλαϊτση, σε ημερίδα που διοργάνωσε στο Μεσολόγγι το Ιστορικό Μουσείο «Διέξοδος» στις 15 Σεπτεμβρίου 2018.
Στην ημερίδα ο κ. Γκαλαίτσης επανέλαβε τις γνωστές απόψεις του, ότι, δηλαδή, ο βλάχικος λόγος δεν είναι διάλεκτος ή ιδίωμα, αλλά γλώσσα, «εγγραμματιζόμενη πιο αποτελεσματικά με το λατινικό αλφάβητο ως λατινογενής γλώσσα». Σημειώνεται ότι ο κ. Γκαλαίτσης το πάει ακόμα πιο… μακριά, αφού προτείνει τη δημιουργία ενός πανεπιστημιακού τομέα βλαχολογικών σπουδών για την …«προστασία της βλαχικής γλώσσας που βρίσκεται σε κίνδυνο αφανισμού».

Θέσεις και της ΕΜΠΒ...
Εκ των υστέρων, διαπιστώσαμε με έκπληξη ότι οι θέσεις αυτές είναι και οι θέσεις της Εταιρείας για τη Μελέτη του Πολιτισμού των Βλάχων που ιδρύθηκε πρόσφατα και προχώρησε στην πραγματοποίηση του πρώτου της Συνεδρίου στα Ιωάννινα, όπου εξετάστηκε ο εγγραμματισμός της βλαχικής με πρόσχημα τη διάσωσή της. Και εξηγούμε την λέξη «πρόσχημα»:
• Όλοι όσοι συμμετείχαν είναι επιστήμονες οι οποίοι κινούνται στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, δηλαδή στα Βαλκάνια και οφείλουν να γνωρίζουν την ΙΣΤΟΡΙΑ της περιοχής με τις ιδιαιτερότητές της, οι οποίες βασάνισαν τους πληθυσμούς με διαιρέσεις και εχθρότητες που κατέληγαν ενίοτε και σε πόλεμο. Οφείλουν λοιπόν να γνωρίζουν ότι το γεγονός του εγγραμματισμού με τον τρόπο που τον επιχειρούν είναι παρακινδυνευμένο, με απρόβλεπτες συνέπειες για τους Βλάχους διότι οι ίδιοι δεν συμμετέχουν! Κι αυτό διότι δε λαμβάνουν υπόψη τον πολιτικό παράγοντα της πράξης τους, δε διαχωρίζουν έστω τη θέση τους από πρακτικές της προπαγάνδας, εμφανίζονται ρομαντικοί, ακόμα κι επιπόλαιοι ότι θα γράφουν ποιήματα και τραγούδια κι έτσι θα σωθεί η βλαχική, χωρίς την μαζική στήριξη των Βλάχων οι οποίοι είναι ιδιαίτερα καχύποπτοι και προβληματισμένοι με τέτοιες κινήσεις που γίνονται χωρίς διαφάνεια!

Εύλογα ερωτήματα
Εκτός από τα προηγούμενα, παρακολουθώντας στα μέσα μαζικής επικοινωνίας την επιχειρηματολογία διαφόρων «επώνυμων» αρθρογράφων, μας γεννούνται ορισμένα εύλογα ερωτήματα:
- Μιλούν κάποιοι για συστηματικές προσπάθειες για τη γραφή της βλαχικής και για λογοτεχνική παραγωγή στη βλαχική: Μήπως εννούν τα ποιήματα και τις μεταφράσεις κάποιων έργων από ποιητές πολίτες ξένων χωρών, όπως η Κίρα Μάντσου, ο Βράνα ή ο Φούκη στην κατασκευασμένη γλώσσα της Κωνστάντζας; Ποιος νοήμονας νεαρός Βλάχος θα μάθει να γράφει βλάχικα για να διαβάζει μεταφράσεις του Καβάφη στα βλάχικα που έφτιαξαν οι προαναφερόμενοι, τη στιγμή που γνωρίζει άριστα ελληνικά; Οπότε αυτή η μετάφραση τί σκοπούς εξυπηρετεί; Την επίπλαστη δημιουργία λογοτεχνίας σε γλώσσα με ανύπαρκτο κοινώς αποδεκτό αλφάβητο;
- Μιλούν επίσης για «αναρίθμητα βιβλία, γραμματικές, λεξικά και λογοτεχνικά πονήματα που αποτυπώνουν την αγωνία και την ευτυχία των προγόνων μας»! Αλήθεια, πού υπάρχουν όλα αυτά και σε ποιο από τα ιδιώματα ζητούν συστηματική διδασκαλία, έδρα Βλαχικών Σπουδών σε Ήπειρο ή Μακεδονία, κλπ. Σε συγκεκριμένο ιδίωμα ονειρεύονται την Έδρα ή στην ομογενοποιημένη των Μακεδοναρμάνων;
- Μιλούν για «δεδομένη χρηματοδότηση από οικονομικά επιφανείς Βλάχους που έχουν εκπεφρασμένη επιθυμία της ιστορικής συνέχειας με τους μεγάλους ευεργέτες των γραμμάτων της χώρας»! Αγνοούν ή κάνουν πως αγνοούν ότι ΟΛΟΙ οι Ευεργέτες έδωσαν τις περιουσίες τους στο Ελληνικό Κράτος για την προώθηση των ελληνικών γραμμάτων γιατί αυτό θεωρούσαν ως Έθνος τους; Ούτε στα βλαχοχώρια τους δεν έδωσαν χρήματα για τα ανύπαρκτα βλάχικα γράμματα! Μήπως για λόγους διαφάνειας να μαθαίναμε και εμείς οι Βλάχοι ποιοί είναι αυτοί οι επιφανείς Βλάχοι που διαθέτουν τόσο χρήμα για προώθηση της γραπτής βλαχικής;
-Ζητούν επίσης κάποιοι από την Ελλάδα, στα πλαίσια των διακοσίων χρόνων από την Επανάσταση, να σεβαστεί τους θεμελιωτές της σύγχρονης ελληνικής κοινοπολιτείας!!! Άλλαξε το Σύνταγμα και το πολίτευμα της χώρας μας και γίναμε «Κοινοπολιτεία»; Δεν φαντάζομαι να αγνοούν τον όρο της λέξεως, άρα τον χρησιμοποιούν ενσυνείδητα για να υποδηλώσουν έθνος ή κράτος Βλάχων; Το Πριγκιπάτο της Πίνδου εννοούν;
- Ισχυρίζονται επίσης ότι η βλαχική/αρωμουνική είναι αυτόνομη και ισότιμη γλώσσα με τις ευρωπαϊκές των Κρατών - Εθνών!

Ποια είναι η Ε.Μ.Π.Β.;
Αυτό το τελευταίο μας έκανε να ανατρέξουμε στις εργασίες του Συνεδρίου της Εταιρείας στα Ιωάννινα. Από τη μελέτη τους προκύπτουν καινούργια ερωτήματα τα οποία αιωρούνται, χωρίς συγκεκριμένη απάντηση από τους εμπλεκόμενους παρά μόνο αοριστίες.
Αποκρύπτονται βέβαια το πραγματικό κλίμα που επικράτησε εκεί, οι διαφωνίες και οι αψιμαχίες του κ. Ντίνα με τους κ.κ. Δασούλα – Μπέη, οι οποίοι έχουν δημιουργήσει κανόνες για την εκμάθηση και δικής τους έμπνευσης αλφάβητο, χωρίς συνεργασία μεταξύ τους και προσπαθούν να επιβάλλουν ο καθένας τη δική του άποψη. Όπως επίσης αποκρύπτεται η αψιμαχία του κ. Ντίνα με τον κ. Δημ. Γκαλαϊτση για τις μεθόδους εκμάθησης της βλαχικής, σε τέτοιο σημείο ώστε αναγκάστηκε ο κ. Νιτσιάκος να επέμβει κατευναστικά! Αυτή η διάσταση απόψεων, όπως εκδηλώθηκε, ομολογούμε ότι μας προβλημάτισε έντονα για το ποιοι είναι οι πραγματικοί σκοποί ίδρυσης της συγκεκριμένης Εταιρείας Μελέτης, τη στιγμή που κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι η βλαχική μπορεί να γραφεί με περισσότερα του ενός αλφαβήτου! Μήπως με πέντε ή έξη ή ακόμα καλύτερα ένα για κάθε ιδίωμα;
Η διάσωση της προφορικής και μη ομογενοποιημένης γλώσσας των Βλάχων, η οποία πράγματι συρρικνώνεται αλλά έχει μελετηθεί κι αναλυθεί επαρκώς τον προηγούμενο αιώνα από έγκριτους επιστήμονες ελληνικών και ξένων Πανεπιστημίων, μπορεί άριστα να γίνει μόνο με οπτικοακουστικά μέσα που είναι πλούσια στην εποχή μας, με την επαφή με φυσικούς ομιλητές σε κάθε Σύλλογο που συνάδουν και με τον πατροπαράδοτο τρόπο που διαδιδόταν από γενιά σε γενιά.
Τα έχουμε εξαντλήσει όλα αυτά ώστε να θεωρούμε ότι ΜΟΝΟ η γραφή θα την σώσει; Πώς μπορεί να σωθεί η βλαχική με τη γραφή αλλά χωρίς την ευαισθητοποίηση των νεότερων γενεών, η οποία ευαισθητοποίηση μπορεί να επιτευχθεί ΜΟΝΟ ενδο-Συλλογικά, διότι αν επικαλεστούμε συναισθηματικούς λόγους, τί λόγους μπορεί να έχει ο Καλαμπακιώτης να μάθει το ιδίωμα των Σερρών ή μία ομογενοποιημένη εκδοχή της βλαχικής; Κι αυτό, τη στιγμή που δεν μαθαίνει στα παιδιά του ούτε το δικό του ιδίωμα;
Γιατί τόσα χρόνια οι επιστήμονες της Εταιρείας Μελέτης δεν ήρθαν σε επαφή με τους Συλλόγους των Βλάχων που είναι ενταγμένοι στην Πανελλήνια Ομοσπονδία Πολιτιστικών Συλλόγων Βλάχων να τους ενημερώσουν και να το συζητήσουν μαζί τους;
* * *
Από τις απόψεις των εισηγητών του Συνεδρίου μας προβλημάτισαν και τεχνικά θα λέγαμε θέματα, γιατί δεν καταλάβαμε πέρα από το ωραίο ευχολόγιο για τη διάσωση της προφορικής βλαχικής τις αποφάσεις που πάρθηκαν:
1) Ποιοι θα την κάνουν και με ποια εμπειρία; Με ποια πιστοποίηση και ποιος τελικά σ' αυτή τη χώρα αποφασίζει για τέτοια θέματα; Η Ακαδημία Αθηνών τί ρόλο παίζει;
2) Γιατί στην ουσία προχωρούν στον εγγραμματισμό χωρίς την συμμετοχή της συντριπτικής πλειοψηφίας των Συλλόγων Βλάχων; Η πρωτοβουλία 5 ή 6 Συλλόγων σε επίπεδο 130 και πλέον Συλλόγων Βλάχων πανελληνίως είναι αμελητέα αλλά ταυτόχρονα είναι και περίεργη όταν φαίνεται να επικροτείται κυρίως από άτομα του εξωτερικού.
3) Πόσες εκδοχές αλφάβητου τελικά προτάθηκαν και ποιος ειδικός επιστήμονας είναι ο συντάκτης της πρότασης των 6 Συλλόγων;
4) Η Γραμματική της κοινής Κουτσοβλαχικής των Κατσάνη – Ντίνα υπάρχει από το 1990. Ποιά ήταν τόσα χρόνια η ανταπόκριση των νέων βλαχικής καταγωγής για την εκμάθηση της βλαχικής σε γραπτή μορφή με το συγκεκριμένο αλφάβητο;
5) Γνωρίζουν πόσα ακριβώς είναι τα ιδιώματα βλαχικής που υπάρχουν στην Ελλάδα και πόσα χρόνια χρειάζονται μόνο για την καταγραφή τους;
6) Ποιος ακριβώς είναι ο πραγματικός στόχος του εγγραμματισμού; Η Ευρωπαϊκή χρηματοδότηση ή κάτι άλλο;
7) Μήπως τελικά έχουν ως στόχο την φημολογούμενη δημιουργία ενός Παν-Βαλκανικού Οργάνου με έδρα μάλλον εκτός Ελλάδος; Ρωτήθηκαν οι Βλαχόφωνοι Έλληνες αν επιθυμούν να συμμετάσχουν σε κάτι τόσο επικίνδυνο τη στιγμή που υπάρχουν ήδη όργανα όπως η Π.Ο.Π.Σ.Β. και η Παγκόσμια Βλαχική Αμφικτιονία που τους εκφράζουν στη συντριπτική πλειοψηφία τους; Το ότι διαφωνούν στην ουσία τρεις ή τέσσερις Σύλλογοι δεν δικαιολογεί το εγχείρημά τους.
Η αίσθηση απ' όλα αυτά, είναι ότι αφού απέτυχαν να επιβάλλουν μειονότητα Βλάχων άνωθεν, με τη συμβολή κύκλων της Ε.Ε., προσπαθούν να «δημιουργήσουν» τις προϋποθέσεις από χαμηλά ώστε κάποια στιγμή ν' αναγνωριστεί εκ των πραγμάτων βλάχικη μειονότητα στην Ελλάδα παρουσιάζοντας γραπτή γλώσσα και λογοτεχνία!
* * *
Υ.Γ. Όσον αφορά την Εταιρεία Μελέτης Πολιτισμού των Βλάχων θα συνιστούσαμε πλήρη διαφάνεια με τη δημοσίευση ολόκληρου το Καταστατικού της ίδρυσης του φορέα με τα Ιδρυτικά μέλη, διότι σύμφωνα με τις φήμες που κυκλοφορούν υπάρχουν ονόματα – εκπλήξεις και μάλιστα με δυσάρεστους συνειρμούς για εμάς τους Βλάχους!
Οι Βλαχόφωνοι Έλληνες έχουν δικαίωμα στην αλήθεια τη στιγμή που όλα γίνονται στο όνομά τους.
Ύποπτα παιχνίδια με τα «Βλάχικα»! Ύποπτα παιχνίδια με τα «Βλάχικα»! Reviewed by thespro.gr on Τρίτη, Ιανουαρίου 19, 2021 Rating: 5

1 κρούσμα στην Ήπειρο + 21 σε δομή μεταναστών στην Πρέβεζα

Τρίτη, Ιανουαρίου 19, 2021
1 κρούσμα στην Ήπειρο + 21 σε δομή μεταναστών στην Πρέβεζα



Αναλυτικά η σημερινή κατανομή των κρουσμάτων
Π.Ε. Άρτας 0
Π.Ε. Θεσπρωτίας 0
Π.Ε. Ιωαννίνων 1
Π.Ε.Πρέβεζας 21 (σύμφωνα με πληροφορίες του PrevezaBest, τα κρούσματα προέρχονται από τη δομή της Φιλιππιάδας των προηγούμενων ημερών)
1 κρούσμα στην Ήπειρο + 21 σε δομή μεταναστών στην Πρέβεζα 1 κρούσμα στην Ήπειρο + 21 σε δομή μεταναστών στην Πρέβεζα Reviewed by thespro.gr on Τρίτη, Ιανουαρίου 19, 2021 Rating: 5

566 νέα κρούσματα, 30 νεκροί και 320 διασωληνωμένοι

Τρίτη, Ιανουαρίου 19, 2021
566 νέα κρούσματα, 30 νεκροί και 320 διασωληνωμένοι



Αναλυτικά η ανακοίνωση του ΕΟΔΥ
Σήμερα ανακοινώνουμε 566 νέα κρούσματα της λοίμωξης του νέου κορωνοϊού (COVID-19), εκ των οποίων 17 εντοπίστηκαν κατόπιν ελέγχων στις πύλες εισόδου της χώρας. Ο συνολικός αριθμός των κρουσμάτων ανέρχεται στα 149462, εκ των οποίων 52.1% άνδρες. Κατά την ιχνηλάτιση βρέθηκε ότι 5786 (3.9%) θεωρούνται σχετιζόμενα με ταξίδι από το εξωτερικό και 45808 (63.7%) είναι σχετιζόμενα με ήδη γνωστό κρούσμα.

320 άτομα νοσηλεύονται διασωληνωμένοι. Η διάμεση ηλικία τους είναι 68 ετών. 225 (70.3%) εκ των διασωληνωμένων είναι άνδρες. To 86.9%, των διασωληνωμένων, έχει υποκείμενο νόσημα ή είναι ηλικιωμένοι 70 ετών και άνω.1037 ασθενείς έχουν εξέλθει από τις ΜΕΘ από την αρχή της πανδημίας.

Τέλος, έχουμε 30 νέους θανάτους από τη νόσο COVID-19, φθάνοντας τους 5518 θανάτους συνολικά στη χώρα, εκ των οποίων 3254 (59.0%) άνδρες. Η διάμεση ηλικία των θανόντων συμπολιτών μας ήταν τα 79 έτη και το 95.4% είχε κάποιο υποκείμενο νόσημα ή/και ηλικία 70 ετών και άνω.
566 νέα κρούσματα, 30 νεκροί και 320 διασωληνωμένοι 566 νέα κρούσματα, 30 νεκροί και 320 διασωληνωμένοι Reviewed by thespro.gr on Τρίτη, Ιανουαρίου 19, 2021 Rating: 5

Πόσο άλλαξε η Ηγουμενίτσα σε 4 φωτογραφίες του 1940 και του 2016

Τρίτη, Ιανουαρίου 19, 2021
Πόσο άλλαξε η Ηγουμενίτσα σε 4 φωτογραφίες του 1940 και του 2016


Πόσο άλλαξε η Ηγουμενίτσα σε 4 φωτογραφίες του 1940 και του 2016 Πόσο άλλαξε η Ηγουμενίτσα σε 4 φωτογραφίες του 1940 και του 2016 Reviewed by thespro.gr on Τρίτη, Ιανουαρίου 19, 2021 Rating: 5

ΦΑΝΟΤΗ ΘΕΣΠΡΩΤΙΑΣ: Ένας αρχαίος οικισμός δίπλα στην κοίτη του ποταμού Καλαμά (+ΒΙΝΤΕΟ)

Τρίτη, Ιανουαρίου 19, 2021
ΦΑΝΟΤΗ ΘΕΣΠΡΩΤΙΑΣ: Ένας αρχαίος οικισμός δίπλα στην κοίτη του ποταμού Καλαμά (+ΒΙΝΤΕΟ)



Η Φανότη ή Ντόλιανη είναι ένας οχυρωμένος αρχαίος οικισμός έκτασης 55 περίπου στρεμμάτων, κτισμένος στην κορυφή απότομου λόφου, που υψώνεται κοντά στην κοίτη του ποταμού Καλαμά στο νομό Θεσπρωτίας. 

Πρόκειται για μια στρατηγικής σημασίας θέση που εξασφάλιζε τον έλεγχο της ευρύτερης περιοχής. 

Αποτελεί έναν τειχισμένο με διπλό οχυρωματικό περίβολο οικισμό, ο οποίος υπήρξε κέντρο του αρχαίου θεσπρωτικού φύλου των Φανοτέων, που πιστεύεται ότι κατοικούσε στην περιοχή μεταξύ της Μουργκάνας και του μέσου ποταμού Καλαμά. 

Πιθανολογείται ότι ιδρύθηκε στο δεύτερο μισό του 4ου αιώνα π.Χ., ωστόσο ευρήματα που έφεραν στο φως οι ανασκαφές πιστοποιούν την ύπαρξη οργανωμένης κατοίκησης στο λόφο τουλάχιστον από τα τέλη του 6ου αιώνα π.Χ. 

Σε όλη την έκταση της ακρόπολης είναι σήμερα ορατά νεότερα κτίρια υπό μορφή χαλασμάτων, ως επί το πλείστον, κατοικίες αγροτοκτηνοτροφικού χαρακτήρα. 

Τα νεότερα κτίρια συνδέονται μεταξύ τους με περιβόλους από ξερολιθιά και επικοινωνούν μέσω μονοπατιών, ενώ στο κέντρο του νεότερου οικισμού υπήρχε λιθόχτιστο αλώνι. 

Ο αρχαιολογικός χώρος της Ντόλιανης βρίσκεται περίπου 16 χιλιόμετρα της Ηγουμενίτσας και είναι προσβάσιμος μέσω του ασφαλτοστρωμένου επαρχιακού δρόμου που οδηγεί από την Ε.Ο. Ηγουμενίτσας - Ιωαννίνων προς την Τ.Κ. Γεροπλατάνου του Δήμου Ηγουμενίτσας. 

Η απόσταση του χώρου από την Ε.Ο. είναι περίπου 3 χιλιόμετρα.

ΦΑΝΟΤΗ ΘΕΣΠΡΩΤΙΑΣ: Ένας αρχαίος οικισμός δίπλα στην κοίτη του ποταμού Καλαμά (+ΒΙΝΤΕΟ) ΦΑΝΟΤΗ ΘΕΣΠΡΩΤΙΑΣ: Ένας αρχαίος οικισμός δίπλα στην κοίτη του ποταμού Καλαμά (+ΒΙΝΤΕΟ) Reviewed by thespro.gr on Τρίτη, Ιανουαρίου 19, 2021 Rating: 5

3.993 εμβολιασμοί στην Ήπειρο - Πόσοι έχουν γίνει στη Θεσπρωτία

Τρίτη, Ιανουαρίου 19, 2021
3.993 εμβολιασμοί στην Ήπειρο - Πόσοι έχουν γίνει στη Θεσπρωτία



3.993 πολίτες έχουν εμβολιαστεί στην Ήπειρο, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία που δίνονται στη δημοσιότητα. Σε αυτούς συμπεριλαμβάνονται οι υγειονομικοί, οι ιδιώτες γιατροί και οι ηλικιωμένοι άνω των 85 ετών, ο εμβολιασμός των οποίων ξεκίνησε το Σάββατο.

Στα εμβολιαστικά κέντρα των Ιωαννίνων έχουν γίνει μέχρι στιγμής 2.709 εμβόλια, εκ των οποίων τα 206 πραγματοποιήθηκαν την Δευτέρα.

Στην Άρτα έχουν γίνει 615 εμβόλια, εκ των οποίων τα 25 τη Δευτέρα.

Στην Πρέβεζα 363 εμβόλια – τα 31 χθες και στη Θεσπρωτία έχουν πραγματοποιηθεί 306 εμβολιασμοί, οι 38 τη Δευτέρα.
3.993 εμβολιασμοί στην Ήπειρο - Πόσοι έχουν γίνει στη Θεσπρωτία 3.993 εμβολιασμοί στην Ήπειρο - Πόσοι έχουν γίνει στη Θεσπρωτία Reviewed by thespro.gr on Τρίτη, Ιανουαρίου 19, 2021 Rating: 5

Αναβάθμιση των δικτύων ηλεκτροφωτισμού του Δήμου Ηγουμενίτσας

Τρίτη, Ιανουαρίου 19, 2021
Αναβάθμιση των δικτύων ηλεκτροφωτισμού του Δήμου Ηγουμενίτσας



Υπεγράφη μεταξύ του Δήμου Ηγουμενίτσας και της «MES ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗ ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΤΕΧΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΟΜΙΛΟΥ ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ» η σύμβαση για την αναβάθμιση των δικτύων ηλεκτροφωτισμού του Δήμου Ηγουμενίτσας με την προμήθεια και εγκατάσταση ενός (1) κεντρικού ηλεκτρονικού συστήματος τηλεδιαχείρισης δικτύων ηλεκτροφωτισμού και 230 φωτιστικών σωμάτων με σύστημα φωτεινών πηγών τεχνολογίας LED και ελεγκτή φωτιστικού για το σύστημα τηλεδιαχείρισης. 
Συγκεκριμένα τα 113 φωτιστικά θα είναι κατάλληλα για οδοφωτισμό για την παραλιακή οδό Αγ. Αποστόλων, την οδό Εθν. Αντιστάσεως & 28ης Οκτωβρίου, τα 105 θα είναι κρεμαστού τύπου κατάλληλα για αστικούς δρόμους για την οδό Κύπρου και τις παρόδους της και τα 12 θα είναι τύπου κορυφής κατάλληλα για πλατείες και πεζόδρομους, για την κεντρική παιδική χαρά επί της παραλιακής οδού Εθν. Αντιστάσεως. 
Οι ανωτέρω αλλαγές θα επιφέρουν σημαντική εξοικονόμηση ενέργειας και θα εξυπηρετήσουν τις ανάγκες για εύρυθμη και πιο ποιοτική λειτουργία του δικτύου ηλεκτροφωτισμού του Δήμου Ηγουμενίτσας. 
Η πράξη έχει ενταχθεί και χρηματοδοτείται από το πρόγραμμα Interreg V-A Ελλάδα-Ιταλία 2014 – 2020 στο έργο “Development Of Connections between the Key ports of Brindisi and Igoumenitsa" και ακρωνύμιο "DOCK-BI" και είναι συνολικού προϋπολογισμού 271.949,99€.
Αναβάθμιση των δικτύων ηλεκτροφωτισμού του Δήμου Ηγουμενίτσας Αναβάθμιση των δικτύων ηλεκτροφωτισμού του Δήμου Ηγουμενίτσας Reviewed by thespro.gr on Τρίτη, Ιανουαρίου 19, 2021 Rating: 5

Ηγουμενίτσα: 4,5 χρόνια για να τηρηθεί η νομοθεσία

Τρίτη, Ιανουαρίου 19, 2021
Ηγουμενίτσα: 4,5 χρόνια για να τηρηθεί η νομοθεσία


4,5 χρόνια πήρε στη λιμενική αρχή Ηγουμενίτσας, να πράξει το αυτονόητο. Να τηρήσει δηλαδή τη νομοθεσία.

Αναφερόμαστε στο θέμα που είχε αναδείξει το thespro.gr τον Αύγουστο του 2016, αναφορικά με παράνομες προσδέσεις φορτηγού πλοίου, σε μη αδειοδοτημένη προβλήτα, στην Πλαταριά Ηγουμενίτσας.

Από την αυτοσχέδια προβλήτα, γινόταν φορτοεκφόρτωση αδρανών υλικών, με πλοίο τύπου "παντόφλα" προς τα λιμάνια της Κέρκυρας και των Παξών. 


Πρακτική που συνεχίστηκε μέχρι και σήμερα, παρά τα επαναλαμβανόμενα ρεπορτάζ μας, τα οποία συνοδευόταν από βίντεο και φωτογραφικά ντοκουμέντα.

Για την παράνομη κατασκευή της προβλήτας, το λιμεναρχείο Ηγουμενίτσας το 2008 , επέβαλε πρόστιμο ύψους 1.500€, κάτι που αποδεικνύει πως η παράνομη δραστηριότητα, συμβαίνει μπροστά σε κοινή θέα εδώ και πολλά χρόνια και σε γνώση της λιμενικής αρχής.

Για τη συγκεκριμένη προβλήτα έχει εγκριθεί στις 28 Μαΐου 2014, από την τότε Γενική Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Ηπείρου - Δυτικής Μακεδονίας κα Ευταξά, η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (Αρίθ. Πρωτ: 28618/1021).


Χωρίς όμως ποτέ να λάβει άδεια λειτουργίας, ώστε νόμιμα να μπορεί να εξυπηρετεί τους επιχειρηματίες της περιοχής, που μεταφέρουν αδρανή υλικά προς τα νησιά της Κέρκυρας, των Παξών και των Διαποντίων νήσων.

Τόσο χρόνια, όλες οι διοικήσεις του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας, δεν κατάφεραν να υποδείξουν έναν χώρο στη ζώνη δικαιοδοσίας του οργανισμού, από όπου θα γίνεται η φορτοεκφόρτωση αδρανών υλικών.

Για να φτάσουμε στο σήμερα και συγκεκριμένα στις 15 Ιανουαρίου 2021, όπου με έγγραφο του Κεντρικού Λιμεναρχείου Ηγουμενίτσας, που υπογράφει ο απερχόμενος λιμενάρχης κ. Σουρβίνος, καλείται πλοιοκτήτρια εταιρία να συμμορφωθεί με την κείμενη νομοθεσία.

Σε αντίθετη περίπτωση, το λιμεναρχείο, θα αναγκαστεί να επιβάλει τις προβλεπόμενες κυρώσεις.
Ενημερώνει δηλαδή το λιμεναρχείο, τον ιδιώτη επιχειρηματία, πως έτσι και ξαναπαρανομήσει, θα τιμωρηθεί.

Σαν να σε πιάνουν να οδηγείς μεθυσμένος ή χωρίς δίπλωμα και ο τροχονόμος να σε αφήνει ατιμώρητο, αφού του υποσχεθείς πως δεν θα το ξανακάνεις.

Αυτά, μόνο στην Ελλάδα μπορούν να συμβούν και δυστυχώς συμβαίνουν...
Ηγουμενίτσα: 4,5 χρόνια για να τηρηθεί η νομοθεσία Ηγουμενίτσα: 4,5 χρόνια για να τηρηθεί η νομοθεσία Reviewed by thespro.gr on Τρίτη, Ιανουαρίου 19, 2021 Rating: 5

Η εικόνα της Ηπείρου στο χάρτη της πανδημίας

Τρίτη, Ιανουαρίου 19, 2021
Η εικόνα της Ηπείρου στο χάρτη της πανδημίας



Στον χάρτη που συνοδεύει τις ημερήσιες εκθέσεις του ΕΟΔΥ αποτυπώνεται η καλή επιδημιολογική πορεία της Ηπείρου.

Κανένας από τους νομούς δεν βρίσκεται στο πορτοκαλί όπου παραμένουν αρκετοί της χώρας.

Άρτα, Πρέβεζα και Θεσπρωτία είναι σχεδόν λευκοί που σημαίνει ότι τα κρούσματα των τελευταίων δύο εβδομάδων είναι λιγότερα από 25 ανά εκατό χιλιάδες πληθυσμού.

Ένα σκαλοπάτι ψηλότερα –στο ανοιχτό πορτοκαλί- βρίσκεται ο νομός Ιωαννίνων καθώς οριακά περνάει τον αριθμό των 25 κρουσμάτων και έτσι μπαίνει στην δεύτερη κατηγορία όπου περιλαμβάνονται νομοί στους οποίους έχουν επιβεβαιωθεί μέχρι 50 κρούσματα ανά εκατό χιλιάδες πληθυσμού.
Η εικόνα της Ηπείρου στο χάρτη της πανδημίας Η εικόνα της Ηπείρου στο χάρτη της πανδημίας Reviewed by thespro.gr on Τρίτη, Ιανουαρίου 19, 2021 Rating: 5

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΗΣ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗΣ ΚΙΝΗΣΗΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΟΤΑ ΘΕΣΠΡΩΤΙΑΣ

Τρίτη, Ιανουαρίου 19, 2021
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΗΣ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗΣ ΚΙΝΗΣΗΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΟΤΑ ΘΕΣΠΡΩΤΙΑΣ


Σχετικά με την ανακοίνωση του … «Συλλόγου Εργαζομένων ΟΤΑ Θεσπρωτίας» που εκδόθηκε την 13/01/2021, θα θέλαμε να επισημάνουμε τα εξής: 

Η ανακοίνωση προφανώς και δεν αποτελεί απόφαση του Συλλόγου. Στην πρόσφατη συνεδρίαση του Δ.Σ έγινε μόνο ενημέρωση για το εργασιακό Βατερλό που οδήγησε ο Πρόεδρος τους εργαζόμενους, όπου ασκήσαμε την κριτική μας. Μετά το Δ.Σ. εκδώσαμε ανακοίνωση με τις απόψεις μας και εν ριπή οφθαλμού δόθηκε απάντηση με «σφραγίδα του Συλλόγου». Είναι κατανοητό πως, χωρίς σύγκληση του Δ.Σ., η παράταξη της ΔΑΣ έγραψε Ανακοίνωση-Απάντηση στα μέτρα της και, με την αλαζονεία και το διευθυντικό δικαίωμα που θα ζήλευαν οι «εργοδότες όλου του κόσμου», υπέγραψαν, ως Σύλλογος, την παραταξιακή τους ανακοίνωση!!! 

Ήταν αναμενόμενο, αντί δομημένης και στοιχειοθετημένης απάντησης, να λάβουμε μεταξύ ψεμάτων και αοριστιών μία γενικόλογη κριτική απέναντι στις Κυβερνήσεις διαχρονικά (με την οποία σε επιμέρους αναφορές θα μπορούσαμε και να συμφωνήσουμε). 

Για την ταμπακιέρα όμως … κουβέντα! Ίχνος αυτοκριτικής! Καλές είναι οι επαναστατικές κορώνες αλλά δεν θα αφήσουμε για ακόμη μια φορά να στείλει την μπάλα στην εξέδρα. 

Ο Πρόεδρος και η παράταξη της ΔΑΣ έχουν μπερδευτεί. Στην Ηγουμενίτσα δεν δόθηκε κανένας συνδικαλιστικός αγώνας. Υπήρξε μία δικαστική διεκδίκηση με αντίδικο την Διοίκηση του Δήμου. Συγκεκριμένα: Ουδέποτε το θέμα τέθηκε στα όργανα του Συλλόγου προκειμένου να ληφθούν αποφάσεις για ουσιαστική συνδικαλιστική διεκδίκηση. Καμιά συνδικαλιστική κινητοποίηση, καμιά ενέργεια συσπείρωσης δυνάμεων με την αρωγή της Ομοσπονδίας, της ΑΔΕΔΥ, άλλων σωματείων. Ακόμη και εκ των υστέρων, μόνο ως ενημέρωση ήρθε το θέμα στο Δ.Σ., με την παραμικρή αναφορά σε καταδίκη της Διοίκησης του Δήμου. Μήπως καταγγέλθηκε για την αρνητική της επίσης απόφαση που έλαβε ημέρες πριν, η Διοίκηση του Νομικού Προσώπου του Δήμου Ηγουμενίτσας; Αυτούς που καταγγέλλετε, χωρίς ντροπή, είναι οι Εκπρόσωποι της Ανεξάρτητης Κίνησης, που φροντίσατε να μείνουν έξω από τις διαδικασίες, ΜΕ ΚΑΘΕ ΤΡΟΠΟ!!! 

Όταν λοιπόν επιλέγεις την Δικαστική και όχι την Συνδικαλιστική διεκδίκηση (κινητοποιήσεις, συσπείρωση δυνάμεων, ρήξη) οφείλεις να γνωρίζεις και να κάνεις προσεκτικά βήματα!!! Η συντριπτική πλειοψηφία των δικαστών επιθυμεί την «σύμφωνη γνώμη» του αντιδίκου (Δημάρχου) προκειμένου να δικαιώσει εργαζόμενους σε αντίστοιχες περιπτώσεις. Προκειμένου μία δικαστική διεκδίκηση να έχει θετικό αποτέλεσμα μετράς τις δυνάμεις σου και επιλέγεις την τακτική σου. Είτε η Διοίκηση συναινεί, οπότε οι συνδικαλιστικές φανφάρες περισσεύουν, είτε μετράς τα κουκιά στο Δημοτικό Συμβούλιο και εάν σου βγουν, πηγαίνεις σε αυτό. Εάν δεν σου βγουν δεν παίζεις «σκάκι» στην πλάτη συναδέλφων, φορτώνοντάς τους αρνητικές αποφάσεις Δημοτικών Συμβουλίων που «θάβουν» τις ελπίδες των εργαζομένων και περιορίζουν δραματικά τις επιλογές τους και στο μέλλον!!! 

Και η υποκρισία περισσεύει όταν η ΔΑΣ χρησιμοποιώντας την σφραγίδα του Συλλόγου, μας εγκαλεί γιατί δεν μιλήσαμε, δεν παρευρεθήκαμε, δεν παρεμβήκαμε!!! Μα ενεργήσαμε έτσι, γιατί ο αγαπητός Πρόεδρος γνωρίζει (και ας σφυρίζει αδιάφορα) πως από την αρχή της διαδικασίας προφανώς με δική του ανοχή αν όχι υπόδειξη, η επιτροπή των εργαζομένων απαίτησε ως «Ανεξάρτητη Κίνηση Εργαζομένων» να μην συμμετέχουμε σε καμιά διαδικασία επιλέγοντας να κινηθούν μόνο με τον Πρόεδρο κ. Υφαντή!!! Ήμασταν αναγκασμένοι να σεβαστούμε την υπόδειξη, η οποία μάλιστα επαναλήφθηκε στο τελευταίο Δ.Σ. του Συλλόγου από τα μέλη της Επιτροπής των εργαζομένων ΕΣΠΑ που παρευρέθηκε σε υποστήριξη του Προέδρου. 

Τολμά ο «αγωνιστής» Πρόεδρος να κατηγορεί εμάς πως καθοδηγούμαστε απευθείας από το γραφείο του δημάρχου; Ως εργοδοτικούς; Πως βρισκόμαστε στην ίδια πλευρά του ποταμιού με την δημοτική αρχή; Ξεχνά πως με την συνδρομή, συμβολή και πατρονάρισμά του, Εκπρόσωποι της Ανεξάρτητης Κίνησης Εργαζομένων αλλά και το σύνολο των εργαζομένων του Κεντρικού ΚΕΠ του Δήμου διώκεται πειθαρχικά με αδιανόητες κατηγορίες; Αλλά και αυτό το θέμα ξέχασε να το θέσει υπόψιν του Συλλόγου σε στήριξη του συνόλου των εργαζομένων των ΚΕΠ που διώκονται αδίκως! 

Ίχνος συνδικαλιστικής τσίπας δεν έχει ο «αγωνιστής» Πρόεδρος κ. Σπύρος Υφαντής! 

Η ανοχή (όχι η αποδοχή) της κριτικής από την εκλεγμένη μειοψηφία στο πλαίσιο του Συλλόγου προϋποθέτει ψήγματα δημοκρατικών ευαισθησιών. Η αυτοκριτική «αγωνιστή Πρόεδρε» και συνάδελφοι της ΔΑΣ, ειδικά όταν το αποτέλεσμα των εσφαλμένων και ατελέσφορων ενεργειών σας, συμφωνούμε όλοι πως αποτελεί «Βατερλό» για τους εργαζόμενους, είναι το λιγότερο αναγκαία! 

Με σεβασμό και επιμονή σε δημοκρατικές διαδικασίες τις οποίες ο «αγωνιστής» Πρόεδρος με την συμπεριφορά του ΔΕΝ ΤΙΜΑ, θα συνεχίσουμε να εκφράζουμε τις απόψεις μας, με μόνο στόχο την εκπροσώπηση των εργαζομένων-μελών του Συλλόγου. 

Θα παλέψουμε να εξαλειφθούν οι συνδικαλιστικοί «μονόλογοι», ο συνδικαλιστικός αυταρχισμός και η παραταξιακή εσωστρέφεια που με το έτσι θέλω έχει επιβληθεί εδώ και χρόνια στο εσωτερικό του Συλλόγου. Και αυτό θα γίνει με ανοιχτές, δημοκρατικές διαδικασίες και με πλουραλισμό απόψεων, που οι συνάδελφοι της ΔΑΣ ΟΤΑ Ν. Θεσπρωτίας ΤΡΕΜΟΥΝ! 

Μόνο τότε οι αγώνες μπορεί να είναι ενωτικοί και νικηφόροι. 

Τα μέλη του Δ.Σ. του Συλλόγου 
ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΙ ΤΗΣ «ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗΣ ΚΙΝΗΣΗΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ 
ΟΤΑ Ν. ΘΕΣΠΡΩΤΙΑΣ» 
Σουζάνα Καπνίση - Νικηφόρος Σταύρου
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΗΣ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗΣ ΚΙΝΗΣΗΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΟΤΑ ΘΕΣΠΡΩΤΙΑΣ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΗΣ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗΣ ΚΙΝΗΣΗΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΟΤΑ ΘΕΣΠΡΩΤΙΑΣ Reviewed by thespro.gr on Τρίτη, Ιανουαρίου 19, 2021 Rating: 5

Αυτό είναι ένα από τα ωραιότερα αλπικά τοπία της χώρας μας και βρίσκεται στη Θεσπρωτία

Τρίτη, Ιανουαρίου 19, 2021




Αρκετά είναι τα χωριά στην Ελλάδα με το όνομα Κρυσταλλοπηγή, αφού οι φυσικές πηγές με τα κρυστάλλινα νερά, δεν είναι λίγες στη χώρα μας.

Ένα από αυτά είναι και η Κρυσταλλοπηγή Θεσπρωτίας, ένα μικρό καταπράσινο χωριό, κοντά στην πόλη της Παραμυθιάς, με ιστορία η οποία δεν ξεπερνά τα 70 χρόνια και μόνιμους κατοίκους που δεν υπερβαίνουν στους 400.
Στα πόδια του βρίσκεται η πανέμορφη λίμνη Χότκοβα. Εκεί και σύμφωνα με τα γραφόμενα του έλληνα αρχαιολόγου Σωτήρη Δάκαρη, βρέθηκαν τα ίχνη οικισμού καθώς και κάλυμμα σαρκοφάγου- ευρήματα τα οποία χρονολογούνται στα ρωμαϊκά χρόνια.

Πολλά είναι τα μέρη που μπορεί κανείς να επισκεφθεί στην Κρυσταλλοπηγή Θεσπρωτίας: τις φημισμένες πηγές της, τον λεγόμενο «Πλάτανο του αράπη», τον υπεραιωνόβιο πλάτανο στο κοίλωμα του οποίου κρύβεται το μικρό εκκλησάκι της Παναγιάς της Πλατανιώτισσας.


Μπορεί κανείς να επισκεφθεί το μνημείο στον Άγιο Θεόδωρο, το οποίο είναι αφιερωμένο στη φονική μάχη που έλαβε χώρα στις 30/6/1944 μεταξύ των αντιστασιακών και των γερμανών και Αλβανοτσάμηδων συνεργατών τους. Αλλά και ο παραδοσιακός νερόμυλος ΝΤΟΥΜΑ όπου οι ντόπιοι συνήθιζαν να πλένουν τις φλοκάτες τους, αποτελεί σπουδαίο δείγμα της ομορφιάς του χωριού.


Όπως πολύ συχνά συμβαίνει, το χωριό όπως και η ευρύτερη περιοχή έχει υποστεί πολλές αλλαγές με την πάροδο του χρόνου και την επίδραση της ιστορίας. Η Κρυσταλλοπηγή είναι ο νέος οικισμός που δημιούργησαν οι κάτοικοι της κοινότητας Σέλλιανης, μετά το τέλος του δεύτερου Παγκόσμιου Πολέμου.


Η Σέλλιανη, η άλλοτε μητρόπολη του χωριού η οποία βρίσκεται σε απόσταση περίπου μιας ώρας περπάτημα από την Κρυσταλλοπηγή, γνώρισε την κτηνωδία του πολέμου. Κατά τη διάρκεια του πολέμου βομβαρδίστηκε με πρωτόγνωρη αγριότητα από γερμανικά αεροπλάνα, ως αντίποινα για τη συμμετοχή των κατοίκων της στον εθνικοαπελευθερωτικό αγώνα και μετέπειτα, πυρπολήθηκε από τους γερμανούς και τους Αλβανοτσάμηδες , που κατοικούσαν στον νομό Θεσπρωτίας.


Δυστυχώς, για τον σημερινό επισκέπτη της Σέλλιανης, το χωριό δεν παρουσιάζει κανένα ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Το χωριό δεν κατοικείται πια και το μόνο που έχει απομείνει είναι ερείπια, δυο με τρεις κατοικίες ,και δυο εκκλησίες, οι οποίες και σώζονται μέχρι σήμερα.


Πριν τον πόλεμο όμως, η Σέλλιανη η ονομασία της οποίας λέγεται ότι προέρχεται από τους αρχαίους Σελλούς, δεδομένου ότι και ο Σελλιέντες ποταμός της αρχαιότητας (σημερινός κοκιτός) δεν είναι πολύ μακριά της, απαριθμούσε περίπου 70 οικογένειες και 500 – 600 κατοίκους ,οι οποίοι διακρίνονταν για την εξυπνάδα τους , την δραστηριότητα τους , την έφεση τους στα γράμματα ,την ανδρεία και αγάπη τους για την ελευθερία, την οποία απέδειξαν πολλές φορές μέσα στην ιστορία.


Η αντίστασή τους ενάντια στους μεγαλοαγάδες της Παραμυθιάς Προνιάτων το 1879, η συνεισφορά τους στους Βαλκανικούς Πολέμους του 1912-1913 υπό την ηγεσία του κρητικού Μάρκου Δεληγιανάκη, αλλά και η αυτοθυσία που επέδειξαν κατά τη διάρκεια της εθνικής αντίστασης, μαρτυρούν την αποφασιστικότητα των κατοίκων της περιοχής.


Σύμφωνα μάλιστα με την παράδοση, ο Κοσμάς ο Αιτωλός, γνωστός και ως Πατροκοσμάς, κατά τις περιοδείες του στην Ήπειρο, πέρασε και από την Σέλλιανη, γεγονός το οποίο πυροδότησε ανέκδοτες ιστορίες. Σύμφωνα με την πρώτη, ο Κοσμάς ο Αιτωλός, ενώ κοιμόνταν στο ύπαιθρο, τα παιδιά του χωριού τού έκλεψαν τα παπούτσια και τον άφησαν ξυπόλυτο. Ακόμα σήμερα μάλιστα λέγεται ότι «οι Σελλιανίτες έκλεψαν τα παπούτσια του Άγιου Κοσμά».


Σύμφωνα με τη δεύτερη εκδοχή, ο Άγιος Κοσμάς έτυχε να περνάει από τη Σέλλιανη κατά τη διάρκεια μιας τοπικής γιορτής. Οι ντόπιοι καθώς διασκέδαζαν, είδαν από μακριά τον Άγιο Κοσμά αλλά δεν του έδωσαν τη δέουσα σημασία, καθώς τον πέρασαν για έναν συνηθισμένο καλόγερο. Ο Πατρο- Κοσμάς, σαν είδε την αδιαφορία και την περιφρόνηση που τού έδειξαν είπε στη συνοδεία του: «Αφήστε τους αυτουνούς. Τα τραγούδια και οι χοροί θα τους μείνουν».


Είναι αλήθεια λοιπόν ότι οι Σελλιανίτες έχουν ένα ξεχωριστό χάρισμα στο τραγούδι. Ίσως να οφείλεται στην ευχή ή την κατάρα του Πατρο-Κοσμά, κανείς δεν ξέρει. Πάντως κάθε διασκέδαση στη Σέλλιανη άρχιζε με το τραγούδι «καλώς ανταμωθήκαμαν».

Καλώς ανταμωθήκαμαν, εμείς οι ντερτιλήδες
να κλάψομε τα ντέρτια μας και τα παράπονά μας.
Πάλι καλώς αντάμωσες, όσο ν’ ανταμωθούμε,
στον Αϊ-Λια, στον Πλάτανο, κοντά στην κρύα βρύση

Το εκκλησάκι μέσα στον πλάτανο που έγινε πανβαλκανικό προσκύνημα!

Το μικρό εκκλησάκι, της Παναγίας της Πλατανιώτισσας, βρίσκεται μέσα στο κοίλωμα ενός υπεραιωνόβιου πλατάνου, στον επαρχιακό δρόμο Παραμυθιάς – Ηγουμενίτσας, στο ύψος του χωριού. Το εκκλησάκι εντός του πλατάνου δεν είναι παλαιό, ωστόσο το δένδρο είναι υπεραιωνόβιο.


Ο «πλάτανος του αράπη», όπως τον ονομάζουν οι κάτοικοι της περιοχής, είναι σημείο αναφοράς. Το δέντρο, που η ηλικία του δεν είναι δυνατόν να προσδιοριστεί και ονομασία του, «του αράπη», δεν μπορεί να αιτιολογηθεί, έχει και ιστορική αξία, αφού στην περίοδο του Β’ παγκοσμίου πολέμου ήταν το σημείο, όπου κάτοικοι της Κρυσταλλοπηγής (παλαιά Σέλλιανη) έστηναν ενέδρες σε Γερμανούς στρατιώτες.


Στη δεκαετία του 90 παραλίγο να καεί, όταν μετανάστες, θέλοντας να προστατευτούν από τη βροχή και το κρύο, κατέφυγαν σ’ αυτό και άναψαν φωτιά.


Ο πλάτανος δεν κάηκε και ντόπιοι, με αφορμή αυτό το γεγονός, πήραν την απόφαση να φτιάξουν το εκκλησάκι. Με τα χρόνια αυτό το ταπεινό εκκλησάκι, έφτασε να γίνει πανβαλκανικό προσκύνημα, αφού περνούν από εκεί και Αλβανοί, Ρουμάνοι, Βούλγαροι και ανάβουν ένα κεράκι.


Σκύβοντας κανείς, εισέρχεται στο εσωτερικό του, διαπιστώνοντας έκπληκτος, ότι υπάρχει, λόγω της φυσικής μορφολογίας, δομή κανονικού ναού, που ενισχύουν οι πολλές εικόνες.


Πρόκειται για μια ανεπανάληπτη εμπειρία που σου προκαλεί δέος.


dinfo.gr


Αυτό είναι ένα από τα ωραιότερα αλπικά τοπία της χώρας μας και βρίσκεται στη Θεσπρωτία Αυτό είναι ένα από τα ωραιότερα αλπικά τοπία της χώρας μας και βρίσκεται στη Θεσπρωτία Reviewed by thespro.gr on Τρίτη, Ιανουαρίου 19, 2021 Rating: 5

Τέλος εποχής για τα χειρόγραφα τιμολόγια - Μεταβείτε στην ηλεκτρονική τιμολόγηση

Τρίτη, Ιανουαρίου 19, 2021
Τέλος εποχής για τα χειρόγραφα τιμολόγια - Μεταβείτε στην ηλεκτρονική τιμολόγηση




Τέλος στα χειρόγραφα τιμολόγια βάζει το υπουργείο Οικονομικών, ενώ ξεκίνησε πιλοτικά η ψηφιακή διαβίβαση στην πλατφόρμα των Ηλεκτρονικών Βιβλίων – MyDATA για όλες τις επιχειρήσεις και για παραστατικά που εκδίδουν από αυτή την ημερομηνία και μετά. 

Μεταβείτε από τα χαρτιά,
στην ηλεκτρονική τιμολόγηση

Απαλλαγείτε από μπλοκάκια και χειρόγραφες ενέργειες, εξοικονομώντας πολύτιμο χρόνο για να κάνετε καλύτερα τη δουλειά σας.

myData

Εκδώστε ηλεκτρονικά τιμολόγια και αποστείλτε τα αυτόματα στην πλατφόρμα myDATA της ΑΑΔΕ, απευθείας από το SoftOne και Prosvasis GO. Το SoftOne και Prosvasis GO, ανταποκρίνεται πλήρως στα νέα δεδομένα, βοηθώντας σας να ανταπεξέρχεστε με ασφάλεια, αξιοπιστία και ταχύτητα στις υποχρεώσεις που δημιουργεί η τήρηση ηλεκτρονικών βιβλίων.
Δημιουργήστε τιμολόγια
βάσει των δικών σας αναγκών

Εντυπωσιάστε τους πελάτες σας με την εμφάνιση των τιμολογίων σας. Επιλέξτε ένα από τα έτοιμα θέματα του SoftOne και Prosvasis GO, προσθέστε το λογότυπό σας, προσαρμόστε χρώματα και γραμματοσειρές, για να φτιάξετε το τιμολόγιο που ανταποκρίνεται καλύτερα στη δική σας επιχείρηση.

Εκδώστε τα τιμολόγιά σας σε ελάχιστο χρόνο

Δημιουργήστε άμεσα Τιμολόγια Παροχής Υπηρεσιών, Τιμολόγια-Δελτία Αποστολής και Αποδείξεις Λιανικής. Εισάγετε απλά το είδος ή την υπηρεσία και τον πελάτη και αφήστε τα υπόλοιπα στο SoftOne και Prosvasis GO. Η εφαρμογή συμπληρώνει αυτόματα όλα τα πεδία του τιμολογίου, εφαρμόζοντας τα στοιχεία του πελάτη, τιμές και εκπτώσεις, τρόπους πληρωμής, συντελεστές ΦΠΑ κλπ.
Αποστείλετε online
τα τιμολόγιά σας

Ολοκληρώσατε επιτυχώς μία πώληση; Μην περιμένετε να επιστρέψετε στο γραφείο. Εκδώστε το τιμολόγιο μέσα από το laptop, το tablet ή το smartphone σας και αποστείλετέ το ηλεκτρονικά στον πελάτη σας, επιταχύνοντας σημαντικά την είσπραξή του.
Βρείτε οποιοδήποτε
τιμολόγιο θέλετε

Μην χάνετε χρόνο ψάχνοντας φακέλους και σωρούς εγγράφων. Με το SoftOne και Prosvasis GO, όλα τα τιμολόγια των πελάτων σας είναι συγκεντρωμένα σε μία online εφαρμογή για να μπορείτε να ανατρέχετε εύκολα σε όποιο επιθυμείτε, ακόμη και όταν είστε καθοδόν για μία συνάντηση.


Επικοινωνήστε μαζί μας 
Τηλ. 6944504920 & 2665027985

Ηλεκτρονικά Βιβλία myDATA – Λύση myDATA για όλους

Τέλος εποχής για τα χειρόγραφα τιμολόγια - Μεταβείτε στην ηλεκτρονική τιμολόγηση Τέλος εποχής για τα χειρόγραφα τιμολόγια - Μεταβείτε στην ηλεκτρονική τιμολόγηση Reviewed by thespro.gr on Τρίτη, Ιανουαρίου 19, 2021 Rating: 5
Από το Blogger.