"Οι «Τσάμηδες» θέλουν να πάρουν ό,τι δεν τους ανήκει"! Σφυροκόπημα από το Μητροπολίτη Κονίτσης Ανδρέα...

Κυριακή, Φεβρουαρίου 21, 2016

 
 
Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Δρυϊνουπόλεως, Πωγωνιανής και Κονίτσης κ. ΑΝΔΡΕΑΣ, έκανε τις ακόλουθες Δηλώσεις:

« Η Αλβανία, για μια ακόμη φορά, προκαλεί με τους «Τσάμηδες» την Ελλάδα. Και δεν φανερώνει απροκάλυπτα πλέον την αχαριστία της προς την Χώρα μας, από την οποία εχόρτασε το ψωμί, μετά την πτώση του Χοτζικού κομμουνιστικού καθεστώτος και για μακρά σειρά ετών · δείχνει και την περιφρόνησή της προς την απόφαση του Στρατοδικείου Ιωαννίνων, που καταδίκασε ερήμην τους περιβόητους «Τσάμηδες», αμέσως μετά τον Β Παγκόσμιο Πόλεμο, για τα ανήκουστα εγκλήματά τους στην περιοχή της Θεσπρωτίας, κατά την διάρκεια πρώτα της Ιταλικής και στην συνέχεια της Γερμανικής Κατοχής. Το πιο φοβερό έγκλημά τους ήταν η εκτέλεση από τους Γερμανούς (με «τσάμικη» παρότρυνση και υπόδειξη) των 49 (σαράντα και εννέα) Προκρίτων της Παραμυθιάς, στις 29 Σεπτεμβρίου 1943.

Ήδη οι «Τσάμηδες», με παρακίνηση ασφαλώς της Κυβερνήσεως των Τιράνων, έκαναν προσφυγή στο Διεθνές Ποινικό Δικαστήριο της Χάγης εναντίον της Χώρας μας. Και διεκδικούν αποζημιώσεις πολλών δισεκατομμυρίων, καθώς και εδάφη της Ηπείρου σε περιοχές, μεταξύ των οποίων η Ηγουμενίτσα και η Πάργα!

Την προσφυγή χαιρέτισαν με ενθουσιώδεις ανακοινώσεις οργανώσεις των «Τσάμηδων» στην Αλβανία και στις Η.Π.Α. Στην παράδοση του φακέλλου παρέστησαν εκπρόσωποί τους, οι οποίοι μάλιστα εδήλωσαν απροκάλυπτα, ότι στην κίνησή τους αυτή έχουν την υποστήριξη των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής και χωρών της Ευρωπαϊκής Ενώσεως ! Δεν ξεύρω αν ο ισχυρισμός αυτός αληθεύει. Όμως, το μόνο βέβαιο είναι ότι στο πλευρό των «Τσάμηδων» έχουν ταχθή οι ακραίες εθνικιστικές Οργανώσεις των Αλβανών του Κοσσυφοπεδίου. Το περιεχόμενο του Φακέλλου είναι σε τρεις γλώσσες : αγγλικά, γαλλικά και γερμανικά. Στο πλαίσιο της κινήσεως αυτής των «Τσάμηδων», συγκροτήθηκε στην Ολλανδία, περί τα τέλη Σεπτεμβρίου του περασμένου χρόνου, το «Εθνικό Συμβούλιο για την Τσαμουριά»...

Αλλ’ ενώ οι εγκληματίες «Τσάμηδες» κινούν πάντα λίθον για να πάρουν ό,τι δεν τους ανήκουν, οι εν Ελλάδι κυβερνώντες κάνουν ταξιδάκια αναψυχής δεξιά κι’ αριστερά και μιλάνε επί παντός επιστητού. Μόνο για την Βόρειο Ήπειρο δεν μιλάνε, ενώ δεν φαίνεται να παρακολουθούν και τις κινήσεις των «Τσάμηδων», οι οποίοι, τελικά, «μας πιάσανε στον ύπνο»!

Για μια ακόμη φορά, κρούω, όχι τον κώδωνα, αλλά την καμπάνα του εθνικού κινδύνου. Και ζητώ να σταματήση η νωχέλεια και η αδιαφορία μας. Για να διεκδικήσουμε όσα μας ανήκουν. Και όσα μας κάνουν εθνικά υπερήφανους σαν Έλληνες. Αλλοιώτικα, και η Βόρειος Ήπειρος και η εθνική ακεραιότητα της Ελλάδος θα κινδυνεύσουν τα έσχατα. Η ευθύνη όλων μας είναι τεράστια. Γι’ αυτό, ας πράξουμε όλοι το καθήκον μας, προτού να είναι - τραγικά και ανεπανόρθωτα - αργά ».

Read More »

ΙΧ "καβάλησε" διαχωριστική νησίδα (+ΦΩΤΟ)

Κυριακή, Φεβρουαρίου 21, 2016

 
Τροχαίο ατύχημα συνέβη πριν από λίγο επί της Λ.Ιωαννίνων στο ρεύμα εξόδου της πόλης της Πρέβεζας στο ύψος του κυκλικού κόμβου.

Συγκεκριμένα οδηγός ιχ, έχασε τον έλεγχο του οχήματος με αποτέλεσμα να "καβαλήσει" την νησίδα και να ξηλώσει πινακίδα της τροχαίας. 
 
Αμέσως μετά το όχημα απομακρύνθηκε λίγο πιο κάτω. 
 
Το τροχαίο περιορίστηκε στο υλικό κομμάτι των ζημιών δίχως ο μοναδικός επιβαίνων άντρας του οχήματος να τραυματιστεί.

Το περίεργο όμως είναι ότι ο οδηγός που ενεπλάκη στο τροχαίο, έφυγε από το σημείο, δίχως να αναμένει την παρουσία των αστυνομικών της τροχαίας για την καταγραφή του συμβάντος, τον οποίον και αναζήτησαν.
Read More »

ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΩΜΑΤΕΙΟΥ ΑΤΟΜΩΝ ΚΑΙ ΦΙΛΩΝ ΠΑΣΧΟΝΤΩΝ ΣΚΛΗΡΥΝΣΗΣ ΚΑΤΑ ΠΛΑΚΑΣ ΘΕΣΠΡΩΤΙΑΣ

Κυριακή, Φεβρουαρίου 21, 2016

 
Σας καλούμε την Κυριακή 28/02/2016 στην αίθουσα του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Ηγουμενίτσας και ώρα 12.00 μμ, για την δημιουργία Σωματείου Ατόμων και φίλων πασχόντων Σκλήρυνσης κατά Πλάκας. 
 
Σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία ο Νομός Θεσπρωτίας έχει την πρωτιά πανελλαδικά σε ασθενείς με Σκλήρυνση κατά πλάκας. 
 
Στόχος μας είναι η παροχή ηθικής συμπαράστασης προς τους ασθενείς και τις οικογένειές τους, η ενημέρωση όσων έχουν σχέση με την νόσο (ιατροί, νοσηλευτές, κοινωνικοί λειτουργοί κλπ), αλλά και του ευρύτερου κοινωνικού συνόλου, καθώς και η προστασία των δικαιωμάτων των ασθενών. 
  • ΠΑΠΑΖΩΗ ΑΓΛΑΪΑ 
  • ΚΥΡΙΤΣΗ ΕΛΠΙΔΑ 
  • ΤΑΚΟΡΑ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ 
  • ΓΙΩΡΓΟΥ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ
Read More »

Με συμμετοχές ρεκόρ το μεγάλο Καραναβάλι της Παραμυθιάς (+ΒΙΝΤΕΟ)

Κυριακή, Φεβρουαρίου 21, 2016




Με συμμετοχές ρεκόρ, ολοκληρώνονται οι προετοιμασίες για το μεγάλο Καραναβάλι της Παραμυθιάς, που θα κορυφώσει τις αποκριάτικες εκδηλώσεις του Δήμου Σουλίου, την Κυριακή 13Μαρτίου στις 16:00.

Πολιτική επικαιρότητα, οικονομική κρίση και φυσικά λαογραφία, είναι μερικές από τις θεματικές ενότητες των καρναβαλικών γκρουπ που θα συμμετέχουν στην καρναβαλική παρέλαση της Παραμυθιάς.

Μεταξύ άλλων, θα συμμετέχουν γκρουπ από τους: Eμπορικo σύλλογος Παραμυθιάς, σύλλογο γονέων και κηδεμόνων του 1ου δημοτικού σχολειού Παραμυθιάς, αρχοντικό Ρίγγα, club Must, οι πολιτιστικοί σύλλογοι Παγκρατίου, Γλυκής, Καρυωτίου, Ζερβοχωρίου, Αγοράς και φυσικά το γκρουπ της καρναβαλικής επιτροπής Παραμυθιάς.

Το ραντεβού λοιπόν την Κυριακή 13Μαρτίου στις 16:00 στην Κ. Καραμανλή

Διοργάνωση:
Δήμος Σουλίου
Καρναβαλική Επιτροπή Παραμυθιάς

Χορηγοί επικοινωνίας:
Thespro www.thespro.gr  
Παραμυθιά online www.paramythia-online.gr 
Ράδιο Ηγουμενιτσα www.radioigoumenitsa.gr 
Βδέλλα www.vdella.gr
Epirus Gate www.epirusgate.blogspot.com
Θεσπρωτια press www.thesprotia-press.gr
Ήπειρος post www.epiruspost.gr
Εφημερίδα Διαβούλευση www.diavouleusi.gr
Εφημερίδα Θεσπρωτικοί αντίλαλοι thesprotikoiantilaloi
Εφημερίδα Τιτάνη 
ARTtv www.arttv.gr
BHMA Τηλεόραση www.vimanews.gr 


Δειτε το trailer της εκδήλωσης:
 
Read More »

Θωμάς Οικονόμου: Παράγει και προάγει ήθος

Κυριακή, Φεβρουαρίου 21, 2016

 
Ο πρόεδρος της ποδοσφαιρικής ομάδας "Σούλι" στην Παραμυθιά, γνωστός δικηγόρος Θωμάς Οικονόμου, παράγει και προάγει ήθος! 
 
Επί πολλά χρόνια κρατάει, με τα υπόλοιπα μέλη του διοικητικού συμβουλίου, ζωντανό το αθλητικό σωματείο, όχι απλά για να παίζουν μπάλα τα νέα παιδιά της περιοχής, αλλά για να έχουν, μέσω του υγιούς ποδοσφαίρου, πολιτισμική διέξοδο. 
 
Και κυρίως μέσα από τη συλλογική δραστηριότητα να σμιλεύουν χαρακτήρα. 
 
Ο προσανατολισμός αυτός του Θωμά Οικονόμου είναι επίμονος και η τοπική κοινωνία, και όχι μόνο διαπιστώνει, ότι αποδίδει καρπούς. 
 
Αφιερώνει πολλές ώρες, πολλές φορές και σε βάρος της επαγγελματικής δραστηριότητάς του και της προσωπικής του ξεκούρασης, για να δώσει ώθηση και προοπτική ανάπτυξης σε μια ποδοσφαιρική ομάδα, που θα στηρίζεται σε αρχές και αξίες. 
 
Γι' αυτό και οι ποδοσφαιριστές και οι φίλαθλοι,θεωρούν ουσιώδη και πολύτιμη την προσφορά του. 
 
Read More »

Συνάντηση Δήμων που έχουν στην επικράτεια τους Οργανισμούς Λιμένων, με Σταθάκη και Δρίτσα

Κυριακή, Φεβρουαρίου 21, 2016


Στα πλαίσια της επίλυσης ενός συνόλου ζητημάτων, ζωτικής σημασίας για τους Δήμους και σε συνέχεια της πρωτοβουλίας του Δημάρχου Ηγουμενίτσας κ. Ιωάννη Λώλου, πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 18 Φεβρουαρίου 2016 συνάντηση Δημάρχων και εκπροσώπων Δήμων που έχουν στην επικράτεια τους Οργανισμούς Λιμένων, με τους Υπουργούς Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού κ. Γιώργο Σταθάκη και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Θεόδωρο Δρίτσα.

Στην συνάντηση ήταν παρόντες ο Δήμαρχος Ηγουμενίτσας κ. Ιωάννης Λώλος, ο Πρόεδρος της ΚΕΔΕ κ. Γιώργος Πατούλης ο αντιπρόεδρος και Δήμαρχος Πύλου Νέστορος κ. Δημήτρης Καφαντάρης και οι Δήμαρχοι κ. Γιάννης Μπουτάρης Θεσσαλονίκης, κ. Γιάννης Μώραλης Πειραιά, κ. Δημήτρης Λουκάς Λαυρεωτικής, κ. Βασίλης Λαμπρινός Ηρακλείου, κα. Δήμητρα Τσανάκα Καβάλας, κ. Βασίλης Πιστικίδης, Ραφήνας Πικερμίου, κ. Χρήστος Παγώνης Χαλκιδέων και οι: κ. Ιωάννης Αναστασάκης, Αντιδήμαρχος Ηρακλείου, κ. Νικόλαος Αναστασόπουλος, Αντιδήμαρχος Κέρκυρας, κ. Αθανάσιος Μαυρογιάννης Αντιδήμαρχος Ελευσίνας, κ. Γεώργιος Δημαρέλος Εντεταλμένος Σύμβουλος Δήμου Θεσσαλονίκης και ο κ. Γεώργιος Ντάνης Επιστημονικός Συνεργάτης Δημάρχου Ηγουμενίτσας. Στην συνάντηση παρέστη και ο νομικός σύμβουλος της Κ.Ε.Δ.Ε. κ. Πάνος Ζυγούρης.

Τα θέματα που τέθηκαν στους κ.κ. Υπουργούς είναι τα παρακάτω:

1. Τροποποίηση του άρθρου 44, του νόμου 4150/2013 προκειμένου να συμμετέχουν εκπρόσωποι της Κ.Ε.Δ.Ε. στην Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (Ε.Σ.Α.Λ.).

2. Νομοθετική ρύθμιση για τη συμμετοχή των Δήμων στα Διοικητικά Συμβούλια των Οργανισμών Λιμένων.

3. Παραχώρηση των τμημάτων των χερσαίων ζωνών που δεν χρησιμοποιούνται για τις λιμενικές δραστηριότητες των Οργανισμών Λιμένων στους κατά τόπους Δήμους εξαιρώντας αυτά οριστικά από το ΤΑΙΠΕΔ.

4. Έκδοση Π.Δ. ή άλλης νομοθετικής παρέμβασης, για τη δημιουργία Δημοτικών Λιμενικών Ταμείων από τους οικείους Δήμους, στα πλαίσια του άρθρου 103 παρ.1β του νόμου 3852/2010 (Καλλικράτη) με σαφείς και ξεκάθαρες αρμοδιότητες.

5. Θέσπιση πάγιων ανταποδοτικών εισφορών επί των εσόδων των Οργανισμών Λιμένων στους Δήμους.

6. Εγκατάσταση σταθμών μέτρησης της ρύπανσης που προκαλεί η λειτουργία των Λιμένων και επιβολή τελών σε περίπτωση που υπερβαίνουν τα επιτρεπτά όρια, τηρώντας την αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει».

7. Δημιουργία ολοκληρωμένου σχεδιασμού σε όλες τις περιοχές που λειτουργούν Οργανισμοί Λιμένων, προκειμένου να γίνουν έργα βελτίωσης της σύνδεσης Πόλεων και Λιμένων, καθώς και κοινωνίας και Λιμένων.

8. Ο πολεοδομικός σχεδιασμός των χερσαίων ζωνών λιμένα πρέπει να γίνεται βάσει των διαδικασιών που προβλέπονται από τη νομοθεσία.

Προτάθηκε επίσης η σύσταση κοινής επιτροπής εκπροσώπων των Δήμων και των Υπουργών για την άμεση επίλυση των παραπάνω θεμάτων.

Από την πλευρά τους οι κ.κ. Υπουργοί δήλωσαν θετικοί προς την κατεύθυνση της επίλυσης των ζητημάτων που τέθηκαν από τους Δημάρχους και δεσμευθήκαν για έγγραφη και λεπτομερή απάντηση.

Οι Δήμαρχοι, ακούγοντας τους κ.κ. Υπουργούς αναμένουν τις απαντήσεις και συμφώνησαν ότι θα επανέλθουν σε νέα συνάντηση μόλις λάβουν τις απαντήσεις των κ.κ. Υπουργών.

Ο Δήμαρχος Ηγουμενίτσας κ. Ιωάννης Λώλος, μετά το πέρας της συνάντηση με τους κ.κ. Υπουργούς προχώρησε στην παρακάτω δήλωση:

Λάβαμε την πρωτοβουλία να συμπορευτούμε οι Δήμοι που έχουμε στην επικράτεια μας Οργανισμούς Λιμένων και να διεκδικήσουμε την άμεση επίλυση σοβαρών προβλημάτων που έχουν άμεση επίπτωση στην ζωή των δημοτών μας.

Στην συνάντηση με τους κ.κ. Υπουργούς, θέσαμε τα κυριότερα προβλήματα που απορρέουν από τη λειτουργία των Οργανισμών Λιμένων και ζητάμε μετ’ επιτάσεως την άμεση επίλυση τους.

Αξίζει να αναφερθεί, ότι δώσαμε ιδιαίτερη έμφαση στην παραχώρηση με Προεδρικό Διάταγμα των χερσαίων ζωνών, που δεν χρησιμοποιούνται για λιμενικές δραστηριότητες, οριστικά στους Δήμους ώστε να δοθεί επιτέλους ένα τέλος στο ομιχλώδες τοπίο που υπάρχει εδώ και χρόνια.

Ξεκινήσαμε έναν αγώνα και είμαστε αποφασισμένοι να συνεχίσουμε, διεκδικώντας λύσεις προς όφελος των Δημοτών μας, τις οποίες οφείλει το κεντρικό κράτος να προωθήσει άμεσα.

Read More »

Σημαντική επιτυχία του Λιμεναρχείου Ηγουμενίτσας Εντόπισαν τρία πολυτελή και κλεμμένα ΙΧ

Κυριακή, Φεβρουαρίου 21, 2016


Συνεχίζουν το καλό έργο και τις επιτυχίες, οι άντρες και οι γυναίκες του Κεντρικού Λιμεναρχείου Ηγουμενίτσας, υπό τη καθοδήγηση πάντα του Λιμενάρχη και του Υπολιμενάρχη.

Το τελευταίο διάστημα,  μετά από εντατικούς ελέγχους που πραγματοποιούν κατά την αποβίβαση επιβατών και οχημάτων, έχουν καταφέρει να εντοπίσουν τρία πολυτελή οχήματα τύπου τζιπ, τα οποία είχαν κλαπεί από τη γειτονική Ιταλία και την Ισπανία.

Τα τρία οχήματα, ίδιας μάρκας, είχαν παραποιημένες τις πινακίδες και τα έγγραφά τους δεν ταίριαζαν με τους αριθμούς πλαισίου.

 

Το τελευταίο περιστατικό διαδραματίστηκε εχτές το βράδυ, με τη σύλληψη του 57χρονου Ουκρανού οδηγού του πολυτελές λευκού τζιπάκι που βλέπεται στις φωτογραφίες που εξασφάλισε το thespro.gr

Τον περασμένο Νοέμβριο είχαν συλληφθεί στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας ένας Έλληνας και ένας Ισπανός, σε διαφορετικές περιπτώσεις, με δύο τζιπάκια τα οποία είχαν κλαπεί από την Ισπανία.


Από το Κεντρικό Λιμεναρχείο Ηγουμενίτσας, που διεξάγει την προανάκριση, εξετάζεται το ενδεχόμενο αν οι τρεις περιπτώσεις συνδέονται και εάν πρόκειται για σπείρα η οποία μέσω της χώρας μας, εξάγει κλεμμένα πολυτελή οχήματα, προς την Τουρκία και χώρες του πρώην ανατολικού μπλοκ.

Read More »

Δήλωση του "κατηγορούμενου" κ. Βαγγέλη Μάστορα

Κυριακή, Φεβρουαρίου 21, 2016


Από την εφημερίδα Θεσπρωτών Διαβούλευση
Read More »

Διακοπές ηλεκτρικού ρεύματος σήμερα Κυριακή στην Ηγουμενίτσα

Κυριακή, Φεβρουαρίου 21, 2016
 
H ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε. καταβάλλει διαρκείς προσπάθειες για τη μεγαλύτερη δυνατή αξιοπιστία των δικτύων και εγκαταστάσεων διανομής ηλεκτρικής ενέργειας, καθώς και για τη βελτίωση της ποιότητας της παρεχόμενης ενέργειας.

Για το λόγο αυτό προγραμματίζει και υλοποιεί καθημερινά έργα συντήρησης, ενίσχυσης ή αναβάθμισης δικτύων, τα οποία απαιτούν προσωρινές διακοπές της ηλεκτροδότησης.

Προκειμένου να προγραμματίσετε τις εργασίες σας και να ελαχιστοποιηθεί η όχλησή σας, στον ακόλουθο πίνακα, μπορείτε να ενημερωθείτε για τις περιοχές και τις ώρες προγραμματισμένων διακοπών ηλεκτροδότησης.

 
Ενώ καταβάλλεται κάθε προσπάθεια για τη συντομότερη επανηλεκτροδότηση, εντούτοις, επιβάλλεται μεγάλη προσοχή, θεωρώντας ότι σε όλη την προγραμματισμένη διάρκεια διακοπής, οι αγωγοί είναι υπό τάση!
Read More »

ΗΓΟΥΜΕΝΙΤΣΑ: ΚΑΛΕΣΜΑ ΣΕ ΣΥΜΜΕΤΟΧΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ΠΟΛΙΤΩΝ

Σάββατο, Φεβρουαρίου 20, 2016


«Απεχθάνομαι τα θύματα, που σέβονται τους εκτελεστές τους»
Ζ.Π. Σάρτ

1. Είναι πια σε όλους ορατή, η τραγική κατάσταση της κοινωνίας, της χώρας μας, των πολιτών εν γένει σε όλα τα επίπεδα (οικονομία, πολιτική, πολιτισμός κ.λ.π.) και με ραγδαία πτωτική τάση, αφού συρρικνώνονται, μέχρις πλήρους, εξαφανίσεως, στοιχειώδη ανθρώπινα δικαιώματα κάθε μορφής, με κύριο, ακόμα κι αυτό, της επιβίωσης των πολιτών...

2. Παράλληλα, είναι απόλυτα αποδεδειγμένο, ότι την τελευταία πενταετία, εγκατέλειψαν την πατρίδα, ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΑΝ περίπου (200.000) διακόσιες χιλιάδες νέοι, πτυχιούχοι πανεπιστημίων και μη, σε αναζήτηση τρόπου επιβίωσης ................ και όταν ο ανθός μιας χώρας μεταναστεύσει για να ζήσει, τότε αυτή η χώρα μετατρέπετε σιγά - σιγά σε χέρσο χωράφι, σε ξερότοπο, σε άνοιξη χωρίς λουλούδια....

3. Η φτωχοποίηση, η εξαθλίωση των λαϊκών στρωμάτων είναι πια δεδομένη, χωρίς κανένα, νομικό ή άλλο δίχτυ προστασίας, αφού το Σύνταγμα και πλήθος άλλων νόμων, κατάντησαν κουρελόχαρτα, και η κάθε λογής θεσμοί, που έστω σε κάποιο βαθμό προστάτευαν τους πολίτες, είναι απόλυτα υποταγμένοι, στην εξυπηρέτηση των συμφερόντων των ολίγων, ντόπιων και ξένων.

4. Λαμβάνοντας υπ' όψιν την παραπάνω τραγική κατάσταση - και η οποία βέβαια είναι αποτέλεσμα εφαρμογής μιας ακραίας αντικοινωνικής, αντιλαϊκής και νεοφιλελεύθερης πολιτικής που ασκείται, ιδίως τα τελευταία χρόνια – συγκεντρωθήκαμε πολίτες με κοινές ανησυχίες και κοινούς προβληματισμούς (όσο αυτό είναι δυνατό), με διάθεση μέσα από ανταλλαγή απόψεων και σύνθεση, να προσπαθήσουμε να αντιδράσουμε, με τρόπους που κάθε φορά θα επιλέγουμε.

5. Δημιουργούμε λοιπόν μια ομάδα πολιτών με σκοπό την ανάλυση - συζήτηση των καθημερινών προβλημάτων που έχουν προκύψει και μας αγγίζουν όλους, και συντονισμένη προσπάθεια παρέμβασης σε αυτά.

6. Επειδή είναι κοινή η διαπίστωση, ότι σε κάθε είδους ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ Διεργασία, δηλαδή στην ΠΟΛΙΤΙΚΗ (αφού τα πάντα είναι πολιτική), η ακολουθούμενη μεθοδολογία, η ιδεολογική βαρύτητα, οι πρακτικές δράσεις, οι ικανότητες, οι δεξιότητες προσώπων ή ομάδων, κρίνονται ΠΑΝΤΑ εκ του αποτελέσματος. Επειδή η σημερινή τραγική εικόνα της κοινωνίας βοά από μόνη της... επειδή τα αποτελέσματα για τα λαϊκά συμφέροντα, του τρόπου λειτουργίας διαφόρων συλλογικοτήτων και κυρίως ΚΟΜΜΑΤΩΝ (ακόμα και αυτών που υποτίθεται ότι αντιτίθενται στις εφαρμοζόμενες πολιτικές), είναι απολύτως ΑΡΝΗΤΙΚΑ. Είναι δε αρνητικά αφού η κινητήριος δύναμη της ιστορίας, της ανατροπής δηλαδή οι πολίτες, ο λαός μένουν πάντα στο ΠΕΡΙΘΩΡΙΟ. Για τους παραπάνω λόγους λοιπόν κρίνουμε, ότι ο τρόπος λειτουργίας της υπό ίδρυση ομάδας, δεν μπορεί παρά να είναι απόλυτα ΑΝΤΙΘΕΤΟΣ με την λογική της ΑΝΑΘΕΣΗΣ (δηλ. αντιπροσώπευσης) που ισχύει σχεδόν μαζικά και πανομοιότυπα σε όλες τις συλλογικότητες, σε όλα τα κόμματα, αλλά πρέπει να στηρίζεται ΙΣΟΤΙΜΑ σε όλους τους πολίτες που θα συμμετέχουν, να απελευθερώνει τις δημιουργικές ατομικές τους ικανότητες και δυνατότητες, με στόχο την ΚΟΙΝΗ ΣΥΜΠΟΡΕΥΣΗ, για ότι καλύτερο για την κοινωνία για τους πολίτες, κύρια και αποκλειστικά για τα ΛΑΪΚΑ ΣΤΡΩΜΑΤΑ, και σε όλους τους τομείς της κοινωνίας.

7. Σ΄ αυτή την ομάδα έχουν θέση όλοι οι πολίτες που ενστερνίζονται τα παραπάνω, και που επιθυμούν την ενεργή συμμετοχή τους στα κοινωνικά δρώμενα, ισότιμα μεταξύ τους, με σεβασμό στη διαφορετικότητα των απόψων, και αναγνώριση της ανάγκης συνθέσεων και που πιστεύουν παράλληλα στην αναγκαιότητα της εκδήλωσης του ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΥ ΧΡΕΟΥΣ που υπάρχει, που πρέπει να υπάρχει μέσα μας....

Σ΄ αυτή την ομάδα έχουν θέση όλοι οι πολίτες οι οποίοι πιστεύουν ότι η κοινωνική και πολιτική αλλαγή προς όφελος των λαϊκών στρωμάτων μπορεί να γίνει «ΜΟΝΟ από τα ΚΑΤΩ και ΟΧΙ από τα ΠΑΝΩ», με αμεσοδημοκρατικές λειτουργίες, δηλαδή με ΕΝΕΡΓΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ των ΠΟΛΙΤΩΝ του ΛΑΟΥ....

8. Σας ΚΑΛΟΥΜΕ λοιπόν σ΄ αυτήν την ισότιμη ενεργητική συμπόρευση.

Σας ΚΑΛΟΥΜΕ να αντιδράσουμε ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ προς όφελος της κοινωνίας των πολιτών.

Σας ΚΑΛΟΥΜΕ να κάνουμε ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ πράξη την θεμελιακή και αρχέγονη κοινωνική Αρχή: «Να πάρει ο λαός τις τύχες του στα χέρια του».

- Δεν ΜΠΟΡΟΥΜΕ να μένουμε αδρανής στη δυστυχία και στον αφανισμό μας.

- Δεν ΜΠΟΡΟΥΜΕ να μένουμε αδιάφοροι στην εξαφάνιση του μέλλοντός μας, των παιδιών μας, της πατρίδας μας...

- Δεν ΜΠΟΡΟΥΜΕ να ΑΘΩΩΝΟΥΜΕ, με την απραξία μας, τους ΕΚΤΕΛΕΣΤΕΣ ΜΑΣ....

Ηγουμενίτσα, Φεβρουάριος 2016

ΟΙ ΥΠΟΓΡΑΦΟΝΤΕΣ:
1) ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ – ΠΟΛ. ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ
2) ΘΕΟΔΩΡΙΔΗΣ ΚΩΝ/ΝΟΣ – ΦΑΡΜΑΚΟΠΟΙΟΣ
3) ΘΕΟΔΩΡΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΣ – ΤΕΧΝ. ΓΕΩΠΟΝΟΣ
4) ΚΥΒΕΡΝΗΤΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ – ΕΛΕΥΘ. ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΑΣ
5) ΛΕΥΘΕΡΙΟΤΗΣ ΚΩΝ/ΝΟΣ – ΕΜΠΟΡΟΣ
6) ΜΗΤΣΕΛΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ – ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΑΣ
7) ΜΟΥΣΕΛΙΜΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ – ΓΕΩΠΟΝΟΣ
8) ΜΠΙΝΑΣ ΕΥΘΥΜΙΟΣ – ΑΓΡΟΤΗΣ
9) ΝΤΟΥΡΤΑ ΣΠΥΡΙΔΟΥΛΑ – ΜΕΛΙΣΣΟΤΡΟΦΟΣ
10) ΦΑΤΣΙΟΥ ΛΙΛΑ – ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΟΣ
11) ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΥ ΠΕΤΡΟΣ – ΓΕΩΠΟΝΟΣ
12) ΣΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ – ΕΛΕΥΘ. ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΑΣ 
13) ΦΑΤΣΙΟΣ ΑΛΚΗΣ – τ. ΔΙΚΗΓΟΡΟΣ
Read More »

ΝΕΟΣ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟΣ & ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΣΥΒΟΤΩΝ

Σάββατο, Φεβρουαρίου 20, 2016

Κατόπιν της τελευταίας συγκέντρωσης που πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 17/02/2016 και ώρα 19:00, στο Πολιτιστικό Κέντρο Συβότων, με συμμετέχοντες Επαγγελματίες και Ιδιώτες και την συλλογή από αυτούς των προτάσεων, αποφασίστηκε ομόφωνα η δημοσίευση της παρούσας επιστολής.

Επιλέχθηκε ομόφωνα μια προσωρινή επιτροπή η οποία έχει σκοπό να παρουσιάσει το τελικό σχήμα του καταστατικού του υπό ίδρυση νέου Συλλόγου με την επωνυμία

“ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟΣ & ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΣΥΒΟΤΩΝ ΘΕΣΠΡΩΤΙΑΣ”

καθώς και διάφορες άλλες εργασίες και σκέψεις που αφορούν στην καλύτερη οργάνωση της επόμενης συγκέντρωσης που θα πραγματοποιηθεί την ερχόμενη Τετάρτη 24/02/2016 και ώρα 19:00’ στο Πολιτιστικό Κέντρο Συβότων, με στόχο την ενημέρωση των παρευρισκομένων.

Προσκαλούνται όλοι οι ενδιαφερόμενοι που έχουν Προσωπικούς ή Επαγγελματικούς δεσμούς με τα Σύβοτα (Επαγγελματίες & Ιδιώτες), καθώς και εκπρόσωποι ή υπάλληλοι Ιδιωτικού & Δημόσιου τομέα, να παρευρεθούν στην συγκέντρωση.

Με εκτίμηση
Η Προσωρινή Επιτροπή
Read More »

Αφιέρωμα thesprotia3d.gr: Σπυροπηγάδια στα Στενά του Καλαμά

Σάββατο, Φεβρουαρίου 20, 2016
Δείτε περισσότερες φωτογραφίες και 3d παρουσίαση


Τα Σπυροπηγάδια στα Στενά του Καλαμά αποτελούν ένα από τους πιο όμορφους προορισμούς της Θεσπρωτίας. Ανάμεσα από το Πολύδροσο και τις Πέντε Εκκλησιές υπάρχει ένα ειδυλλιακό, «παραδεισένιο τοπίο» που προσφέρεται για ξεκούραση και περισυλλογή , κάτω από αγέρωχα σκιερά πλατάνια δίπλα ακριβώς από τον θρυλικό ποταμό Καλαμά.

Για να φτάσει ο επίδοξος επισκέπτης εκεί, πρέπει να ακολουθήσει οδικώς την παλιά εθνική οδό Ηγουμενίτσας – Ιωαννίνων. Περίπου 10 χιλιόμετρα μετά την Νεράιδα, στρίβουμε αριστερά προς το χωριό της Πλακωτής και των 5 Εκκλησιών. Λίγο πριν τις Πέντε Εκκλησιές, μικρή πινακίδα οδηγεί πάνω από το χωριό όπου χωματόδρομος κατηφορίζει με απότομη κλήση προς τα Σπυροπηγάδια. Στο σημείο αυτό κρίνεται αναγκαία η χρήση 4×4 οχήματος ή κατάβαση με τα πόδια (περίπου 20 λεπτά). Καθ’ όλη τη διάρκεια της διαδρομής είναι αισθητή η μαγεία της περιοχής, τόσο η θέα προς τις εκκλησιές της βυζαντινής Οσδίνας (ή Ουζντίνα) όσο και το ίδιο το φαράγγι των Στενών του Καλαμά.

Θα μπορούσε κανείς εύκολα να τα χαρακτηρίσει ως τα «Τέμπη της Θεσπρωτίας» λόγω του άγριου φαραγγιού που κυριολεκτικά σχίζει στην μέση την περιοχή. Κάτω από τα πλατάνια πηγές αναβλύζουν από παντού ενισχύοντας σε μέγιστο βαθμό τα συναισθήματα γαλήνης που δημιουργεί το πανέμορφο, επιβλητικό τοπίο!
Σπυροπηγάδια στα Στενά του Καλαμά – 2 Εικόνες σε 3d

Στην ομορφιά της περιοχής προσθέτει το παρεκκλήσι του Αγίου Σπυρίδωνα που γίνεται αμέσως αντιληπτό με το που φτάνουμε στον προορισμό μας, καθώς είναι κυριολεκτικά κτισμένο μέσα στα βράχια του φαραγγιού. Ταυτόχρονα δεξιά από αυτό προσφέρονται τσιμεντένια τραπεζοκαθίσματα για ξεκούραση ή για πικ νικ.

Υπάρχει επιπλέον δυνατότητα για περπάτημα δίπλα στον ποταμό προς τις δύο πλευρές του με πιο ομαλή την διαδρομή προς τις 5 Εκκλησιές (νοτιοδυτικά) όπου σε διάφορα σημεία τα νερά του ποταμού γίνονται ιδιαίτερα ορμητικά.

Η διαδρομή βορειο – ανατολικά του ποταμού είναι και η πιο δύσκολη και οδηγεί στην θέση Φραγγοπήδημα, όπου ο Καλαμάς σχηματίζει με φυσικό τρόπο ένα τελικό σίγμα (s) .Πάνω ακριβώς στα απότομα βράχια του φαραγγιού από την πλευρά του μαλουνιώτικου όρους (προς Μαλούνι ) συναντώνται συχνά σπήλαια που υπάρχουν εκεί από αρχαιοτάτων χρόνων. Η επίσκεψη σε κάποια από αυτά κρίνεται ιδιαίτερα δύσκολη και απαιτεί προσοχή.

Αναμφίβολα, ο επισκέπτης επιστρέφει από τα Σπυροπηγάδια στα Στενά του Καλαμά έχοντας αποκομίσει τις καλύτερες εντυπώσεις από την περιοχή, αλλά και αναμνήσεις που θα τον συντροφεύουν σε όλη του την ζωή. Σίγουρα δεν είναι τυχαίο ότι όποιος βρεθεί στην περιοχή αναπολεί την πλούσια εμπειρία που προσφέρει και επιθυμεί εκ νέου την εξερευνήσει.
Read More »

85χρονος πνίγηκε στη δεξαμενή του σπιτιού του

Σάββατο, Φεβρουαρίου 20, 2016

 
Τραγικό τέλος βρήκε ένας 85χρονος ο οποίος σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις, θέλησε να βάλει τέλος στη ζωή του και έπεσε μέσα στη δεξαμενή νερού που βρίσκονταν κοντά στο σπίτι του.
 
Το περιστατικό συνέβη Επισκοπικό Ιωαννίνων και στο σημείο έσπευσαν άμεσα δυνάμεις της Πυροσβεστικής και το ΕΚΑΒ.

Η επιχείρηση διάσωσης όμως δεν είχε αίσιο τέλος, καθώς ο 85χρονος ανασύρθηκε νεκρός.
Read More »

«Λαός χωρίς μνήμη - λαός χωρίς μέλλον». Λησμονημένη και φέτος η επέτειος της απελευθέρωσης της Παραμυθιάς.

Σάββατο, Φεβρουαρίου 20, 2016


103 χρόνια συμπληρώνονται την Τρίτη από τις 23.2.1913, όπου η Παραμυθιά ελευθερώθηκε από τους Τούρκους κατά την διάρκεια των Βαλκανικών πολέμων. Μια πολύ συμαντική ημέρα, που συστηματικά λησμονείται με εξαίρεση την επέτειο των 100 χρόνων προ τριετίιας όπου και πραγματοποιήθηκαν από την δημοτική αρχή λαμπρές εκδηλώσεις.

Και αν συνυπολογήσουμε πόση έμφαση δίνει η δημοτική αρχή στην εξωστρέφεια μέσω των εκδηλώσεων (και πολύ καλά κάνει), με πλειάδες εκδηλώσεις κατά την διάρκεια του έτους, τότε η συστηματική απαξίωση της επετείου της απελευθέρωσης (σε αντίθεση με τις άλλες περιοχές), μοιάζει ακατανόητη.

Η paramythia-online.gr όπως κάθε χρόνο, από σήμερα Σάββατο μέχρι και την Τρίτη, θα σας παρουσιάσει μια σειρά από άρθρα, οπτικοακουστικό υλικο και ιστορικά στοιχεία, σχετικά με τα ιστορικά γεγονότα του 1913.

Ακολουθεί ένα εξαιρετικό άρθο για την ανάγκη της ιστορικής μνήμης, του εκπαιδευτικού Ιωάννη Κούζα, όπως δημοσιεύτηκε στο περιοδικό "Κόσμος της Εκπαίδευσης"

Ιστορική μνήμη: Πόσο ανάγκη την έχει ο σημερινός Έλληνας;

Μνήμη είναι η διατήρηση στη συνείδησή μας διαφόρων πληροφοριακών στοιχείων, η εύκολη ανάκληση στη συνείδησή μας στοιχείων μαθήσεως. Η συγκράτηση αυτών των γνώσεων δεν σχετίζεται με τον εαυτό μας, αλλά με τον εξωτερικό κόσμο και το πολιτιστικό περιβάλλον. Η μνήμη δεν έχει σχέση με την ανάμνηση, η οποία αναφέρεται σε προσωπικά μας γεγονότα.

Η μνήμη ήταν και είναι για τον άνθρωπο ζήτημα ανάγκης. Είναι ανάγκη να θυμάται ο άνθρωπος ορισμένα πράγματα για να μπορεί να προχωρήσει στη ζωή του. Είναι ανάγκη φέρ’ ειπείν να γνωρίζει πώς να φτιάχνει την τροφή του και πώς να εκτελεί την εργασία του. Από την άποψη αυτή η μνήμη είναι «τελολογικά» προσανατολισμένη, δηλαδή θυμάμαι για να μπορώ να επιβιώσω.

Εκτός τούτου σήμερα η διεύρυνση της μνήμης έγινε μια πολιτιστική απαίτηση, ένα χρέος. Οφείλουμε να θυμόμαστε και να συγκρατούμε πολλές γνώσεις, πολλά πολιτιστικά δεδομένα για να γίνει δυνατή η συνέχιση του πολιτισμού και η μεταβίβασή του στις επόμενες γενεές. Πάνω σ’ αυτή την υποχρέωση του να θυμόμαστε στηρίζεται η εκπαίδευση στο μεγαλύτερο μέρος της.

Η μνήμη λοιπόν συνδέεται στενά μ’ αυτά που λέμε παράδοση, ιστορία, πολιτισμός.

Παράδοση είναι αυτό που κατά κάποιο τρόπο έχει κληροδοτηθεί από τις περασμένες γενιές στις επόμενες στα διάφορα πολιτιστικά επίπεδα. Η κάθε επόμενη γενεά στηριζόμενη σ’ αυτά που της κληροδοτεί η προηγούμενη επιταχύνει το πολιτιστικό της βήμα, την πρόοδό της.

Έχει υποστηριχθεί ότι ζούμε υπό την σκιάν των προγόνων μας, ότι δεν μπορούμε να προχωρήσουμε, αν δεν τους συμβουλευτούμε. Παράλληλα όμως εκφράζεται και η άποψη ότι δεν μπορούν να καθορίζουν τη ζωή μας «οι νεκροί».

Έτσι η παράδοση εμφανίζεται απ’ άλλους ως βοήθεια, ως προσφορά για την παραπέρα πρόοδο και από άλλους ως τροχοπέδη στην ελεύθερη ανάπτυξη.

Ειδικά για τη χώρα μας η βαριά παράδοση των αρχαίων Ελλήνων, της Βυζαντινής εποχής, αλλά και του νεότερου ελληνισμού μας καταδυναστεύει ποικιλοτρόπως. Υπάρχουν στη χώρα μας ένθερμοι οπαδοί αυτής της παράδοσης, αλλά και εξίσου ένθερμοι επικριτές της.

Είναι γεγονός ότι το παρόν αφομοιώνει από το παρελθόν ό,τι του χρειάζεται. Μπορεί ακόμη και να απομακρυνθεί ριζικά απ’ αυτό. Ωστόσο όμως η ολοκληρωτική αποκοπή από το παρελθόν είναι αδιανόητη, όσον αφορά την επιστήμη και την τεχνική. Η αποκοπή όμως των ανθρώπων απ’ την παράδοση, όταν αναφέρεται στους θεσμούς, είναι δικαιολογημένη και πολλές φορές επιβάλλεται.

Υπάρχουν σήμερα στη χώρα μας άτομα ή κοινωνικές ομάδες που ζητούν αναβίωση των στοιχείων της παράδοσης για λόγους γραφικότητας ή ρομαντισμού. Υπάρχουν άλλοι που τη ζητούν ως συνέχιση της πολιτιστικής ταυτότητας του λαού μας και ως αντίθεση στην ομοιομορφοποίηση του πολιτισμού μας, που επιβάλλουν ισχυροί παράγοντες, όπως η επιστημονική, η τεχνική και η οικονομική ανάπτυξη.2

Ανάλογα με τη στάση που παίρνει κάποιος απέναντι στην παράδοση χαρακτηρίζεται ως παραδοσιακός-συντηρητικός ή ως αντιπαραδοσιακός- μοντερνιστής.

Η εκφρασμένη από πολλούς θέση ότι πρέπει να διατηρήσουμε την πολιτιστική μας ταυτότητα μας οδηγεί στο να εξετάσουμε τη σχέση της μνήμης και του πολιτισμού.

Πολιτισμός λοιπόν χαρακτηρίζεται το σύνολο των πνευματικών και τεχνικών επιτευγμάτων που πραγματοποίησε η ανθρωπότητα στην ιστορική πορεία της και στην προσπάθεια της να προχωρήσει σε ανώτερες μορφές ζωής, να ξεπεράσει τις δυσκολίες που αντιτάσσει η φύση και να την δαμάσει.

Υπάρχουν επιτεύγματα πνευματικά που αποδίδονται με τον όρο cultura, πνευματικός πολιτισμός, υπάρχουν και τεχνικά ή τεχνολογικά επιτεύγματα που αποδίδονται με τον όρο civilisation, τεχνικός πολιτισμός.

Ο άνθρωπος ανέπτυξε τον πολιτισμό για να επιβιώσει. Η βιολογική ανεπάρκειά του αναπληρώθηκε απ’ την ανάπτυξη του πολιτισμού του. Τον πολιτισμό δεν πρέπει να τον δούμε ως μια έννοια μεταφυσική. Πρέπει να τον εντάξουμε στον αγώνα και στην αγωνία του ανθρώπου για επιβίωση πάνω σ’ αυτόν τον πλανήτη.

Εκτός απ’ τη γενική έννοια αυτού του όρου υπάρχουν και οι λεγόμενοι ιστορικοί πολισμοί των λαών, που ο καθένας τους έχει τη δική του φυσιογνωμία και ποιότητα.

Ο αρχαιοελληνικός πολιτισμός είναι ένας απ’ αυτούς, που η αξία του είναι σ’ όλους γνωστή. Άλλοι χαρακτηριστικοί πολιτισμοί αυτού του είδους είναι ο Αιγυπτιακός, ο Βαβυλωνιακός, ο Ινδικός, ο Κινεζικός, ο πολιτισμός των Μάγια και των Ίνκας, ο Αραβικός και τέλος ο Δυτικοευρωπαϊκός.

Ο ιστορικός πολιτισμός των Ελλήνων είναι μεγάλος και σίγουρα πρέπει να διατηρείται στη μνήμη μας. Πρέπει όμως να ενταχθεί, ως μέρος, στο γενικό πλαίσιο του πολιτισμού, όπως τον καθορίσαμε παραπάνω.

Στενή σχέση λοιπόν με τον πολιτισμό έχει η ιστορία που πρέπει να την δούμε με δυο έννοιες. Ιστορία είναι η ζωή και τα επιτεύγματα μιας κοινωνικής ομάδας ή γενικά της ανθρωπότητας στη εξελικτική της πορεία και υπό την στενότερη έννοια ιστορία είναι η επιστήμη που ερευνά αυτά τα επιτεύγματα και μας δίνει μια ολοκληρωμένη εικόνα της ζωής κάποιου λαού ή της ανθρωπότητας.

Η ιστορία δεν έχει μόνο σκοπό να δείξει τι πραγματοποίησαν οι λαοί ή η ανθρωπότητα στην πορεία τους, αλλά έχει σκοπό και να αποδώσει το συνολικό παρελθόν, τη συνολική ζωή στην χαρακτηριστική της ιδιοτυπία.

Πολλοί μελετητές έχουν την άποψη ότι η ιστορία διδάσκει, ώστε να αποφεύγονται τα λάθη του παρελθόντος, γιατί ιστορία είναι η αποταμιευμένη εμπειρία, η συλλογική μνήμη, η μακρά μνήμη της ανθρωπότητας. Όλοι οι λαοί όλων των εποχών καταθέτουν τα επιτεύγματά τους και ο σύγχρονος άνθρωπος αποδέχεται ή απορρίπτει στοιχεία του παρελθόντος για να συνθέσει το νέο, για να δημιουργήσει τη δική του ιστορία.

Η ιστορική γνώση δεν είναι ανιδιοτελής γνώση. Δεν θα ασχολούμασταν με τη ζωή του παρελθόντος και με την ιστορία των λαών, αν δεν είχαμε να πάρουμε κάτι απ’ αυτήν.

Μπορεί ο Καρλ Πόπερ να λέει ότι η ενασχόληση με την ιστορία δεν προσφέρει τίποτα περισσότερο απ’ ό,τι μια συλλογή κοχυλιών ή γραμματοσήμων, εννοώντας έτσι ότι η ιστορία ικανοποιεί μόνο την περιέργειά μας. Υπάρχει όμως και η άποψη του Φερνάν Μπροντέλ που λέει ότι «θα χρειαζόταν να κινητοποιήσουμε όλη την ιστορία για να κατανοήσουμε το παρόν».

Εξάλλου γιατί στρατιωτικοί, πολιτικοί, μελετητές και διάφοροι άλλοι επιδίδονται με ζήλο στη μελέτη της;

Όσοι αρνούνται τη σημασία των ιστορικών γεγονότων και επιτευγμάτων για το παρόν και το μέλλον και τα θεωρούν αποκλειστικά και μόνο γεγονότα του παρελθόντος, με σημασία και αξία μόνο για το παρελθόν, μεταβάλλουν την ιστορία σε απλή αρχαιογνωσία, αποκόπτουν το παρελθόν από το παρόν και παραβλέπουν το αναμφισβήτητο γεγονός ότι μεταγενέστερες εποχές παραλαμβάνουν μορφές ζωής απ’ το παρελθόν και δέχονται την επίδρασή τους.

Όσα προηγούνται μπορούν να μας προβληματίσουν δημιουργικά. Είναι αναγκαίο να υπάρχει μνήμη σ’ έναν άνθρωπο, σ’ ένα λαό. Η μνήμη όμως αναδεικνύει στην επιφάνεια την παράδοση, τον πολιτισμό, την ιστορία ενός λαού.

Υπάρχει όμως στην σύγχρονη Ελλάδα μνήμη, συνείδηση πολιτική με την ευρεία σημασία του όρου;3

Έχουμε επίγνωση της εθνικοκοινωνικής μας ταυτότητας, σε συνδυασμό με την παρακαταθήκη του παρελθόντος και με τις προοπτικές που ξανοίγονται μπροστά μας;

Μια αρνητική ή θετική απάντηση στο ερώτημα δεν έχει τόση σημασία απ’ τη στιγμή που αυτή θα ήταν μόνο μια επισήμανση. Αξία και σημασία θα είχε πώς θα μπορούσαμε να πείσουμε τον καθένα για την αξία και τη χρησιμότητα της μνήμης και μάλιστα τη στιγμή που αυτή η χρησιμότητα δεν είναι χειροπιαστή και με συγκεκριμένο υλικό αντίκρισμα.

Η άποψη ενός προέδρου της Δημοκρατίας μας ότι είμαστε έθνος ανάδελφον πέρασε απαρατήρητη και δεν μας άγγιξε. Αν υπήρχε μνήμη, αν γνωρίζαμε την ιστορία μας ως λαός, η άποψη αυτή θα είχε άλλες προεκτάσεις για τον καθένα μας στον σημερινό ανταγωνιστικό κόσμο.

Από τη στιγμή που είμαστε ευάλωτοι στις μιμήσεις, από τη στιγμή που χάνουμε την εθνική μας ταυτότητα είμαστε ανίκανοι να δημιουργήσουμε, είμαστε ανίκανοι να υπερασπιστούμε πολιτικά τις δημιουργίες μας.

Η πολιτική ζωή της πατρίδας μας, οι βασικοί θεσμοί της εθνικής μας υπόστασης, ο ελληνικός λαός με τα προτερήματα και τα ελαττώματά του μπορούν να ερμηνευτούν και να κατανοηθούν χωρίς την επίγνωση της ιστορίας μας και του πολιτισμού μας;

Πώς μπορούν να κατανοηθούν οι σχέσεις μας με τις άλλες χώρες, οι εντάσεις και οι αντιθέσεις που μας χωρίζουν; Ποια στάση πρέπει να τηρεί η χώρα μας και ποια εξωτερική πολιτική μπορεί να εφαρμόζει;

Η γνώση του παρελθόντος, της ιστορίας μας πρέπει να είναι αυτοδέσμευση. Η εθνική και πολιτική μας συνείδηση οφείλει να προστρέχει στο παρελθόν του Ελληνισμού. Αυτό όμως, όσο και αν είναι απαραίτητο, δεν αρκεί. Σήμερα έχουμε ανάγκη από αξίες, που αντλούνται τόσο από το ελληνικό παρελθόν, όσο και από την σύγχρονη προβληματική.

Η εθνική μας ταυτότητα, η παιδεία, η εργατικότητα, το ήθος, η συνεργασία, αλλά και η διεθνιστική αλληλεγγύη είναι αξίες και στόχοι, που μας αφορούν και ως άτομα και ως λαό.

Η ανθρώπινη φύση είναι απέραντα δημιουργική και γι’ αυτό είναι σε θέση να ξεπεράσει οποιεσδήποτε δυσκολίες και να επιλύσει οποιαδήποτε προβλήματα. Για να αναλυθεί όμως, να ερμηνευτεί και να μετασχηματιστεί το παρόν, οφείλουμε να επιστρατεύσουμε τη μνήμη μας, όπως την καθορίσαμε, σε τρόπο ώστε να δημιουργήσουμε τις προϋποθέσεις, που θα μας επιτρέψουν να χαράξουμε, ωφέλιμα για μας, το μέλλον μας.

1. Γκίκας Σωκράτης, Φιλοσοφικό Λεξικό, Φελέκης, Αθήνα. 2. Ο πολιτιστικός ιμπεριαλισμός, Ηρόδοτος, Αθήνα, 1987. 3. Μακρής Νίκος, Πολιτική συνείδηση και κόμματα, Ελευθεροτυπία, 18-03-1989.
Read More »

Η μάχη της σκάλας της Παραμυθιάς. Ο προπομπός της απελευθέρωσης

Σάββατο, Φεβρουαρίου 20, 2016

Μνημείο πεσόντων στη μάχη της σκάλας Παραμυθιάς
 
Με την έναρξη του Α’ Βαλκανικού Πολέμου, όλη τούτη η περιοχή, από το Σούλι μέχρι κάτω στα καμποχώρια και έως τη Γλυκή, το Φανάρι και την Πρέβεζα, γέμιζε από απελευθερωτικές ελληνικές αντάρτικες ομάδες. Η κατάσταση που επικρατούσε τότε στα χωριά του κάμπου της Παραμυθιάς, του Φαναρίου και της Πρέβεζας ήταν τραγική. Αδίστακτες τουρκομουσουλμανικές συμμορίες, με την βοήθεια και της τουρκικής Χωροφυλακής, τριγύριζαν μέρα και νύχτα στα χωριά και τρομοκρατούσαν τον κόσμο, σπέρνοντας παντού -με δολοφονίες, βιασμούς και λεηλασίες- τη βία και το φόβο. Μαζί τους και οι μουσουλμάνοι φεουδάρχες, μεγαλοκτηματίες, αγάδες, που με οπλισμένους τουρκομουσουλμάνους καταπίεζαν και εκβίαζαν με κάθε τρόπο τον ελληνικό πληθυσμό, όλους τους χριστιανούς κατοίκους του τόπου.

Στο δυτικό τούτο χώρο της Ηπείρου, οι κύριες μετωπικές πολεμικές γραμμές σύγκρουσης που είχαν αναπτυχθεί ήταν η παρά τον Αχέροντα περιοχή, που αρχίζει από τις εκβολές του στη Σπλάντζα και στο Βαλαντόραχο έως τα χωριά Νεμίτσα και Γλυκή, οι δυτικές πλαγιές του Ζαβρούχου στο Σούλι και η περιοχή της Ντουσκάρας: Πόποβο, Πετούσι, Μπρέλεσα έως την Ολύτσικα. Στα χωριά πάνω από τη Σκάλα Παραμυθιάς, στο Πόποβο, στο Πετούσι, στην Πράδαλα, στη Βελανιδιά, στην Κόπρα, στη Γράσδιανη και στη Λιβίκιστα, οι αντάρτικες ομάδες που είχαν οργανωθεί διατηρούσαν ένοπλα τμήματα από το 1909, με σκοπό να χτυπήσουν τους Τούρκους που φύλαγαν το πέρασμα της Σκάλας, να απελευθερώσουν, όταν έρθει η κατάλληλη ώρα, την Παραμυθιά και να τους διώξουν στην «Κόκκινη Μηλιά», όπως το είχε πει ο άγιος Κοσμάς και το κρατούσαν βαθιά στο νου και στην καρδιά τους.

Αηδόνης Σοφίας
 
 
Τούτη η περιοχή την Ντουσκάρας, από το Πόποβο και πέρα έως την Ολύτσικα, αποτελούσε βασικό πέρασμα, το μοναδικό δρόμο που συνδέει την Παραμυθιά με τα Γιάννενα. Η Σκάλα της Παραμυθιάς, το κάστρο στο Ελευθεροχώρι και ο αυχένας του Σάββα στην Κοσμηρά ήταν στρατηγικές θέσεις, που έδιναν σε όποιον τις κατείχε τη δυνατότητα να ελέγχει την κύρια οική αρτηρία και επικοινωνία Παραμυθιάς-Ιωαννίνων, και αντίστροφα. Κέντρο συγκέντρωσης, οργάνωσης και καθοδήγησης των στρατιωτικών και των αντάρτικων δυνάμεων, που είχαν αναπτυχθεί στην περιοχή αυτή της Ντουσκάρας ήταν το Πόποβο. Εδώ, τα σώματα των αντάρτικων δυνάμεων που είχαν συγκεντρωθεί, του Νικόλα Κουτούπη, του Γιώργου Καρρά, του Μάρκου Δεληγιαννάκη, του Σπύρου Κρομμύδα και του Βάρφη, θα καταστρώσουν και τα σχέδια των ενεργειών για την κατάληψη της Σκάλας της Παραμυθιάς, που την κατείχαν οι Τούρκοι. Με τις δυνάμεις των οπλαρχηγών αυτών και με πολλούς εθελοντές που προσέρχονται στον κοινό αγώνα, ετοιμάστηκε η εξόρμηση για την κατάληψη της Σκάλας, που αποτελούσε έναν από τους πιο βασικούς και κύριους σκοπούς για την απελευθέρωση του τόπου από την τούρκικη υποδούλωση.

Η κατοχή του Ελευθεροχωρίου και της Σκάλας Παραμυθιάς από τους Τούρκους εμπόδιζε την ανάπτυξη οποιουδήποτε σχεδίου των ελληνικών αντάρτικων δυνάμεων για τον έλεγχο της περιοχής και του δρόμου Παραμυθιάς-Ιωαννίνων. Αυτό φυσικά δυσκόλευε τότε και την ανάπτυξη των επιχειρήσεων του ελληνικού στρατού για την απελευθέρωση των Ιωαννίνων και της Παραμυθιάς. Έτσι, πάρθηκε η απόφαση να χτυπηθούν και να διωχθούν οι Τούρκοι από τα μέρη αυτά. Για το σκοπό αυτόν άρχισε η συγκέντρωση των ανταρτικών δυνάμεων της περιοχής στο Πόποβο. Η κατάληψη της Σκάλας αποτέλεσε κύριο μέλημα του Μεικτού Ηπειρωτικού Στρατεύματος.

Δημήτριος Λιόντος – Παπατρομάρας
 
Ο υπολοχαγός Δημ. Τ. Νότη Μπότσαρης, αξιωματικός του τακτικού ελληνικού στρατού, ήταν αρχικά διοικητής του μεικτού αυτού αποσπάσματος, στο οποίο είχαν υπαχθεί εθελοντικά τμήματα της περιοχής Άρτας και Πρέβεζας, επαναστατημένα τμήματα που δρούσαν βορειότερα, στο σοβαρό τομέα Παραμυθιάς (Ποπόβου-Πετουσίου). Ανάμεσα σε αυτά ήταν και οι ομάδες των οπλαρχηγών Νικ. Κουτούπη, Μάρκου Δεληγιαννάκη, Γιώργου Καρρά, Βάρη και Σπύρου Κρομμύδα, τα οποία ενισχύονταν και από οπλοφόρους κατοίκους της περιοχής. Η κατοχή της Σκάλας Παραμυθιάς από τους Τούρκους ανησυχεί τον αρχηγό του μεικτού εκείνου ηπειρωτικού σώματος, ο οποίος δίνει στους οπλαρχηγούς αυτούς τις εντολές του για την κατάληψη της Σκάλας Παραμυθιάς.

Αριθ. 127/Α.Μ. – Αριθ. 53.
Οπλαρχηγός Γ. Καρράν και Νικ. Κουτούπην.
Διατάσσω την κατάληψιν της Σκάλας Παραμυθιάς, συγχρόνως δε εξουσισοδοτώ αμφοτέρους όπως μετέρχεσθε παν μέσον διά την εξυπηρέτησιν του επιδιωκόμενου σκοπού υπό των χωρικών, προς τους οποίους δίδω την εντολήν να είναι πρόθυμοι εις ότι τους χρειάζεσθε.
Ζώριστα 2 Νοεμβρίου 1912.
Δημ. Μπόταρης.

Για την κατάληψη της Σκάλας, το Αρχηγείο Ηπείρου έδωσε μεγάλη σημασία. Διέταξε τον ανθυπολοχαγό Βασίλη Τεριακίδη να σπεύσει με ύο διμοιρίες ευζώνων προς το Πόποβο (Διαταγή αριθ. 3334, 13-11-1912). Διατάχθηκε επίσης να πορευτεί στο Πόποβο και ο καπετάν Κρομμύδας. Ο Τεριακίδης, στον οποίο η στρατιωτική διοίκηση είχε αναθέσει την αρχηγία της επιχείρησης, αναφέρει (23-11-1912) ότι, όταν έφθασε στο Πόποβο με 100 ευζώνους, βρήκε και άλλους οπλαρχηγούς εθελοντικών αντάρτικων ομάδων: τον Μάρκο Δεληγιαννάκη με 26 Κρητικούς, τους Ηπειρώτες Βάρφη με 10 και Γιώργο Καρρά, με τον αδελφό του, με 150. Επίσης, τον Νικόλα Κουτούπη από το Πόποβο με 80, τον παπά Δημήτρη Λιόντο από Βερνίκο και τον Γρηγόρη Κολιούση με 30 νοματαίους, καθώς και περίπου 200-300 χωρικούς. Ο Τεριακίδης αναφέρει: Τότε, λαμβάνοντας υπόψη τον μέγαν αριθμόν συγκεντρωμένων ανδρών διέταξα επίθεσιν κατά Πλέσσας και Σκάλας Παραμυθιάς.

Γρηγόρης Κωλιούσης
 
Η Σκάλα είναι η στενωπός μεταξύ των βουνών του Γκορίλα και της Σπάτας-Χιονίστρας. Είναι ένας κατηφορικός δρόμος με καλντερίμι, που στριφογυρίζει ανάμεσα σε βράχους. Ανατολικά της Σκάλας είναι το χωριό Ελευθεροχώρι (Λευτεροχώρι), δεξιά και βόρεια του δρόμου που κατεβαίνει προς Παραμυθιά είναι το κάστρο, ενώ στον αυχένα της Σκάλας βρίσκεται το φυλάκιο, η Κούλια. Οι Τούρκοι είχαν στήσει πριν από το Ελευθεροχώρι ένα φυλάκιο για αντέρεισμα. Βαθιά νύχτα, σκοτάδι ήταν, όταν οι αποφασιστικοί τούτοι αντάρτες κίνησαν από το Πόποβο. Σκοπός, η κατάληψη της Σκάλας της Παραμυθιάς. Πριν ακόμα χαράξει, αθόρυβα και μεθοδικά πιάνονται μία-μία οι προκαθοριμένες θέσεις. Η επίθεση, αιφνιδιδαστική και σφοδρή.

Η αριστερή φάλαγγα με τον Κουτούπη και τον Καρρά, που φυσικά γνώριζαν καλά σπιθαμή προς σπιθαμή τον τόπο, χτυπούν το φυλάκιο στα ανατολικά του χωριού, που οι Τούρκοι το είχαν για αντέρεισμα, και το παίρνουν. Όσοι από τους Τούρκους γλίτωσαν τρέχουν να οχυρωθούν στα σπίτια του χωριού. Η μάχη, φονική και πεισματική. Στοτώθηκαν πολλοί. Ανάμεσα σε αυτούς και ο αρχηγός, ο Νικόλας Κουτούπης. Τελικά, ο Τούρκοι λυγίζουν και υποχωρούν. Το Ελευθεροχώρι, έπειτα από πολύωρη ονική μάχη, πέφτει στα χέρια των ανταρτών. Αμέσως μετά την επίθεση των ομάδων του Κουτούπη και του Καρρά, κινήθηκαν και τα σώματα του τακτικού στρατού και των οπλαρχηγών Κρομμύδα και Δεληγιαννάκη, που με αιφνιδιασμό κυριεύουν το κάστρο και τα γύρω υψώματα του Ελευθεροχωρίου, και αναγκάζουν τους Τούρκους σε υποχώρηση.

Χρήστος Τσίτσος
 
Σε μια φάση της σκληρής αυτής σύγκρουσης, την ώρα που ο σημαιοφόρος Γ. Μακαρώνας ρίχνεται με φούρια στη φωτιά της μάχης, χτυπιέται πισώπλατα, εκεί στην είσοδο της Σκάλας, από έναν Τούρκο κρυμμένο πίσω από ένα βράχο, και σκοτώνεται. Σε αυτές τις συγκρούσεις σκοτώνεται και ο Μανώλης Πατεράκης, ανιψιός του ολαρχηγού Δεληγιαννάκη. Οι λίγοι Τούρκοι που σώθηκαν, υποχωρώντας από λιθάρι σε λιθάρι και από λόφο σε λόφο, ταμπουρώνονται στο φυλάκιο της Κούλιας, στη Σκάλα, σε έναν κοντινό λόφο. Η μάχη συνεχίζεται έως το απόγευμα της 25ης Νοεμβρίου του 1912, που καταλαμβάνεται η Κούλια. Η χαρμόσυνη είδηση, που διαδόθηκε γρήγορα, δυνάμωσε την ελπίδα των σκλάβων Ελλήνων. Να πώς ανακοίνωσε την επόμενη μέρα ο διοικητής των ελληνικών τμημάτων Βασίλης Τεριακίδης την ηρωική αυτή μάχη για την κάλυψη της Σκάλας της Παραμυθιάς:

Σκάλα Παραμυθιάς 26-11-1912
Αρχηγείο Στρατού Ηπείρου Άρταν
Λαμβάνω την τιμήν ν’ αναφέρω ότι σήμερον μετά την μάχην, διαρκέσασαν καθ’ όλην την ημέραν, βοηθούμενος και υπό των οπλαρχηγών Κουτούπη, Βάρφη, Κρομμύδα, μετά 75 ανταρτών και 100 περίπου χωρικών των πέριξ χωρίων, κατέλαβον την Σκάλα Παραμυθιάς, κυριεύοντας τα δύο υπερκείμενα φρούρια αυτής. Έσχομεν 1 στρατιώτην νεκρόν και 5 τραυματίας. Εκ των ανταρτών εφονεύθησαν 4 και επληγώθηκαν ισάριθμοι. Λάφυρα έπεσαν εις χείρας ημών, 100 όπλα Μάουζερ και 40 Μαρτίνι. Εν τοις φρουρίοις εύρωμεν οπτικόν τηλέγραφον, μέγα περιστροφικόν τηλεσκόπιον, 40 σάκκους αλεύρου, μερικούς ζακχάρεως κτλ. Συνελάβομεν περί τους 40 αιχμαλώτους. Αποστέλλω αυτούς αύριον δια συνοδείας. Αριθμίσαντες εύρωμεν 80 νεκρούς Τούρκους εντός στενωπού της Σκάλας μόνον. Εις την πεδιάδα Παραμυθιάς άπειρα πτώματα Τούρκων. Μετά την μάχην οι αντάρται και χωρικοί επεδόθησαν εις την λαφυραγωγίαν. Μετά των ανδρών μου ανέλαβον την φρούρησιν των κταταληφθεισών θέσεων. Τεριακίδης.

Σπύρος Κρομμύδας
 
Τον Σπύρο Κρομμύδα, που έζησε και τιμήθηκε ως αξιωματικός του στρατού, η λαϊκή μούσα τον τραγούδησε:
Λάλησε, κούκε, λάλησε, λάλα, καημένο αηδόνι.
Λάλησε στα ψηλά βουνά και στα ψηλά λαγκάδια.
Λάλα και στην Παραμυθιά, ψηλά μες στον Γκορίλα.
Ρωτάτε για τον Σπύρο, τον καπετάν Κρομμύδα.
(Ηπειρώτικη Εταιρεία, τεύχ. 149, σ. 72)

Μετά την μάχη της Σκάλας της Παραμυθιάς
 
Άλλο δημοτικό τραγούδι για τον πόλεμο στη Σκάλα της Παραμυθιάς λέει:
Οι αντάρτες κάνουν πόλεμο και πήρανε το κάστρο.
Τη Σκάλα της Παραμυθιάς κι’ απάνω στα Βορτόπια.
Και σκότωσαν πολλή Τουρκιά κι’ έπιασαν Τούρκους σκλάβους.
Μά έχουν και πίκρα τα χωριά και δεν παρηγοριούνται.
Γιατί στη μάχη πέσανε δεκάξι παλικάρια.
Λαβώθηκε κι’ ο αρχηγός, ο Μάρκος Δεληγιαννάκης.
Μ’ αυτός δεν σκούζει, δεν πονεί, εν κλαίει για την πληγή του.
Μα κλαίει τα παλικάρια του και τον υπαρχηγό του,
τον ξακουσμένο Σταυραητό, Κουτούπη το Σουλιώτη,
και το σημαιοφόρο του Μανώλη Πατεράκη,
που ‘χεν πρωτοπαλίκαρο και μπιστικό παιδί του.
Τον κλαιν κι’ όλοι οι σύντροφοι του κι’ οι πληγωμένοι σκούζουν,
κι’ όλες οι νιες της Σέλιανης του λέγουν μοιρολόγια.
Σήκω, λεβέντη Κρητικέ, να βάλης τ’ άρματά σου.
(Από τη συλλογή του οπλαρχηγού Β.Γ. Βερναρδή)

Κείμενo: paramythia-online.gr
βιβλίο Γη Θεσπρωτών - Παρόλας Γιάννης

Φωτογραφίες:
Αρχειο paramythia-online.gr
βιβλίο του Γεωργίου Μάνου (Καπετάν Κρομμύδας)
βιβλίο του Γεωργίου Μάνου (Ο Καπετάν Σπανοβαγγέλης Γρηγ. Κολιούσης )
Θωμάς Στ. Γκίνης margariti-gr.de
Read More »

Σελίδες

Advertise & Backlinks on thespro.gr

Publish guest posts or dofollow backlinks on a trusted Greek news website (DA 35 / DR 33, 38K+ monthly visits).

Fast publication, real traffic, transparent metrics.

Contact: info@thespro.gr

📈 Looking for Greek guest post sites or backlinks for SEO? — thespro.gr is open for sponsored content, guest posts & link insertions.
Learn more →

© 2025 thespro.gr — Media & SEO Collaborations | Domain Authority 35 · Domain Rating 33

Από το Blogger.