Διπλή ανάθεση και πληρωμή στη ΔΕΥΑ Ηγουμενίτσας για υπηρεσίες λογιστικής υποστήριξης;
thespro.gr
Παρασκευή, Ιουνίου 27, 2025
Διπλή ανάθεση και πληρωμή στη ΔΕΥΑ Ηγουμενίτσας για υπηρεσίες λογιστικής υποστήριξης;
Στις 18 Φεβρουαρίου 2025 η ΔΕΥΑ Ηγουμενίτσας προχώρησε σε τακτικές προσλήψεις δύο υπαλλήλων ΠΕ Λογιστών. Παρ’ όλα αυτά, η ΔΕΥΑΗ δεν αξιοποιεί το υπάρχον λογιστικό προσωπικό και αντ’ αυτού προσφεύγει σε εξωτερικούς συνεργάτες, μέσω διαδοχικών απευθείας αναθέσεων και ενός πολυδάπανου διαγωνισμού. Γιατί επιλέγεται εξωτερικός συνεργάτης, όταν υφίστανται τακτικά αμειβόμενοι υπάλληλοι ΠΕ Λογιστικής; Ποιος αξιολογεί την απόδοση του εσωτερικού προσωπικού και με ποια κριτήρια δικαιολογείται ο παραγκωνισμός του;
Ας δούμε όμως τα γεγονότα από την αρχή:
Στις αρχές του 2025, η Δημοτική Επιχείρηση Ύδρευσης-Αποχέτευσης Ηγουμενίτσας (ΔΕΥΑΗ) βρέθηκε να χρειάζεται υπηρεσίες λογιστικής υποστήριξης για το σύνολο του έτους, παρόλο που έχει κάνει δύο προσλήψεις τακτικού προσωπικού ΠΕ Λογιστών.
Η νέα διοίκηση της ΔΕΥΑΗ αποφάσισε αφενός να προκηρύξει ανοιχτό ηλεκτρονικό διαγωνισμό για την περίοδο από 1η Απριλίου έως 31 Δεκεμβρίου 2025 (εννέα μήνες), αφετέρου να καλύψει την άμεση ανάγκη των πρώτων μηνών με απ’ ευθείας αναθέσεις σε εξωτερικό λογιστή.
Έτσι, το Α’ τρίμηνο του 2025 (Ιανουάριος–Μάρτιος) ανατέθηκε με σύμβαση απ’ ευθείας ανάθεσης στον λογιστή Α’ τάξης κ. Αλέξανδρο Σπ. Θεολόγου, με συνολική αμοιβή €29.250 πλέον ΦΠΑ (ήτοι €36.270 συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ). Η σύμβαση αυτή υπογράφηκε στις 27/12/2024 (ΑΔΑ: 9ΘΘΓΟΡ8Μ-65Δ) και κάλυψε υπηρεσίες λογιστικής υποστήριξης για όλο το πρώτο τρίμηνο του 2025. Πράγματι, ο κ. Θεολόγου παρείχε τις υπηρεσίες του και πληρώθηκε με μηνιαίες εντολές πληρωμής: €11.470 (μικτά) για τον Ιανουάριο 2025, άλλα €11.470 για τον Φεβρουάριο 2025 και €13.330 για τον Μάρτιο 2025. Συνολικά, για το πρώτο τρίμηνο, η ΔΕΥΑΗ κατέβαλε στον κ. Θεολόγου €36.270 (συμπ/νου ΦΠΑ) όπως προέβλεπε η σύμβασή του.
Παράλληλα με την εκτέλεση της σύμβασης του Α’ τριμήνου, η ΔΕΥΑΗ κινεί τη διαδικασία του διαγωνισμού για λογιστική υποστήριξη από 1η Απριλίου μέχρι 31 Δεκεμβρίου 2025. Με την υπ’ αριθ. 57/27-02-2025 απόφαση του ΔΣ, εγκρίθηκαν οι όροι της διακήρυξης και η διενέργεια ηλεκτρονικού ανοικτού διαγωνισμού, με προϋπολογισμό €87.894,00 προ ΦΠΑ (ή €108.988,56 με ΦΠΑ).
Ως καταληκτική ημερομηνία υποβολής προσφορών ορίστηκε αρχικά η 02/04/2025. Ωστόσο, στις 02/04/2025 ο Πρόεδρος της ΔΕΥΑΗ κ. Γ. Καλφόγλου, με απόφασή του (αρ. 1694), παρέτεινε κατά μία εβδομάδα τις προθεσμίες του διαγωνισμού «για λόγους δημοσίου συμφέροντος και ευρύτερη συμμετοχή» – μεταθέτοντας την προθεσμία προσφορών στις 09/04/2025 και το άνοιγμα στις 16/04/2025. Η παράταση αυτή εγκρίθηκε εκ των υστέρων από το ΔΣ (απόφαση 87/2025).
Δεύτερη απευθείας ανάθεση (Β’ τρίμηνο):
Επειδή ο ανοικτός διαγωνισμός δεν θα μπορούσε να ολοκληρωθεί εγκαίρως για την έναρξη της περιόδου από 1η Απριλίου, η ΔΕΥΑΗ προχώρησε σε δεύτερη απευθείας ανάθεση για να καλύψει και το Β’ τρίμηνο 2025 (Απρίλιος–Ιούνιος).
Στις 21/03/2025, το Διοικητικό Συμβούλιο (αρ. απόφασης 74/2025) αποφάσισε κατά πλειοψηφία την ανάθεση της λογιστικής υποστήριξης του Β’ τριμήνου εκ νέου στον Αλέξανδρο Σπ. Θεολόγου – κρίνοντας ως πιο συμφέρουσα την προσφορά του (€29.200 χωρίς ΦΠΑ) και απορρίπτοντας μια ελαφρώς ακριβότερη προσφορά ανταγωνίστριας λογίστριας. Η απόφαση αυτή (ΑΔΑ: ΡΩ14ΟΡ8Μ-ΠΚΞ) ενέκρινε αμοιβή €29.200 πλέον 24% ΦΠΑ, δηλαδή συνολικά €36.208 για το διάστημα 01/04/2025 έως 30/06/2025. Με εξουσιοδότηση του ΔΣ, ο Πρόεδρος υπέγραψε σχετικό συμφωνητικό (αρ. πρωτ. 1762/04-04-2025, ΑΔΑ: 91ΧΟΟΡ8Μ-Γ2Ω) με τον κ. Θεολόγου.
Ο κ. Θεολόγου συνέχισε έτσι να παρέχει τις υπηρεσίες του και τον Απρίλιο–Μάιο 2025, εκδίδοντας τιμολόγια και πληρωθείς με αντίστοιχα χρηματικά εντάλματα. Συγκεκριμένα, εκδόθηκαν εντάλματα πληρωμής €11.408 (μικτά) για τον Απρίλιο 2025 και €17.360 για τον Μάιο 2025, τα οποία αθροίζονται σε €28.768 με ΦΠΑ για το δίμηνο. Προβλεπόταν ακόμη μία πληρωμή για τον Ιούνιο 2025 (υπολογίζεται περίπου €7.440 μικτά για τον μήνα, ώστε συνολικά να καλυφθεί το ποσό της σύμβασης €36.208).
Την ίδια στιγμή, προχώρησε η διαδικασία του ανοικτού διαγωνισμού.
Μετά την κατάθεση προσφορών και τον έλεγχο από την Επιτροπή Διαγωνισμού, το ΔΣ στις 3 Ιουνίου 2025 (απόφαση 100/2025) ενέκρινε τα πρακτικά και ανέδειξε προσωρινό ανάδοχο του έργου λογιστικής υποστήριξης (01/04–31/12/2025) τον κ. Κωνσταντίνο του Χρήστου Ντέτσικα, με συνολική προσφερόμενη τιμή €86.690 χωρίς ΦΠΑ (δηλαδή €107.495,60 με ΦΠΑ).
Η απόφαση αυτή μάλιστα δεν ήταν ομόφωνη (υπήρξαν δύο «κατά» ψήφοι και μία αποχή), γεγονός ενδεικτικό των προβληματισμών. Σύμφωνα με την προκήρυξη, η σύμβαση με τον νέο ανάδοχο θα καλύπτει την περίοδο από 1η Απριλίου 2025 έως 31 Δεκεμβρίου 2025.
Μετά την παρέλευση της νόμιμης προθεσμίας ενστάσεων, η κατακύρωση του διαγωνισμού ολοκληρώθηκε στις 24/06/2025 με την υπογραφή της σύμβασης μεταξύ ΔΕΥΑΗ και Κ. Ντέτσικα, ύψους €107.495,60 (συμπ. ΦΠΑ) για το εννεάμηνο.
Εδώ προκύπτει η κραυγαλέα ανακολουθία και πιθανή σπατάλη:
Πώς είναι δυνατόν η ΔΕΥΑΗ να έχει αναθέσει και προπληρώσει σε έναν ανάδοχο (φυσικό πρόσωπο, Αλέξανδρος Θεολόγου) την παροχή λογιστικών υπηρεσιών για τους μήνες Απρίλιο–Ιούνιο 2025, και ταυτόχρονα να έχει συνάψει σύμβαση μέσω διαγωνισμού με άλλον ανάδοχο (κ. Ντέτσικα) που περιλαμβάνει την ίδια ακριβώς χρονική περίοδο και αντικείμενο εργασίας;
Αυτό σημαίνει ότι οι υπηρεσίες του Β’ τριμήνου 2025 έχουν ανατεθεί δύο φορές – μία φορά με απ’ ευθείας ανάθεση και μία φορά με τον διαγωνισμό – εγείροντας σοβαρό κίνδυνο διπλής πληρωμής για το ίδιο έργο.
Συγκεκριμένα, ο κ. Θεολόγου έχει ήδη λάβει ή προβλέπεται να λάβει ~€36 χιλ. (με ΦΠΑ) για την εργασία Απριλίου–Ιουνίου 2025, βάσει της σύμβασης απ’ ευθείας ανάθεσης.
Από την άλλη, ο κ. Ντέτσικας, σύμφωνα με τη σύμβαση του διαγωνισμού, δικαιούται συνολικά €107.495,60 για το διάστημα 01/04–31/12/2025.
Αν η σύμβαση αυτή υλοποιηθεί όπως έχει, τότε ο νέος ανάδοχος θα πληρωθεί επίσης για τους μήνες Απρίλιο–Ιούνιο 2025 – παρά το ότι δεν παρείχε τις υπηρεσίες σε αυτό το διάστημα (αφού η ΔΕΥΑΗ είχε ήδη άλλον ανάδοχο ενεργό). Με άλλα λόγια, το δημόσιο θα κληθεί να πληρώσει δύο φορές τις λογιστικές υπηρεσίες του ίδιου τριμήνου.
Ήδη, μέχρι τις 5/6/2025, η ΔΕΥΑΗ έχει εκδώσει εντάλματα πληρωμής για Απρίλιο και Μάιο προς τον κ. Θεολόγου, ενώ στις 24/6/2025 υπεγράφη η σύμβαση με τον κ. Ντέτσικα που θεωρητικά τον καλύπτει αναδρομικά από 1/4/2025.
Αυτό το διοικητικό παράδοξο εκθέτει τη ΔΕΥΑΗ σε σοβαρές αμφισβητήσεις ως προς τη νομιμότητα και τη χρηστή διαχείριση. Είτε πρόκειται για ασυντόνιστη ενέργεια είτε για σκόπιμη ενέργεια, το αποτέλεσμα είναι μια διπλή δέσμευση δημόσιου χρήματος για την ίδια υπηρεσία.
Το ζήτημα εγείρει σοβαρά ερωτήματα διαφάνειας και ορθολογικής διαχείρισης των πόρων.
Αν δεν υπάρξει τροποποίηση στη σύμβαση του διαγωνισμού (π.χ. ώστε να ξεκινά από 1η Ιουλίου 2025 αντί 1η Απριλίου), η ΔΕΥΑΗ θα έχει συμβατική υποχρέωση να πληρώσει τον δεύτερο ανάδοχο (Ντέτσικα) για εργασία που στην πράξη εκτελέστηκε ήδη από τον πρώτο ανάδοχο (Θεολόγου) και πληρώθηκε.
Σημειώνεται ότι η προηγούμενη δημοτική αρχή δαπανούσε περίπου €110.000 ετησίως για ανάλογες υπηρεσίες λογιστικής υποστήριξης, ποσό που η νυν διοίκηση είχε επικρίνει ως υψηλό.
Ωστόσο, με τις διπλές αναθέσεις που έγιναν, η συνολική δαπάνη για το 2025 εκτοξεύεται: οι τρεις συμβάσεις (Θεολόγου για 6 μήνες και Ντέτσικας για 9 μήνες) αθροίζουν περίπου €179.974 με ΦΠΑ (€36.270 +€36.208 + €107.496), χωρίς να υπολογίζονται τυχόν άλλες σχετικές δαπάνες.
Πρόκειται για περίπου 63,6% αύξηση σε σχέση με τον προηγούμενο ετήσιο προϋπολογισμό για αντίστοιχες υπηρεσίες.
Η εξέλιξη αυτή δημιουργεί την εικόνα προχειρότητας ή/και κακού συντονισμού: ο ανοικτός διαγωνισμός προκηρύχθηκε με χρονικό διάστημα που αλληλοεπικαλύπτεται με ήδη ανατεθειμένο έργο.
Σε κάθε περίπτωση, παραμένει αδιευκρίνιστο ποιος θα πληρωθεί για τους «διπλούς» μήνες και με ποια λογική. Αν η ΔΕΥΑΗ καταβάλει και στους δύο αναδόχους χρήματα για το ίδιο χρονικό διάστημα, εγείρεται θέμα κατασπατάλησης δημοσίου χρήματος και πιθανών ευθυνών των διοικούντων.
Το θέμα αυτό αξίζει περαιτέρω διερεύνηση και επίσημες εξηγήσεις.
Οι πολίτες δικαιούνται να γνωρίζουν γιατί η δημοτική επιχείρηση ενέκρινε συμβάσεις με εμφανή διπλή ανάθεση του ίδιου αντικειμένου.
Θα τηρηθεί άραγε η σύμβαση του διαγωνισμού ως έχει, πληρώνοντας τον νέο ανάδοχο από τον Απρίλιο, ή θα περιοριστεί η διάρκειά της και το τίμημα ανάλογα, για να μην πληρωθεί εις διπλούν το Β’ τρίμηνο;
Μέχρι στιγμής, τα δημόσια έγγραφα στη Διαύγεια αποτυπώνουν ξεκάθαρα την ανακολουθία: η απόφαση ανάθεσης στον Αλ. Θεολόγου για το Β’ τρίμηνο (ΑΔΑ: ΡΩ14ΟΡ8Μ-ΠΚΞ) αναρτήθηκε στις 24/3/2025, ενώ τρεις μήνες μετά αναρτήθηκε η απόφαση κατακύρωσης του διαγωνισμού (ΑΔΑ: 6Υ6ΗΟΡ8Μ-ΘΦΣ) που περιλαμβάνει την ίδια περίοδο.
Σε μια εποχή που η διαφάνεια και η οικονομική υπευθυνότητα είναι ζητούμενα, τέτοιες πρακτικές αποτελούν σοβαρό ολίσθημα. Με το παρόν ρεπορτάζ καλούμε τη διοίκηση της ΔΕΥΑ Ηγουμενίτσας να δώσει σαφείς απαντήσεις:
Γιατί επιλέγεται εξωτερικός συνεργάτης, όταν υφίστανται τακτικά αμειβόμενοι υπάλληλοι ΠΕ Λογιστικής;
Πώς θα αποτραπεί η διπλή πληρωμή;
Θα τροποποιηθεί η σύμβαση του διαγωνισμού ή θα επιστραφούν χρήματα;
Και κυρίως, πώς θα διασφαλιστεί ότι στο μέλλον δεν θα επαναληφθούν ανάλογες παλινωδίες που επιβαρύνουν τα δημοτικά ταμεία;



























.gif)
.gif)

.gif)


