Ο Φάνης Μπέλλος για όλους και για όλα

Ο Φάνης Μπέλλος για όλους και για όλα



Διαχειριστήκατε δύο από τους πιο νευραλγικούς τομείς του Δήμου Σουλίου για τέσσερα χρόνια. Φτάνοντας στη λήξη αυτής της θητείας και με το βλέμμα στη νέα, πώς κρίνετε την αποτελεσματικότητα της Δημοτικής Αρχής, σε σχέση με τα οικονομικά του Δήμου?
Το θέμα των οικονομικών των Δήμων είναι εξαιρετικά ευρύ και σύνθετο, θα προσπαθήσω όμως να το απλοποιήσω, προκειμένου να αντιληφθούν και οι αναγνώστες σας τη σημαντικότητα κάποιων πραγμάτων.
 Η ετήσια κρατική επιχορήγηση (άμεσα εξαρτώμενη από τα πληθυσμιακά δεδομένα, γεγονός που θα απασχολήσει ιδιαίτερα τη νέα δημοτική αρχή, μετά την απογραφή του 2021), ανέρχεται σε 2,1 εκατ. € περίπου.
 Οι δαπάνες που καλύπτονται βάσει νόμου από αυτό το ποσό, είναι πρωτίστως οι μισθοδοσίες (1,8 εκατ. περίπου ετησίως), ενώ το υπόλοιπο (300.000€ περίπου) είναι στη διάθεση του Δήμου για έργα, προμήθειες, μελέτες και υπηρεσίες. Σε αυτό το ποσό, προστίθενται τα όποια έσοδα προκύπτουν ετησίως από τις εμποροπανηγύρεις Λαμπόβου και Γλυκής και τις ενοικιάσεις ακίνητης περιουσίας του Δήμου οπότε καταλήγουμε σε ένα ποσό της τάξης των 600.000€ περίπου. Με αυτό το ποσό, ο Δήμος καλείται να καλύψει τις πάγιες ανάγκες του σε προμήθειες (καύσιμα, πετρέλαιο θέρμανσης, τρόφιμα, αναλώσιμα υπηρεσιών, οικοδομικά υλικά κ.α.), σε υπηρεσίες (διανοίξεις οδών, καθαρισμοί, επισκευές-συντηρήσεις υποδομών κλπ.), σε εκπόνηση νέων μελετών από ειδικότητες που δεν διαθέτει ο Δήμος, καθώς και σε έργα (επεκτάσεις υποδομών, αναπλάσεις, αντιπλημμυρικά κλπ.).
 Αν λοιπόν κανείς προσπαθήσει να κατανείμει το παραπάνω ποσό στις 32 κοινότητες του Δήμου, αφού πρώτα αφαιρέσει τις απαιτήσεις για την κάλυψη παγίων αναγκών, θα δει ότι η εξίσωση δεν λύνεται εύκολα. Και αυτή είναι μια εξίσωση που η εκάστοτε Δημοτική Αρχή καλείται να λύσει ετησίως, σε συνεργασία με τις Υπηρεσίες του Δήμου κατά τη σύνταξη του Τεχνικού Προγράμματος και του Προϋπολογισμού.
Το εργαλείο «ουσιαστικής δουλειάς» για τους Δήμους λοιπόν, για σημαντικά έργα, προμήθειες, μελέτες και υπηρεσίες, είναι τα χρηματοδοτικά προγράμματα. Χωρίς αυτά, λίγα θα μπορούσαν να γίνουν. Αυτά λοιπόν εκμεταλλευτήκαμε στο έπακρο, με αποτέλεσμα, μέσω των εντάξεων που πετύχαμε, να έχουμε μια πρωτοφανή προσέλκυση επενδύσεων στο Δήμο από χρηματοδοτήσεις εθνικές και ευρωπαϊκές. Έτσι, με βάση τα απολογιστικά στοιχεία της χρήσης του 2022 που έχει κλείσει ως οικονομικό έτος, ο Προϋπολογισμός του Δήμου έχει υπερδιπλασιαστεί μέσα στην τετραετία και έχει φτάσει σε επίπεδα ρεκόρ. Με δεδομένα όσα έχουμε δρομολογήσει, η αύξηση αυτή αναμένεται να γίνει μεγαλύτερη και δουλεύουμε προς αυτή την κατεύθυνση με απόλυτη αφοσίωση.

Μεγάλη έκταση πήρε μέσα από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης το θέμα της παύσης εργασιών στο γήπεδο 49 Προκριτών στην Παραμυθιά, για το οποίο η Δημοτική Αρχή κατηγορήθηκε εντόνως. Σε ότι αφορά τον τομέα των τεχνικών έργων και τη στασιμότητα για την οποία βάλλεστε, ποια είναι η θέση σας?
Σε ότι αφορά το γήπεδο 49 Προκριτών, είναι αλήθεια ότι αντιμετωπίζουμε δυσκολία, απορώ όμως με τη διάθεση ορισμένων να χρησιμοποιούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ως «λαϊκά δικαστήρια». Έχω ήδη τοποθετηθεί δημόσια για το συγκεκριμένο θέμα και κανείς μας δεν είναι χαρούμενος γι΄ αυτή την εξέλιξη. Θα πω για τελευταία φορά ότι ο Δήμος έπραξε τα δέοντα, πάντα στα πλαίσια των δυνατοτήτων που του δίνει ο νόμος. Οι Υπηρεσίες του Δήμου διερευνούν την εξωδικαστική επίλυση του θέματος, χωρίς όμως τελικά να αποκλείεται η πιθανότητα να πάρει το θέμα τη δικαστική οδό, όπως έχει γίνει και σε άλλο Δήμο της Περιφέρειας με αντίστοιχο έργο. Όμως η λέξη «στασιμότητα» δεν ταιριάζει σε καμία περίπτωση στα πεπραγμένα του Δήμου. Στη διάρκεια της τετραετίας, εν μέσω πανδημίας και της ταυτόχρονης εμφάνισης μιας σειράς φυσικών καταστροφών, ο Δήμος έπραξε τα μέγιστα. Αντιμετώπισε αποτελεσματικά όλα τα παραπάνω, την καθημερινότητα και επιπλέον δημοπράτησε 26 έργα, προμήθειες και υπηρεσίες. Κατάφερε δε, να συμβασιοποιήσει τα παραπάνω στο 99% του συνολικού προϋπολογισμού τους. Σημειώνω ότι οι 20 από αυτές τις δημοπρατήσεις, αφορούν μελέτες που εκπονήθηκαν από το μηδέν, υποβλήθηκαν σε χρηματοδοτικά προγράμματα, εντάχθηκαν και δημοπρατήθηκαν από την παρούσα Δημοτική Αρχή. Μετά από μια μακρά σειρά διοικητικών πράξεων και ενεργειών, βάσει της κείμενης νομοθεσίας και των αγκυλώσεων που αυτή δημιουργεί στη χώρα που ζούμε, τα παραπάνω συμβασιοποιήθηκαν. Μεγαλύτερη επίσπευση των διαδικασιών και σύμπτυξη των χρόνων ήταν αδύνατο να συμβεί υπό τις συνθήκες που περιγράφηκαν. Αυτή τη στιγμή τα παραπάνω είτε εκτελούνται ή έχουν ολοκληρωθεί (η ολοκλήρωση αφορά κυρίως προμήθειες και μικρότερων προϋπολογισμών έργα). Για παράδειγμα, σε εξέλιξη βρίσκονται 3 έργα αγροτικής οδοποιίας, συνολικού προϋπολογισμού 3,0 εκατ. € περίπου και ένα μεγάλο έργο αστικής οδοποιίας, προϋπολογισμού 1,5 εκατ. € βαίνει προς την ολοκλήρωσή του. Αντιπλημμυρικά έργα συνολικού προϋπολογισμού 480.000€ έχουν ολοκληρωθεί κατά τα 3/4, σε εξέλιξη βρίσκεται έργο ύδρευσης στην πόλη της Παραμυθιάς, προϋπολογισμού 2.760.000€ καθώς και το Τοπικό Πολεοδομικό Σχέδιο Δήμου Σουλίου. Και για να απαντήσω και σε όσους θεωρούν ότι τα παραπάνω έργα εκτελούνται ενόψει εκλογών, σε ότι αφορά τις δημοπρατήσεις, τα χρονοδιαγράμματα υλοποίησης είναι συγκεκριμένα. Εφόσον τα έργα αυτά συμβασιοποιήθηκαν μέσα στο 2023 για τους λόγους που προανέφερα, εύλογα η υλοποίησή τους ξεκίνησε αυτή την περίοδο. Αν η Δημοτική Αρχή είχε στη διάθεσή της μια διαχειριστική περίοδο πενταετίας, αυτή τη στιγμή θα μιλούσαμε υπό άλλους όρους.

Αρκετοί είναι αυτοί που σας «κατηγορούν» αν μου επιτρέπετε την έκφραση, ότι τα έργα που αυτή τη στιγμή εκτελούνται στο Δήμο Σουλίου, είναι όσα σας κληροδότησε η προηγούμενη Δημοτική Αρχή. Πόσο αλήθεια είναι αυτό τελικά?
Θα έλεγα σχεδόν καθόλου, όπως περιέγραψα νωρίτερα, αλλά για να μην αδικήσω την κατάσταση, προτιμώ να εξηγήσω και να βγάλουν οι αναγνώστες σας τα δικά τους συμπεράσματα. Είναι αλήθεια ότι η προηγούμενη Δημοτική Αρχή, άφησε μια συγκεκριμένη παρακαταθήκη σε εντάξεις έργων. Μιλάμε για 6 έργα, με αποφάσεις ένταξης που ξεκινούν από το Φεβρουάριο του 2018 και φτάνουν έως και το Δεκέμβριο του 2019. Το γεγονός αυτό, για όσους πραγματικά παρακολουθούν τα τεκταινόμενα στο Δήμο, έχει υπερτονιστεί σε πολλά από τα Δημοτικά Συμβούλια, στα οποία μπορεί κανείς εύκολα να ανατρέξει. Όμως έως εκεί, έως το επίπεδο της ένταξης. Τα στάδια που μεσολαβούν από την ένταξη, μέχρι την εκτέλεση ενός έργου είναι εξαιρετικά πολλά και απαιτούν δουλειά και χρόνο. Πρώτο στάδιο είναι η επικαιροποίηση των μελετών και αμέσως μετά η δημοπράτηση. Η παρούσα Δημοτική Αρχή λοιπόν, αφού ολοκλήρωσε τις παραπάνω ενέργειες για τα ήδη ενταγμένα έργα, τα συμβασιοποίησε και τα έφτασε σε επίπεδο προχωρημένης εκτέλεσης ή/και ολοκλήρωσης. Όμως όπως είπα νωρίτερα, στα έργα αυτά, προστέθηκαν άλλα 20, εκπονηθέντα από το μηδέν στην παρούσα θητεία και τα οποία είτε εκτελούνται ή έχουν ήδη ολοκληρωθεί. Δημιούργησε δε και μεγάλη παρακαταθήκη υποβεβλημένων σε χρηματοδοτικά προγράμματα και εκπονηθέντων μελετών για την επόμενη μέρα. Όσοι λοιπόν μας κατηγορούν, όπως λέτε, ότι τα μόνα έργα που εκτελούνται είναι το κληροδότημα της προηγούμενης Δημοτικής Αρχής, δεν αναγνωρίζουν τη δουλειά που έχει γίνει από την παρούσα και είτε έχουν πλήρη άγνοια της κατάστασης ή/και προσπαθούν να αποπροσανατολίσουν την κοινή γνώμη από καθαρή πολιτική σκοπιμότητα.

Πολλές είναι οι φωνές που ακούγονται και μιλάνε για υπερβολική αύξηση των ανταποδοτικών τελών. Τι έχετε να πείτε πάνω σε αυτό το θέμα?
Αρχικά να εξηγήσω ότι ανταποδοτικά τέλη είναι όλα όσα πληρώνουμε στους λογαριασμούς ρεύματος και νερού για αντιπαροχή, για τις υπηρεσίες ύδρευσης, ηλεκτροδότησης και καθαριότητας. Ποσό που ανέρχεται στο 1,5 εκατ. € περίπου, με σαφή αύξηση τα τελευταία έτη λόγω της ενεργειακής κρίσης. Βάσει νόμου, και υπενθυμίζω ότι οι Δήμοι δεν νομοθετούν, τα ανταποδοτικά τέλη πρέπει να είναι ισοσκελισμένα (έσοδα-έξοδα). Έτσι, αν ο Δήμος δεν προχωρούσε σε αύξησή τους, δεν θα υπήρχε η δυνατότητα να πληρώσει τους μισθούς των υπαλλήλων καθαριότητας, ύδρευσης κλπ. ή/και να προσλάβει νέο (μόνιμο και έκτακτο) προσωπικό, ούτε και να καλύψει τις δαπάνες έργων και προμηθειών των αντίστοιχων υπηρεσιών (καύσιμα, αναλώσιμα υλικά και συντήρηση δικτύων ύδρευσης, ηλεκτροφωτισμού κλπ.). Με δεδομένη και την αύξηση του τιμολογίου του ρεύματος, που όπως και στα νοικοκυριά, έχει τον ίδιο αντίκτυπο και στο Δήμο, τα ανταποδοτικά τέλη εκ των πραγμάτων έπρεπε να ισοσκελιστούν, άρα να αυξηθούν. Το κόστος αυτό δυστυχώς μετακυλίεται σε όλους μας.

Προκειμένου όμως μεσο-μακροπρόθεσμα να επιτευχθεί εξοικονόμηση στις δαπάνες για την ενέργεια, ο Δήμος Σουλίου έχει προχωρήσει ήδη σε μια σειρά ενεργειών:
  1. Έργο 3,1 εκατ. € είναι αυτή τη στιγμή σε εξέλιξη, που εκτός από αρκετά άλλα οφέλη, θα αναβαθμίσει ενεργειακά μια σειρά από αντλιοστάσια και γεωτρήσεις για εξοικονόμηση ενέργειας της τάξης του 20%, επί της σημερινής απαιτούμενης για τη λειτουργία των αντλιοστασίων.
  2. Μελέτη για την αντίστοιχη αναβάθμιση των υπολειπόμενων αντλιοστασίων και υποδομών ύδρευσης προϋπολογισμού 2,6 εκατ. €, έχει ήδη εκπονηθεί και αναμένεται να κατατεθεί σε σχετική πρόσκληση, για την περαιτέρω εξοικονόμηση κατά 20%, της λειτουργίας των αντλιοστασίων.
  3. Έχει εκπονηθεί και κατατεθεί στο ΔΕΔΔΗΕ για τη σύνδεση στο δίκτυό του, μελέτη για τον ενεργειακό συμψηφισμό και την κατασκευή Φωτοβολταϊκού Πάρκου προϋπολογισμού 860.000€. Η εν λόγω κατασκευή αναμένεται να μειώσει περαιτέρω τη συνολική κατανάλωση κιλοβατώρων του Δήμου σε ποσοστό 30% περίπου.
  4. Έχει εκπονηθεί ήδη και αναμένεται να δημοπρατηθεί το προσεχές διάστημα, μελέτη για την αναβάθμιση του οδοφωτισμού όλου του Δήμου και την αντικατάσταση όλων των φωτιστικών σωμάτων με νέα, τεχνολογίας LED, για εξοικονόμηση ενέργειας (προϋπολογισμού 2,2 εκατ. €). Η συγκεκριμένη ενέργεια θα μειώσει τη δαπάνη του Δήμου για τον ηλεκτροφωτισμό σε ποσοστό 60% περίπου.
  5. Τέλος, έργο 350.000€ για την ενεργειακή αναβάθμιση και την αποπεράτωση του Δημαρχιακού Μεγάρου, είναι επίσης σε εξέλιξη.
Όπως καταλαβαίνετε έχουμε αξιοποιήσει όλες τις δυνατότητες και είμαστε έτοιμοι για οποιαδήποτε νέα ευκαιρία προκύψει, ώστε να επιτύχουμε την, εκτός των άλλων, επιβεβλημένη από τα δεδομένα της εποχής, εξοικονόμηση ενέργειας.

Φτάνοντας στην τελική ευθεία για τις εκλογές της 8ης Οκτωβρίου, έχουμε παρακολουθήσει πλέον και τις προγραμματικές θέσεις και τη ρητορική των συνδυασμών της «Λαϊκής Συσπείρωσης» με επικεφαλής τον κ. Μπρέστα και του «ΝΑΙ Γυρίζουμε Σελίδα» του κ. Ντάνη. Πώς τις κρίνετε και ποιες είναι οι παρατηρήσεις σας, αν υπάρχουν?
Οι θέσεις της Λαϊκής Συσπείρωσης, μου είναι ήδη γνωστές από τη συμμετοχή της παράταξης στα δημοτικά συμβούλια, όπου και έχουν κατατεθεί και συζητηθεί εκτενώς. Η γενικότερη φιλοσοφία των θέσεων των συναδέλφων μας βρίσκει σύμφωνους, σεβόμαστε και συμμεριζόμαστε τις απόψεις τους στην πλειονότητά τους και για το λόγο αυτό, εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων, οι αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου συνήθως υπερψηφίζονται και από εκείνους. Οι λίγες αποφάσεις που καταψηφίστηκαν τελικά από τους συναδέλφους μας, έχουν κυρίως να κάνουν με το γεγονός ότι ο Δήμος, λειτουργεί κάτω από το πλαίσιο και τους κανόνες που θέτει η Κεντρική Διοίκηση, με τους οποίους αν και πολλές φορές διαφωνούμε, είμαστε όλοι αναγκασμένοι να συμμορφωθούμε.
Σε ότι αφορά τις προγραμματικές θέσεις και τη ρητορική του συνδυασμού του κ. Ντάνη, εξεπλάγην για άλλη μια φορά και δυστυχώς όχι ευχάριστα. Ξεκινώντας από το ίδιο το όνομα του συνδυασμού, πραγματικά απορώ σε τι αναφέρεται. Να γυρίσουμε σελίδα σε τι? Όταν ο Δήμος έχει το μεγαλύτερο ρυθμό ανάπτυξης των τελευταίων ετών? Πολύ θα ήθελα να μου εξηγήσει κάποιος. Τα βασικά συνθήματα του συνδυασμού επίσης, περί διαφάνειας, υπευθυνότητας, εργατικότητας και αποτελεσματικότητας, είναι χαρακτηριστικά που ήδη διέπουν την παρούσα Δημοτική Αρχή, απόδειξη όσα ήδη προανέφερα. Αυτό που μου προκαλεί τη μεγαλύτερη απορία όμως είναι κατά βάση το εξής: Η ομάδα των υποψηφίων συμβούλων του κ. Ντάνη, αποτελείται από πολλούς συμπολίτες μας που σέβομαι και εκτιμώ και που για πρώτη φορά, πολύ καλώς κατά τη γνώμη μου και για το καλό του τόπου, συμμετέχουν στην τοπική πολιτική σκηνή. Στην ίδια ομάδα όμως, περιλαμβάνονται αφενός όλοι οι εν ενεργεία δημοτικοί σύμβουλοι της μείζονος και κάποιοι της ελάσσονος αντιπολίτευσης, εξαιρουμένων των συναδέλφων της Λαϊκής Συσπείρωσης, αλλά και συμπολίτες μας που στην προηγούμενη εκλογική αναμέτρηση υποστήριζαν τους αντίπαλους συνδυασμούς. Όλοι αυτοί και ειδικότερα οι εν ενεργεία την τετραετία που μας πέρασε, όφειλαν να είναι πιο υπεύθυνοι και αποτελεσματικοί στην αντιπολίτευσή τους. 

Και εξηγώ:
  1. Απείχαν από τα δημοτικά συμβούλια και ειδικά στις σημαντικότερες των συνεδριάσεων (ψήφιση τεχνικού προγράμματος, προϋπολογισμού, απολογισμός πεπραγμένων).
  2. Όσες φορές ήταν παρόντες στις συνεδριάσεις, οι τοποθετήσεις τους ήταν στην πλειοψηφία τους εκτός θέματος.
  3. Η παρουσία τους στις υπηρεσίες του Δήμου για ενημέρωση και διασταύρωση των όσων πεπραγμένων της Δημοτικής Αρχής, ως όφειλαν και βάσει του ρόλου που τους ανέθεσαν οι συμπολίτες μας, ήταν ανύπαρκτη.
  4. Επίσημη αμφισβήτηση των πεπραγμένων της Δημοτικής Αρχής που παρουσιάζονται εδώ και καιρό, ώστε να στοιχειοθετείται και η αντίδραση και η ρητορική της «αλλαγής σελίδας», δεν έγινε ποτέ, πράγμα ούτως ή άλλως αδύνατο.
Ασκήθηκε μια ελλιπής και στείρα ομολογουμένως αντιπολίτευση, από ανθρώπους που επιδόθηκαν τελικά μόνο στη διαστρέβλωση της αλήθειας, τη διασπορά ψευδών ειδήσεων και την αρνητική και αβάσιμη προπαγάνδα μέσω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και των συζητήσεων τύπου «καφενείου». Εκμεταλλευόμενοι την άγνοια μερίδας των συμπολιτών μας και πατώντας στην λανθασμένη ομολογουμένως τακτική του να εργαζόμαστε και να μην επικοινωνούμε τα αποτελέσματα αυτής της δουλειάς, έρχονται και ζητούν και πάλι την ψήφο των συμπολιτών μας.
Καταλήγουμε τελικά στο ότι οι προγραμματικές θέσεις του συνδυασμού «ΝΑΙ Γυρίζουμε Σελίδα», περιλαμβάνουν ούτε λίγο ούτε πολύ, σειρά προτεινόμενων και επιδιωκόμενων δράσεων που έχουν ήδη δρομολογηθεί από την παρούσα Δημοτική Αρχή, είτε σε επίπεδο μελετών που έχουν ήδη εκπονηθεί και είναι έτοιμες προς κατάθεση σε χρηματοδοτικά προγράμματα, είτε ακόμη χειρότερα σε επίπεδο ήδη κατατεθειμένων προτάσεων χρηματοδότησης. Και αυτό δεν μπορεί παρά να συμβαίνει από άγνοια.

Ένα μήνυμα που θα θέλατε να απευθύνετε προς τους ψηφοφόρους σας;
Στη διάρκεια της προηγούμενης τετραετίας εργαστήκαμε σκληρά και δεν προδώσαμε την εμπιστοσύνη σας. Προσπαθήσαμε να καλύψουμε ανάγκες σε πολλούς τομείς, με όποιες δυσκολίες και αν είχαμε να αντιμετωπίσουμε. Σταθήκαμε δίπλα σας στα δύσκολα. Συνεργαστήκαμε με τους συναδέλφους της παράταξης του κ. Αθανασίου ανοιχτά, ξεκάθαρα, χωρίς ιδιοτέλεια και πάνω απ’ όλα με σεβασμό πρώτα στο συνδημότη μας και μετά μεταξύ μας. Εξασφαλίσαμε έργα και δημιουργήσαμε ισχυρή παρακαταθήκη και τα εχέγγυα για την επόμενη μέρα. Αξιοποιήσαμε όλες τις δυνατότητες και τη διάθεση του προσωπικού του Δήμου αλλά και των συνεργατών μέσα και έξω από το Δημαρχείο για να φέρουμε αποτελέσματα. Και τα φέραμε. Και είμαστε περήφανοι γι’ αυτό. Το έργο που ξεκινήσαμε αρχίζει να αποφέρει καρπούς. Αυτό θέλουμε να συνεχίσουμε και να εμπλουτίσουμε για το καλό του τόπου και όλων μας. Και σε αυτό τον αγώνα χρειαζόμαστε η στήριξη όλων σας.
Ο Φάνης Μπέλλος για όλους και για όλα Ο Φάνης Μπέλλος για όλους και για όλα Reviewed by thespro.gr on Κυριακή, Οκτωβρίου 01, 2023 Rating: 5

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Σελίδες

Από το Blogger.